Sportprestaties verbeteren met zwemmen

Een betere hardloper, crosstrainer of yogini worden? Verplaats je workout dan eens naar het zwembad. Met zwemtraining kun je namelijk jouw prestaties op het droge verbeteren.

Of je nu je spierkracht, loopvermogen of ademhaling wil verbeteren, er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Eén daarvan is de combinatie met zwemmen. De populariteit om je vertrouwde oefeningen in het water te doen, stijgt enorm. En niet voor niets. Met zwemmen in je trainingsregime kun je een andere sport een flinke boost geven. De voordelen? Het helpt bij het opbouwen van meer kracht in je bovenlichaam, een stevigere core en een grotere longcapaciteit. Het water biedt een grotere weerstand en vereist dus een grotere inspanning van je lichaam. Er wordt meer beroep gedaan op je cardio-systeem, je spieren en uithoudingsvermogen. Daarbij worden je spieren en gewrichten minimaal belast, waardoor het vriendelijker is voor je lichaam.

Zwemmen in je sportroutine

Sport en water vinden elkaar steeds meer. Zogeheten ‘aquasporten’ bewijzen maar weer eens dat het zwembad niet alleen bedoeld is om te zwemmen. Het is een goede aanvulling op de sport waar je zo vertrouwd mee bent. Een perfect voorbeeld is aquajoggen, dat vanuit Amerika naar onze kant is overgewaaid. Hierbij loop je hard in heuphoog water, waarbij je met je voeten de bodem raakt. Dit kan ook in diep water met een vest of belt, zodat je blijft drijven. De meer gevorderde lessen maken ook gebruik van dumbbells en hydro-belts met drijfvermogen om de core spieren nog beter aan te spannen. Hier haal je dus veel voordeel uit als je je bovenlichaam wilt versterken.

Zwemmende vrouw

Een andere sport die het water heeft gehaald, is hydrospinning. Hierbij wordt het beste van een spinningles en aquarobics gecombineerd tot een full body workout. Wielrennen is goed als cardiotraining en voor de opbouw van beenkracht. Met hydrospinning bereik je hetzelfde inspanningsniveau, maar zonder die druk op je gewrichten en spieren. Het water zorgt voor een verbeterde ondersteuning van de lichaamsbewegingen en de watertemperatuur zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur onder controle blijft. Je zult dus minder zweten ondanks je harde inspanningen!

Prestaties verbeteren met zwemmen

Er zijn altijd andere manieren om fitter te worden. Om je grenzen te verleggen en, als het even kan, een nieuw persoonlijk record te halen. Hoe gunstig zwemmen hierbij kan zijn? De voordelen:

  • Zwemmen is een full body workout, waarbij er een flink beroep wordt gedaan op je core.
  • De dichtheid van het water vraagt om een diepere ademhaling, waardoor de longcapaciteit en je uithoudingsvermogen verbeteren.
  • Zwemmen draagt bij aan de opbouw van langere en sterkere spieren, in armen en benen.

#Make1KWet Challenge

Meer tijd in het water is niet alleen leuk, maar kan je helpen je algehele conditie te verbeteren, zodat je net dat beetje beter kunt presteren op het droge. Speedo, een gerenommeerd merk in swimwear, heeft voor jou een trainingsplan ontwikkeld. Of je nu traint voor die gevreesde fietsbeklimming in Frankrijk of de marathon van New York wilt lopen. Met de #Make1KWetChallenge dagen ze jou uit om een duik in het diepe te nemen, zodat jij jouw prestaties naar een hoger niveau tilt. Ga jij de uitdaging aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *