Waarom hardlopen in het najaar wél een goed idee is

+ 3 tips voor hardlopen in koud weer

Door de vele zomeractiviteiten lijkt de zomer altijd zo snel weer voorbij. En de temperatuur holt nét zo snel achteruit als de motivatie om je warme bank in te ruilen voor een donker stuk asfalt.
In dit blog vertel ik je hoe ik van een ‘zomerloper’ een ‘najaarloper’ werd. Hoe ik het lopen in het najaar zelfs méér ben gaan waarderen. De beste take-away geef ik je meteen cadeau: nee, het is géén motivatie-dingetje. Je hoeft alleen maar de voordelen te zien die het najaar voor buitensporters heeft.

Wanneer het na een zomerse dag ‘s avonds wat afkoelt, dan kun je daar met een stukje hardlopen lekker wat extra’s van meepakken. Maar ook in de hitte lopen vond ik steeds fijner naarmate ik wat meer kilometers en regelmaat in de benen kreeg.
Het zweet rolt over je rug. Je hoofd voelt als een vulkaan (en ziet er waarschijnlijk ook zo uit), maar door die temperatuur zijn je spieren ook lekker warm!

Ken je de runner’s high? Het is een flow, een soort trance eigenlijk. Je loopt een lekker tempo en opeens lijk je te zweven! Je hoort en voelt je hartslag bonken. Je ademhaling hoor je op een manier zoals je die ook hoort als je je vingers in je oren doet. De muziek uit je oordopjes verdwijnen naar de achtergrond. Je ziet alleen het punt waar je naar kijkt. De rest eromheen verandert in een waas…
Dit ervaar ik sneller en vaker wanneer ik in de warmte loop.

Wanneer je na de zomer door blijft lopen is motivatiegebrek geen issue tijdens de koude dagen

En last but not least; in de zomer is de beloning van een koud pilsje natuurlijk een feest van jewelste… Het is wel duidelijk dat ik een fan van de zomer ben.


Einde van de zomer is geen einde van je hobby

Maar wanneer de zwoele avondzon niet meer over je schutting klimt, dan weet je dat de zomer echt voorbij is. Net als je motivatie om buiten te sporten. Want hoe lekker is het om in een korte broek en shirt buiten te sporten? Zelfs de meest fanatieke sporter heeft er ’s avonds minder zin in wanneer het buiten koud en donker is. Logisch! Maar hey, dat hoeft je er echt niet van te weerhouden om het helemáál niet te doen!

vrouw-popcorn-bank-relaxen

Rennen in de kou of lekker warm bingen op de bank? Soms is de keuze snel gemaakt.
Bron: Unsplash

Tijd voor een gouden tip: motivatiegebrek is op koude dagen echt geen issue wanneer je gewoon door blijft lopen.

Wat je ook doet, wacht in elk geval niet tot de winter. Hoe langer je wacht, hoe groter het contrast wordt. Niet alleen de temperatuur (“Jeetje het is buiten nu wel héél veel kouder dan m’n laatste rondje in de zomer.”) maar ook je verwachtingspatroon (“Bah, dit rondje liep in de zomer toch echt lekkerder dan nu.”). En qua conditieverlies is het natuurlijk ook geen pretje om weer alles op te moeten bouwen in de winter. Als je tijdens een koude avondloop regelmatig even moet pauzeren, dan ben je afgekoeld voordat je weer op adem bent. Zie dan je ritme nog maar eens op te pakken…

Wennen = jezelf het makkelijk maken

Maar je went er aan. Wanneer je in de herfst begint met lopen in plaats van de winter, dan wennen je spieren aan de temperatuurdaling. Het gaat namelijk heel geleidelijk. En daardoor weet je ook precies welke kleding je moet aantrekken. In dat opzicht kun je het dus nooit koud hebben. Hierover later meer.

man-hardlopen-winter

Tóch in je korte broek hardlopen én warm blijven? Dat kan best.
Bron: Unsplash

Naast de temperatuur speelt ook luchtvochtigheid een belangrijke rol tijdens het lopen. Veel beginnende hardlopers stoppen ermee omdat ze naast alle pijntjes ook een zere keel krijgen of veel hoesten. Ken je de vieze ijzer-bloedsmaak als je intensief bezig bent geweest? Bij hardlopen in koud weer heb je daar eerder last van. Mensen die regelmatig buiten sporten hebben hier géén last van. Wanneer je vóór de winter al regelmatig loopt, dan voorkom je dit omdat je je lichaam geleidelijk laat wennen. Én je hebt dan natuurlijk al een betere conditie opgebouwd wat óók een recept is om dit te voorkomen. (Die bloedsmaak komt doordat er longblaasjes zijn beschadigd. Een teken dat je te diep bent gegaan.)


Maar waarom is hardlopen in het najaar nou zo leuk?

Hardlopen in de herfst is de ideale start én ideale voorbereiding
Ben je een beginnend hardloper? Maak het jezelf makkelijk(er). Tijdens koudere temperaturen voelt het alsof er meer zuurstof in de lucht zit. Vergelijk maar eens het sporten op een klamme zomeravond met het sporten na een frisse herfstbui. Dat loopt een stuk prettiger. Lekkerder dan zo’n vuurrood hoofd! En jouw rode aangelopen hoofd ziet toch niemand in het donker. Zo kun je ongestoord (en ongezien) aan jouw conditie werken. Het grote voordeel is dat jij meteen fit het voorjaar ingaat! Klaar voor de eerste wedstrijden in de lente en geen last minute (dieet)schema’s om je bikinilijf te smeden. Een zomerlijf maak je namelijk in de winter.


Proef de seizoenen!

Wat nog een mooi voordeel is, is dat je de seizoenen meer gaat waarderen. Zeker als je net als ik een kantoorberoep hebt. Loop je het hele jaar door, dan zie je de omgeving veranderen. Je ruikt het zelfs! Dat pak je vanachter je bureau toch minder mee hè? 

Door hardlopen kun je een winterdip voorkomen!

Gewoon heel erg gezond!

Ja dat wist je al. Maar wist je ook dat je er een winterdip mee kunt voorkomen? Door te sporten maken je hersenen ‘endorfines’ aan. Die zorgen voor een blij gevoel. Loop je overdag, dan pak je dankzij het zonlicht de broodnodige portie vitamine D mee. (Iets waar mensen met een (winter)depressie bijvoorbeeld te weinig van hebben.) Vitamine D is ook nog eens goed voor je botten, spieren en immuunsysteem.

En, actueler dan ooit: door al de frisse teugen adem ventileren je longen goed. Zo geef je virussen en luchtweginfecties geen kans!

Ik kan mij niet voorstellen dat je nu nog twijfelt. Voor de zekerheid toch nog 3 tips. Misschien helpen ze je naar de voordeur toe ?

Tijdgebrek?
Een warming-up van 10 minuten is beter dan 10 minuten langer lopen


Tip #1: In laagjes kleden: nooit te warm, nooit te koud.

Buitensporten in een katoenen sweatshirt staat wel stoer bij Rocky Balboa, maar is niet echt meer van deze tijd. Zwaar, koud en niet absorberend. Waarom heet het trouwens een sweatshirt? Omdat katoen je zweet opneemt en… nat blijft?!

Door in de juiste 3 lagen te kleden krijg je het nooit meer koud. En ook nooit te warm trouwens.

De eerste laag is een basislaag die zweet opneemt én afvoert. Tijdens de koude dagen is thermokleding de beste keuze. Thermokleding is er in verschillende diktes. Ligt de temperatuur wat verder boven het vriespunt dan is een hardloopshirt of longsleeve van polyester ook snel goed.

De tweede laag is de tussenlaag of warme laag. Dit kan een trainingsjasje zijn, een fleecevestje of een hardloopvest- of jasje zijn. Iets wat je warm houdt maar wél vocht kan door laten.

En de derde laag is de buitenlaag. Die moet wind en/of regen tegenhouden. Je komt dan eigenlijk altijd op een hardloopjas uit. Let er wel op dat deze goed moet kunnen ademen. Zeker met een waterdichte jas kun je van binnen toch erg nat worden als je lichaamswarmte niet kan ventileren.

Enne.. die korte broek? Daar zijn je spieren ‘s winters echt geen fan van. Hardlooptights houden je wél warm en zitten zó comfortabel dat je bijna niet door hebt dat je ze aan hebt.

Tip #2: Zorg dat je zichtbaar bent

Misschien een schot voor open doel, maar toch een onderschat punt. Ik kom ’s avonds veel te vaak hardlopers, wandelaars en fietsers tegen met alleen maar een fluorescerend hesje aan. Dat heeft dus geen nut in het donker. Er zijn veel comfortabele soorten verlichting te krijgen, van LED vesten tot schoenclips. Er zit zeker wat voor jou tussen om zichtbaar te zijn in de wintertijd.

Tip #3: Zorg goed voor jezelf

Zorg dat je je warming-up doet. Waarom doe je die niet gewoon lekker binnen? Er zijn genoeg dynamische oefeningen die je in de woonkamer kunt doen. Tijdgebrek? Bedenk dan dat je beter 10 minuten aan je warming-up kunt besteden dan 10 minuten langer hardlopen.

Drink ook genoeg vóór en na je training. In de kou merk je misschien dat je minder zweet, maar je verbrandt ook meer. En door de droge lucht droog je ook weer sneller uit.

De derde tip binnen deze tip: luister naar je lichaam. Grieperig, verkouden of voel je je niet fit? Dan is er maar één activiteit het beste: rust. ‘Uitzweten’ is een fabel. Rust is echt de snelste én beste manier voor herstel.

Zet hem op en…vergeet niet te genieten!


jack-lauwers

Voor het Perry-blog klimt Jack Lauwers regelmatig in de pen om zijn licht te schijnen op sport en lifestyle topics. Eigenwijs als het kan, kritisch als het moet. Vanuit “Jackpot Copywrite” helpt hij bedrijven met “teksten die iets moeten doen”. Pakt daarnaast de kickbokshandschoenen of hardloopschoenen op naar eigen zeggen ook “scherp in het koppie” te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *