YES! De sportscholen gaan weer open. Maar waar moet ik op letten?

Nu de Nederlandse samenleving het coronavirus zo goed als onder controle heeft mogen ook alle sportscholen hun deuren weer openen. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Sportschooleigenaren hebben zich er hard voor moeten maken om eerder dan 1 september toch open te mogen gaan. Ze hebben alles uit de kast gehaald om het voor sporters zo aangenaam en veilig mogelijk te maken in het sportschoolgebouw. Deze boodschap hebben ze niet onder stoelen of banken geschoven en uiteindelijk resulteerde het in een ware lobby, een soort coronacampagne. Onder andere de hashtag #samensterk is gebruikt om initiatiefnemende eigenaars te verbroederen en een sterke boodschap uit te dragen richting het RIVM en de sportende Nederlanders: wij hebben er alles aan gedaan, het is veilig. In de tussentijd werden er al allerlei sportieve initiatieven vanuit de eigenaars ontplooid in de buitenlucht, want dat mocht wel. Zo konden sportschool gangers, eigenaars en instructeurs langzaamaan weer gaan wennen. Het uiteindelijke resultaat van de campagne: de sportscholen mogen weer open met ingang van 1 juli. Maar liefst twee maanden eerder dus, mits het coronavirus niet weer om zich heen grijpt natuurlijk.

Sporten tijdens de ‘lockdown’

Persoonlijk heb ik alles behalve rustig aan gedaan op sportgebied tijdens de ‘lockdown’. Ik voetbal al mijn hele leven en ik ben een echte sportliefhebber, het sporten zit als het ware verweven in mijn systeem. Net als vele anderen heb ik kracht- en conditietraining gecombineerd en afgewisseld om zo mijn conditie optimaal op peil te houden en mijn lichaam te onderhouden. Dit was even omschakelen voor een rasechte teamsporter. Maar op een gegeven moment wordt het een onderdeel van je dagelijkse en wekelijkse routine en ga je het echt leuk vinden. Ik combineer binnen-workouts – die ik op zoek op internet – met hardlopen in de groene omgeving.

man en vrouw hardlopen

We mogen weer!

Het bovenstaande is inmiddels alweer een verouderde situatie. Voetballers mogen inmiddels alweer een tijdje buiten trainen, mits de 1,5 meter afstand en de andere richtlijnen worden opgevolgd. En ook de andere teamsporten zijn weer van start gegaan. Op parkeerplaatsen bij sportscholen worden bootcamps en crossfitcircuits gehouden, boks- en kickbokslessen zijn alweer buiten begonnen en vele sportschooleigenaars hebben allerlei apparaten buiten geplaatst zodat er voor ieder wat wils is.

Maar hoe begin je na zo’n lange tijd weer in (of buiten) de sportschool? Hieronder geef ik een paar tips. Deze zijn trouwens ook prima van toepassing op sporters die niet naar de sportschool gaan.

  • Stel haalbare doelen voor jezelf.
    Deze quick wins zullen je helpen je motivatie om structureel te sporten terug te krijgen. Vaak helpt het om een doel te hebben. Zorg er dan wel voor dat dit doel haalbaar is op korte termijn en verleg vervolgens pas je grenzen en stel een nieuw doel. Zo krijg je het gevoel dat je jezelf in korte tijd verbetert en je de draad weer lekker aan het oppakken bent.
  • Houd je spierpijn onder controle.
    Ontwikkel niet direct hevige spierpijn door overbelasting, begin rustig. Spierpijn kan je demotiveren en het gevoel geven dat je ‘echt wel heel lang niks of weinig hebt gedaan’, terwijl dat misschien wel helemaal niet de waarheid is. Je lichaam zal weer moeten wennen aan een andere vorm van belasting en dat kan al snel spierpijn opleveren. Daarnaast is spierpijn ook gewoon onprettig natuurlijk. Dus val niet direct je ‘pre-corona PR’ aan maar begin wat rustiger en laat je lichaam weer langzaam wennen aan al die gewichten en herhalingen. Zorg er ook voor dat je genoeg rust inbouwt om de spieren in je lichaam te laten herstellen. Rust is minstens zo belangrijk als inspanning. Vervolgens schakel je een tandje bij.
  • Maak het voor jezelf en anderen zo aangenaam mogelijk binnen de sportschool.
    Neem alle aangepaste regels en richtlijnen serieus. Het zal aan het begin ongetwijfeld even wennen zijn, alle richtlijnen en regels. Maar het is voor iedereen wennen, van de sporters tot de instructeurs, en dus voor iedereen even moeilijk aan het begin. Zodra iedereen zich netjes aan de richtlijnen houdt zal het een stuk aangenamer worden om weer naar de sportschool te gaan. Respecteer de regels en respecteer elkaar.
  • Wissel binnen en buiten sporten af.
    Ga niet direct iedere dag naar de sportschool maar bouw het op en neem ook een gedeelte van je coronaroutine op in je weekschema bijvoorbeeld. Dus ga ook lekker hardlopen buiten of voltooi een circuitje in je woonkamer. Buiten zijn geeft een gevoel van ruimte wat weer bevorderlijk is voor je mentale gesteldheid. Je voelt je niet opgesloten in een klamme ruimte met misschien net teveel sporters. Voor je home workouts zijn op internet genoeg leuke uitdagende workouts te vinden die je in je achtertuin of in de vrije natuur kunt afronden. Hiermee geef je automatisch ook anderen de kans om veilig de sportschool te bezoeken zonder dat het direct te druk gaat worden. En jij wordt niet dagelijks geconfronteerd met de nieuwe, misschien aan het begin wat ongemakkelijke, situatie in de gym. Dus ga vooral ook af en toe naar buiten, voel je vrij en verpulver je PR’s!

Wat brengt de toekomst?

De situatie op korte termijn zal zijn: een tijd waarin we weer naar de sportschool gaan zonder dat er een vaccin is, met de bijbehorende RIVM-richtlijnen. We zullen hier de komende tijd mee om moeten gaan in de sportschool, net als dat we dat al een hele tijd succesvol buiten de sportscholen doen. Daarna volgt een tijd (hopelijk snel) waarin we de beschikbaarheid hebben over een werkend coronavaccin. Maar gaat dan ook direct alles exact terug naar het oude?

Ik verwacht eigenlijk dat veel mensen door zullen gaan met hun home workouts en dat er door corona ook meer fanatieke (of minder fanatieke) hardlopers, wielrenners of wandelaars zijn ontstaan. Het zal misschien wel een mix zijn tussen naar de sportschool gaan en thuis en buiten sporten. Daarom denk ik dat het voor sportscholen en aanbieders van sportartikelen verstandig is vooral ook te kijken naar het faciliteren van de thuissporters, hardlopers, wandelaars, fietsers etc. Sportschoolhouders kunnen bijvoorbeeld denken aan het doorgaan met het aanbieden van hun online lessen om zo ook op dagen dat leden thuis sporten binding te houden.

Mijn advies is: zoek jouw balans en varieer. Wissel bijvoorbeeld kracht- met conditietraining af, varieer een bezoek aan de sportschool met een intensieve home workout, of trek eens wat vaker je hardloopschoenen aan. Daag jezelf uit.


sven

Mijn naam is Sven Vlasman, senior online merchandiser bij Perry. Ik ben 30 jaar en voetbal nu zo’n 25 jaar, waarvan al ruim 12 jaar in het 1e elftal bij mijn plaatselijke voetbalclub s.v. KDO in De Kwakel. Naast voetbal heb ik als hobby’s: snowboarden, fitness, reizen en vooral ook heel veel voetbal kijken. Naast voetbal kijk ik ook graag naar NBA en tennis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *