Waarom is yoga goed voor je? 7 redenen op een rij!

Yoga zie je steeds meer voorbijkomen als sport. Ook in de grote steden poppen er meer en meer yogascholen op. Wat is dat nou met yoga? Waarom wordt het zo populair? Yoga is een sport die erg goed voor je is. Zowel je fysieke lichaam als je mentale gezondheid komen aan bod tijdens een lesje yoga. Waarom yoga zo goed voor je is, leg ik je graag uit in dit artikel.

  1. Yoga vergroot je flexibiliteit.
  2. Yoga helpt je spieren te ontspannen.
  3. Yoga versterkt je spieren.
  4. Yoga helpt bij rust in een stressvol leven.
  5. Yoga verbetert je focus.
  6. Yoga verbetert de interne gezondheid van je lichaam.
  7. Yoga helpt je tot jezelf te komen.

1. Yoga vergroot je flexibiliteit

Dit punt zal niet als verrassing komen: met yoga vergroot je je flexibiliteit. Door de verschillende, stretchende posities van yoga worden je spieren flexibeler. Hierdoor kun je makkelijker bewegen. Dat helpt je niet alleen in je dagelijkse leven, maar ook tijdens het uitoefenen van andere sporten.

2. Yoga helpt je spieren te ontspannen

De rustige yogavormen bieden rust voor je hoofd en voor je lichaam. De langere yogaposes helpen je je spieren te stretchen en te ontspannen. Ontspannen spieren helpen je weer beter te slapen. Een win-winsituatie als je het mij vraagt.

3. Yoga versterkt je spieren

Er zijn meerdere yogavormen, zoals vinyasa en hatha yoga, die erg intensief zijn. Hierbij houd je krachtige posities vast of je beweegt van de ene krachtige positie in de andere. Door regelmatig een lesje vinyasa of hatha yoga te volgen, versterk je jouw spierkracht.

4. Yoga helpt bij rust in een stressvol leven

Niet alleen het ontspannen van je spieren is iets dat aan bod komt bij yoga. Ook zeker het ontspannen van je hoofd, van je gedachten, is iets dat terugkomt in een yogales. Heb je een druk leven, een drukke baan, kinderen waar je voor zorgt, misschien zelfs meerdere banen of veel hobby’s en ben je altijd maar bezig? Dan biedt yoga je dat ontspanmoment waar je lichaam en geest zo naar verlangen. Eén of een paar momentjes in de week om even op te laden.  

5. Yoga verbetert je focus

Tijdens de yogalessen ga je erg gefocust te werk. In de meeste gevallen ligt de focus op je ademhaling, in andere lessen ligt de focus op het loslaten van spanning in een bepaalde positie of het vasthouden van een positie. Doordat je zo gefocust te werk gaat, kun je je aandacht niet verleggen, je moet daar bij die ademhaling of positie met al je aandacht zijn. Door regelmatig yoga te beoefenen, verbeter je op de lange termijn je focus.

6. Yoga verbetert de interne gezondheid van je lichaam

Sporten is goed voor je gezondheid. Dat hoor je wel vaker. Ook yoga is sport en heeft weer haar eigen voordelen voor de interne gezondheid van je lichaam. Yoga helpt je spieren ontspannen, helpt je spieren te versterken, verbetert je bloedcirculatie en je stoelgang. Daarnaast creëer je met yoga letterlijk meer ruimte in je lichaam doordat het diepe bindweefsel tot ontspanning komt en er meer zuurstof door je bloed stroomt. Hierdoor kun je je algeheel vrijer voelen in je bewegingen. Van bewegingen in het dagelijks leven, zoals uit bed stappen tot boodschappen doen, tot bewegingen tijdens het sporten, bijvoorbeeld bij een zware crossfit workout.

7. Yoga helpt je tot jezelf te komen

Heb je een nare periode achter de rug of zit je ergens mee? Yoga helpt je om dichter bij jezelf te komen. Opgekropte emoties? Wanneer je iets niet verwerkt hebt, blijven deze emoties in je lichaam opgehoopt achter en dat zorgt voor blokkades, voelbaar en niet voelbaar. Door middel van focus op je ademhaling leer je te ontspannen en kunnen emoties vrijkomen. Het is dan ook helemaal niet gek om in een huilbui uit te barsten tijdens je eerste yogasessie. Wanneer je moeite hebt met (zelf)acceptatie is yoga ook erg goed voor je. Je leert tijdens de rustige yogavormen namelijk luisteren naar je lichaam en te accepteren wat je voelt en wat wel en niet lukt. 

Ben je nieuwsgierig geworden naar yoga en wil je weten welke yogavorm het beste bij jou past? Je leest het hier.

Bekijk hier alle yoga artikelen in onze webshop.


Tamara Alisha Hoogerwaard

Ik ben Tamara, overdags werkzaam als contentmarketeer en in de avonden en weekenden als sport performance coach. Met zelf een fitness- en kickboksverleden begeleid ik mensen in small group trainingen, van booty en mobiliteitstrainingen tot kracht- en conditieworkouts en 1 op 1 trainingen. Daarnaast geef ik ook basisadvies voor voeding. Het belangrijkste vind ik dat je je goed voelt in je lichaam, van binnen en van buiten en daar help ik je bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *