Yoga voor de extreme sporter

Of je nu freestyleskiër bent, skater of kitesurfer: elke extreme sporter doet een fors beroep op zijn lichaam, een beroep op zijn spieren dus. Ik houd mijn lichaam als extreme sporter graag zo flexibel en sterk mogelijk. Een van de betere manieren om dit te doen, is door het beoefenen van yoga. Yoga heeft een aantal andere interessante en soms onverwachte voordelen. Na het lezen van dit artikel weet je wat de vijf voordelen zijn van yoga voor de extreme sporter.

1. Sterk, flexibel en evenwichtig in de kern

Alle posities die je doet tijdens yoga, doen een beroep op je core. Poses zoals de ‘boot’, de ‘plank’ of de ‘side-plank’ maar ook het veranderen van pose naar pose; hierbij zorgt je core voor stabiliteit. Een sterke core is goed voor jumps en tricks. Daarnaast zorgt een sterke core voor een sterke rug, iets wat je echt nodig hebt bij extreme sporten zoals wakeboarden, freerunnen en kitesurfen.

Yoga bevordert trouwens niet alleen de kracht maar ook de balans. Een betere balans is iets wat je dus kunt trainen. Je bouwt aan je grote spieren (borst-, rug- en buikspieren) en je kleine spieren zoals triceps en je kuiten. Deels doe je dit door te leren focussen en concentreren. Hierdoor zul je als extreme sporter sneller progressie kunnen maken.

Tot slot zorgt yoga ook voorflexibiliteit zodat je vrij kunt bewegen; precies wat je wil wanneer je gaat bergbeklimmen of surfen!

2. Voorkom blessures

Extreme sporters zouden – net als de voetballers, hardlopers en boksers – ook een warming-up moeten doen voordat zij overgaan tot actie. Zo bereid je jouw lichaam voor op vaak explosieve bewegingen. Yoga is een goede manier om dit te doen en is dus echt niet alleen maar geschikt om te ontspannen of stretchen na het sporten.

Voor een extreme-sporter-yoga-warming-up doe je diverse poses achter elkaar in een ‘flow’. Bijvoorbeeld door het doen van een aantal zonnegroeten: een downward facing dog, gevolgd door een vinyasa plank naar een cobra pose.

Wanneer je opgewarmd gaat sporten, verklein je de kans op blessures.

3. Voor ieder wat wil(d)s

Yoga saai? Think again! Yoga is ontzettend divers en een zeer dynamische sport die wel duizend verschillende poses kent. Yoga bevordert – zoals je nu weet – niet alleen de kracht maar ook de balans en flexibiliteit. Daarnaast helpt yoga ook om je botten sterk te houden en dat is natuurlijk super wanneer jij als extreme sporter de zoveelste val maakt (waarna je weer opstaat en doorgaat). Probeer de ‘upward facing dog’ of de ‘boom’ pose eens een tijdje vast te houden.

Boek een ‘Power Yoga’ sessie en ontdek wat dit voor de extreme sporter kan doen. Liever wat rustigers of out of the box? Een ‘Hot Yoga’ sessie is wat mij betreft ook een aanrader.

4. Can’t get enough

Het doen van rek- en strekoefeningen, na het beoefenen van een extreme sport is goed. De pijn en de stijfheid die ik normaal gesproken na het kitesurfen voel, is merkbaar minder. Daarnaast bevordert het de flexibiliteit en de bloedsomloop waardoor ik dagen achtereenvolgens mijn favoriete extreme sport kan beoefenen. Ik krijg namelijk nooit genoeg van kitesurfen.
Yoga zorgt ervoor dat spieren sneller herstellen. Zo’n stretch yoga sessie na het beoefenen van jouw favoriete extreme sport hoeft trouwens echt niet lang te duren: mijn after-kite yoga sessie van vijftien minuten is al super effectief!

5. Pak je rustmomentje

Niet elke extreme sporter ziet zichzelf al zitten in de ‘kleermakerszit’ met ogen dicht, nadenkend over niets dan zijn of haar eigen ademhaling. Maar, waarom eigenlijk niet?! Het pakken van een moment van rust is belangrijk. Daarom sluit ik graag af met deze reden om aan yoga te doen als extreme sporter: maak eens tijd om te reflecteren. Yoga leent zich hier namelijk ook goed voor want wanneer je yoga aan het beoefenen bent: je bent met niets anders bezig dan met jezelf. Jouw lichaam. Jouw eigen kracht en flexibiliteit op dat moment. En, de mate waarin je op dat moment kunt focussen. Yoga draagt dus niet alleen bij aan onze lichamelijke gezondheid, maar ook aan rust en daarmee onze geestelijke gezondheid.

Gun jij jezelf ook niet snel de tijd en de ruimte om te reflecteren en om te relaxen? Misschien is dit het zetje dat je nodig hebt! Want jij weet nu wat yoga voor jou als extreme sporter kan betekenen.

Veel plezier op de yogamat!


Eva Krul

Ik ben Eva van outboundkitetravel.nl. Ik ben tot over mijn oren verliefd op de kitesurf-sport: een extreme watersport waarbij van alles komt kijken. Bij Outbound informeer en adviseer ik de watersporter (in spé) en organiseer ik onvergetelijke reizen, events en lessen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *