Wat is pronatie? Ontdek jouw looppatroon

Hardlopen is gezond voor lichaam en geest. Totdat je een blessure krijgt, tenminste! Met de verkeerde hardloopschoenen aan je voeten loop je een groter risico op blessures. Maar het juiste paar hardloopschoenen vind je niet zomaar. Iedereens voeten zijn immers anders. Weet jij bijvoorbeeld wat voor soort voetafwikkeling jij hebt? En wat betekenen termen als neutrale pronatie, onderpronatie en overpronatie? Wij gaan de diepte in!

Wat is pronatie? 

Pronatie is de mate waarin de voet naar binnen kantelt net voordat deze op de grond landt tijdens het (hard)lopen. Iedereen heeft een andere tred en dus een andere manier van proneren. Zo kan iemand teveel proneren (overpronatie) of weinig proneren (onderpronatie). Bij overmatig proneren heb je sneller kans op blessures. Het pronatiepatroon speelt dan ook een belangrijke factor bij het kiezen van een paar hardloopschoenen.

Neutrale pronatie

Sommige mensen hebben een neutraal looppatroon, geluksvogels! Sporters met neutrale pronatie landen op de buitenkant van de hiel en zetten af met het midden van de voorvoet. Zo blijft je lichaam goed in balans. Tip: bestudeer het slijtagepatroon van je huidige schoenen. Hieraan kun je vaak herkennen wat voor soort loper je bent. Is de zool vooral aan het midden/de buitenkant van de hiel en het midden van de voorvoet versleten? Dan ben je waarschijnlijk een neutrale loper.

Onderpronatie

Bij onderpronatie, ook wel supinatie genoemd, land je op de buitenkant van de hiel en zet je af met de buitenkant van de voorvoet. Hierdoor krijgt het onderbeen extra schokken te verduren. Je bent waarschijnlijk een onderpronerende loper als de zool van je sportschoen vooral aan de buitenkant is versleten.

Overpronatie

Bij overpronatie, ook wel doorgezakte voeten genoemd, land je op de buitenkant van je hiel. Bij het afwikkelen van je voet zakt of draait je enkel te ver naar binnen en volgt een afzet naar de buitenkant van je voet. In dit geval verplaats je veel gewicht naar de binnenkant van je voet in plaats van de bal van de voet. Dit vergroot de kans op blessures als hielspoor, achillespeesontstekingen en zelfs knie- en rugpijn. Bij overpronatie slijt de zool vooral aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet.

Doe nu de gratis 3D-voetanalyse

Is het voor jou nog één groot raadsel welk pronatietype jij hebt? Of welk paar hardloopschoenen precies bij jouw looptechniek past? Bij Perry Kalverstraat, Overtoom, Rotterdam Lijnbaan en Utrecht kun je nu terecht voor een persoonlijke voetanalyse. SafeSize, een 3D-voetscanner, helpt jou met het vinden van de juiste schoenen. Met deze feature is het mogelijk om je voeten rondom te scannen en je loopstijl vast te stellen. De scan levert diverse gegevens op die gebruikt worden om de juiste hardloopschoenen te vinden.

Zien we je binnenkort bij Perry?  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *