Welke yogavormen zijn er en welk type yoga is geschikt voor mij?

Het aantal yogascholen neemt toe en niet zonder reden: yoga is een steeds populairder wordende sport. Dat yoga alleen maar relaxt zou zijn, dat is niet waar. Er zijn ook zeker actieve yogavormen waar je de volgende dag spierpijn van ervaart. Wanneer je nog onbekend bent met yoga en wel geïnteresseerd bent in yoga, is het handig om te weten welke yogavormen er nu precies zijn zodat je een passende workout voor jou kiest. Daar helpen wij je graag bij. Welke yogavarianten er zijn en welke vorm van yoga nu past bij jou, lees je in dit artikel.

Er zijn 6 soorten yogastijlen die je kunt beoefenen:

  1. Yoga nidra
  2. Yin yoga
  3. Vinyasa yoga
  4. Ashtanga yoga
  5. Hatha yoga
  6. Hot yoga

1. Yoga nidra

Yoga nidra is een bijzonder yogavorm en wordt ook wel slaapyoga genoemd. Het doel van een lesje nidra yoga is tot totale ontspanning te komen, zowel mentaal als fysiek. Om dat te bereiken, lig je de hele les in één yogapositie: savansanah. In deze positie lig je op je rug op je yogamatje met je benen gestrekt, je armen naast je en je handpalmen wijzen omhoog.

Yoga nidra is goed voor jou als je je concentratievermogen wil verbeteren, meer rust in je hoofd wil, je stresslevels in je lichaam omlaag wil brengen of gewoon even wil ontspannen tussen alle drukte door. Nidra yoga is ook erg effectief bij wanneer je last hebt van een burn-out, stress, angstgevoelens, slaapproblemen of chronische pijn.

2. Yin yoga

Yin yoga is een yogavorm waarbij de aandacht ligt op het ontspannen van de spieren. Het is een rustige vorm van yoga en wordt door veel mensen als ontspannen ervaren. Of het echt ontspannen is, is afhankelijk van de posities die voorbij komen en je eigen flexibiliteit. Tijdens een lesje yin yoga blijf je namelijk een langere tijd, 3 tot soms wel 15 minuten, in één positie. Op deze manier ontspant je lichaam van je spieren tot in je dieper liggende bindweefsel en dat zorgt weer voor ruimte in je gewrichten.

Yin yoga is goed voor jou als je letterlijk meer ruimte wil creëren in je lichaam. Ben je erg stijf, heb je veel last van je spieren? Dan is yin yoga zeker geschikt voor jou. Daarnaast is yin yoga ook erg goed voor je wanneer je stress en spanning los wil laten. Heb je het gevoel altijd maar ‘te moeten’? Ook dan is yin yoga geschikt voor jou. Bij yin yoga moet je namelijk niets, het gaat hier juist om acceptatie. Voelt een pose niet goed? Dan neem je een andere pose aan. Houd je de pose maar drie minuten vol in plaats van 5? Dan stop je na 3 minuten. Het is een erg toegankelijke vorm van yoga voor iedereen.

3. Vinyasa yoga

Vinyasa yoga, ook wel power yoga of flow yoga genoemd, is een actieve, krachtige vorm van yoga. Tijdens een les vinyasa yoga beweeg je door van de ene yoga positie in de andere. Door deze dynamische bewegingen ontstaat er een flow. De focus ligt bij vinyasa yoga op de ademhaling. Wanneer adem je in en wanneer adem je uit tijdens alle dynamische bewegingen?

Vinyasa yoga is geschikt voor jou als je je ademhaling wil verbeteren. Ben je op zoek naar een yogavorm met wat afwisseling? Of zoek je een rustige, maar toch krachtige workout? Dan is vinyasa yoga de yogales die bij jou past.

4. Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is een heel intensieve vorm van yoga waarbij je krachtig te werk gaat. Deze vorm van yoga is ook vrij spiritueel. Tijdens een lesje ashtanga yoga bewandel je een achtvoudig pad van zuivering in je lichaam. Hierbij werk je, net als bij vinyasa yoga, met verschillende dynamische bewegingen die vloeiend in elkaar overlopen. Het verschil met vinyasa is echter de overloop van beweging in beweging. Bij vinyasa begin je telkens aan een nieuwe positie, bij ashtanga is het einde van je ene positie het begin van de volgende positie.

Ashtanga yoga is geschikt voor jou als je al wat verder bent met yoga en al een paar hatha yogalessen gevolgd hebt. Ben je spiritueel aangelegd? Dan is ashtanga yoga zeker een aanrader. Wil je werken aan je ademhaling, je concentratie en je flexibiliteit? Ook dan is ashtanga yoga een geschikte yogales voor jou.

5. Hatha yoga

Hatha yoga is een bekende yogavorm en de oudste manier van yoga beoefenen. Een lesje hatha yoga is een intensieve workout waarbij de focus ligt op je ademhaling en je organen. Je wordt je bewust van wat je voelt in je lichaam en leert zo luisteren naar je lichaam. Hatha yoga kent verschillende posities die telkens terugkomen. Elke positie is gekoppeld aan een orgaan in je lichaam. Door in die positie gefocust te werk te gaan, werk je aan de gezondheid van het bijpassende orgaan.

Wil je meer (zelf)bewustheid creëren of je flexibiliteit vergroten? Dan is hatha yoga geschikt voor jou.

6. Hot yoga

Hot yoga wordt ook wel bikram yoga genoemd en is een vorm van hatha yoga. Het verschil zit in de temperatuur van de ruimte. Bij hot yoga ligt de kamertemperatuur tussen de 38 en 40 graden. De warmte is goed voor het sneller versoepelen van je spieren en het stimuleren van je bloedcirculatie.

Hot yoga is geschikt voor jou wanneer je al een paar lessen in andere yoga vormen gevolgd hebt. Wil je werken aan je ademhaling, flexibiliteit en uithoudingsvermogen? Dan is hot yoga geschikt voor jou. Heb je lichamelijke klachten, zoals spierpijn, stress, reuma of depressie? Ook dan is hot yoga een aanrader

Heb je jouw yogavorm gevonden? Een goede voorbereiding is het halve werk met de juiste gear! Bekijk hier alle yoga artikelen in onze webshop.


Tamara Alisha Hoogerwaard

Ik ben Tamara, overdags werkzaam als contentmarketeer en in de avonden en weekenden als sport performance coach. Met zelf een fitness- en kickboksverleden begeleid ik mensen in small group trainingen, van booty en mobiliteitstrainingen tot kracht- en conditieworkouts en 1 op 1 trainingen. Daarnaast geef ik ook basisadvies voor voeding. Het belangrijkste vind ik dat je je goed voelt in je lichaam, van binnen en van buiten en daar help ik je bij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.