Waarom hardloopschoenen niet geschikt zijn voor krachttraining

Je hardloopt al een tijdje en nu heb je ook de weg naar het krachthonk gevonden. Is het dan slim om squats, lunges en deadlifts op je hardloopschoenen te doen? Nee. Wij leggen je uit waarom.  

Tijdens het hardlopen krijgen je gewrichten het voor de kiezen. Iedere landing krijgen ze een schok te verwerken. Zeker als je op asfalt loopt, kun je niet zonder een fijne demping. Hardloopschoenen zijn dan ook ontworpen om het contact met de grond op te vangen. Om de schokken voor je voeten te verzachten. Hiervoor beschikken zij over een dikkere zool, met een hoogteverschil tussen hiel en voorvoet. Dit noemen we ook wel heeldrop of offset. Daarnaast zijn hardloopschoenen ontworpen voor voorwaartse beweging. Een andere soort beweging dan bij bijvoorbeeld squats of deadlifts.
 

De kracht van trainingsschoenen

Oké, op de loopband kom je er nog wel mee weg. Maar als je meer naar de krachthoek toeneigt, zul je toch echt aan trainingsschoenen moeten geloven. Tijdens powerlifting en intensieve WODs (Workout of the Day) wil je namelijk zo stabiel mogelijk staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je meer kracht kunt leveren als je in een stabiele houding staat. Vandaar dat trainingsschoenen stabieler zijn en stevig om je voet zitten. Zij weten kracht efficiënter over te brengen op de vloer dan hardloopschoenen. Zij hebben een vrij platte zool die jouw voet laag bij de grond houdt, zodat je stabieler staat en goed grondcontact hebt. Hardloopschoenen met een gel-achtige zool zijn te onstabiel als je bijvoorbeeld jerks, snats, squats of box-jumps uitvoert. Daarnaast gaat er energie verloren door de veerkracht die deze zolen bieden. 

En waar de hardloopschoen zich richt op de voorwaartse beweging, bieden specifieke fitnessschoenen juist support bij zijwaartse, explosieve bewegingen. Deze hebben een speciaal zoolprofiel en geven de zijkant van je voet meer steun. Handig voor als je jouw krachtoefeningen afwisselt met bijvoorbeeld ladder drills en springen. Ook zijn er specifieke modellen waarbij de laterale zijdes van de zool van beschermingsmateriaal zijn voorzien, dat handig is bij het touwklimmen.
 

Hardloopschoenen versus fitnessschoenen

Hardloopschoenen…

  • Richten zich op de voorwaartse beweging
  • Bieden veel demping om gewrichten zoveel mogelijk te ontzien
  • Hebben meer ‘drop’, dus meer hoogteverschil tussen hak en voorvoet
  • Corrigeren de voetafwikkeling om de kans op blessures zoveel mogelijk te verkleinen

Fitnessschoenen…

  • Hebben een lage zool voor beter grondcontact en stabiliteit
  • Zorgen voor effiëntere krachtoverdracht op de vloer
  • Zijn ook ontworpen voor explosieve, zijwaartse beweging
  • Hebben minder ‘drop’, dus minimaal hoogteverschil tussen hak en voorvoet

Met de juiste trainingsschoenen train je effectiever met minder kans op blessures. Dus met je hardloopschoenen naar de sportschool? Think again!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *