Wat doet thuiszitten met je brein?

Tijd is een subjectief begrip, dat wisten we al, maar dat dagen zó lang konden duren en dat tegelijk de tijd door je vingers lijkt te glippen, dat is een onvoorstelbare ervaring. ‘Aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid’ lees ik veel, maar wat als die nieuwe werkelijkheid elke halve dag weer verandert? Als alle gebeurtenissen op werk, in de familie, je vriendenkring, in Nederland en in de wereld elkaar in rap tempo opvolgen? En het is over het algemeen weinig goed of hoopgevend nieuws. Ik raak daardoor regelmatig overweldigd.

Tijden van crisis vragen om een andere aanpak. Nu ons kantoor, de meeste winkels, musea, theaters, bioscopen, kroegen, restaurants en sportscholen dicht zijn, de bootcamplessen in het park, verjaardagsfeestjes, buurtborrels, festivals en sportwedstrijden zijn afgelast, we niet meer bij onze opa’s en oma’s en zieke vrienden en familie op bezoek mogen, alle kinderen thuisscholing moeten krijgen en we eigenlijk met z’n allen zoveel mogelijk de hele dag binnen moeten blijven zijn we massaal op zoek naar manieren om onszelf bezig te houden en niet gek te laten maken. Maximaal twee keer per dag ‘t nieuws checken helpt daar overigens goed bij.

Het geheim van een gezond brein

Ons brein is ingesteld op een beloning op korte termijn, het meest comfortabele is dan ook om met een bord junkfood heerlijk op de bank een Netflix-serietje te bingen en de wereld de wereld te laten. Maar na een avond, een dag, voor sommigen na een paar dagen, voel je je daar niet veel beter door. Wist je dat je met een dag bankhangen zelfs zenuwcellen verliest? Volgens neuropsycholoog Eric Scherder zit het geheim van een gezond brein in een actief leven, lees ik in een online artikel. Bewegen, dus dingen doen die je moeite kosten, dwingt jouw hersenen om nieuwe verbindingen aan te maken. En bewegen is dan minstens 30 minuten aaneengesloten wandelen, fietsen, traplopen, rennen. En… élke dag, dus niet een dagje overslaan en inhalen, helaas.

Hoe groot en comfortabel je huis ook is, als je elke dag thuiswerkt mis je de mensen om je heen én de noodzakelijke beweging. Een tripje naar jouw Nespresso apparaat in de keuken is nou eenmaal over het algemeen wat korter dan de wandeling op kantoor naar het koffieautomaat of een van jouw collega’s in het pand. En een rondje wandelen na de lunch met je collega’s is stukken gezelliger dan een blokje om in je eentje terwijl je je best doet gepaste afstand te bewaren tot de andere mensen op straat. En hoe vaak moet je die trap eigenlijk op en neer om een half uur aaneengesloten te kunnen bewegen? Naar buiten dus!

Ik wil er graag op uit, maar ik wil me zo min mogelijk tussen de mensen begeven op dit moment. Ten eerste omdat ik al enkele weken een vervelend droog hoestje en keelpijn heb (help!) en dus uit de buurt van anderen wil blijven. Belangrijker nog omdat ik snel beter wil worden zodat ik eindelijk naar mijn ouders kan om er voor mijn zieke vader te zijn. Maar wat als je in een, nog steeds, drukke winkelstraat woont? Ik kies er daardoor noodgedwongen voor om ’s ochtends om 7 uur mijn rondje naar en door het park te lopen. Degenen die mij kennen weten hoe moeilijk een vroege ochtend voor mij is. Maar op dat tijdstip is nog bijna niemand op straat en kan ik dus met een gerust hart een rondje van zo’n 5 á 7 kilometer wandelen. Overdag is zelfs met de beste slalom skills anderhalve meter afstand bewaren in mijn straat nagenoeg onmogelijk.

7 voordelen van een vroege ochtendwandeling

De voordelen van zo’n actieve vroege start zijn bijna eindeloos als je diverse artikelen en wetenschappelijke onderzoeken mag geloven. Ik zet er even een paar voor je op een rijtje:

  1. Als je 30 minuten actief bent geweest word je 23% productiever, je kunt helderder denken en effectiever werken. Jij blij en jouw werkgever of docent ook.
  2. Je onthoudt dingen beter en je probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20%. Handig!
  3. Je maakt serotonine, endorfine én dopamine aan, allemaal geluksstofjes. Dat verbetert je humeur en geeft energie. Elke dag bewegen helpt dus ook een beetje om die negatieve gevoelens die deze crisis met zich meebrengt de kop in te drukken.
  4. Het is goed voor de bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten.
  5. Het stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op je gewicht. Is dat even mooi meegenomen!
  6. Het verhoogt de weerstand en helpt om stress kwijt te raken. Superbelangrijk in deze spannende en onzekere tijden.
  7. Tot slot, het helpt je om beter te slapen. En na een goede nachtrust ziet de wereld er vaak net een beetje beter uit in de ochtend.

Kortom, bekijk maximaal twee keer per dag het nieuws, wel van een betrouwbare bron, en ga elke dag naar buiten om een half uurtje te bewegen. Let daarbij op dat je dit in een rustig gebied doet en met gepaste 1,5 meter afstand. Zijn er nou toch toevallig te veel mensen die net als jij hetzelfde park of bos hebben uitgekozen? Wees verstandig en ga ergens anders naar toe. Alleen samen kunnen we dit doen!­­­­­­­­­­­­­­


Renske Jansen (41), Project Manager Retail. Ik werk alweer 6 jaar met veel plezier bij deze mooie retailformule. Naast mijn werk loop ik graag een rondje hard in het park of maak ik een flinke wandeling of fietstocht. Ik ben groot fan van de Formule 1, ga graag naar lezingen over diverse wetenschappelijke onderwerpen en ik bezoek geregeld de astronomiekoepels van de UvA om naar de sterren en planeten te kijken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *