Voedingssupplementen: aanwinst of geldverspilling?

Menig fanatiek sporter zal ze wel kennen: de voedingssupplementen die gouden bergen beloven na (dagelijks) gebruik. Ze zijn er in vele varianten, vormen, maten en smaken: de een voor energie, de ander voor vetverlies. Ik snap dat je als (beginnende) sporter soms de bomen door het bos niet meer ziet. Want, wat moet je nu kiezen? Of moet je helemaal niets kiezen? In deze blog meer uitleg over wat voedingssupplementen zijn, wat ze doen en of het noodzakelijk is ze aan te schaffen en te gebruiken.

Wat zijn voedingssupplementen?

“Voedingssupplementen zijn producten in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules of drankjes en bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding. Ze bevatten vitamines, mineralen of bioactieve stoffen, zowel apart – zoals in een vitamine C pil – of als combinatie zoals multivitaminen”, aldus het Voedingscentrum. Eigenlijk een ruime definiëring, want het is een aanvulling op je dagelijkse voeding. Maar een aanvulling in vitamines of in bijvoorbeeld eiwitten? Daar maken we hier een tweesplitsing: aanvulling in mineralen, zouten en spoorelementen en aanvulling op sportgebied: eiwitten, aminozuren en koolhydraten.

Het Voedingscentrum raadt wél aan om goede multivitaminen te slikken en voor mensen die bijvoorbeeld een verminderede vitamine D aanmaak hebben, extra vitamine D te nemen. Echter, deze uitspraken gelden niet voor iedereen. Wil jij weten wat voor jou werkt? Laat bij de huisarts bloed afnemen voor een vitaminen- en mineralenonderzoek. Hieruit blijkt dan wat jouw tekorten zijn op dat gebied. Ga dus nooit zomaar zelf voor dokter spelen! Een aanvulling is nooit een vervanging van gevarieerde voeding!

In deze blog zal ik aandacht besteden aan de aanvullingen op het gebied van sporters: eiwitten, aminozuren, koolhydraten, cafeïne, enzovoorts. Deze supplementen kúnnen voordelig zijn voor je herstel, als je uit “normale” voeding niet voldoende nutriënten kunt halen.

Eiwitten, aminozuren en koolhydraten

In dit eerste deel gaan we ons verder verdiepen in de zin en onzin van voedingssupplementen op het gebied van herstel, prestaties en fysiek. Allereerst de eiwitten, aminozuren en koolhydraten. Maar, wat zijn aminozuren eigenlijk? “Aminozuren zijn onderdelen van eiwitten. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken. Andere aminozuren zitten in voeding. Deze aminozuren heten essentiële aminozuren. Je kunt de inname van deze aminozuren verhogen door supplementen te gebruiken” – bodyenfitshop.nl. Ze zouden dus, bij voldoende inname, je herstel bevorderen. Daarnaast raden verschillende coaches het aan om extra eiwitten te nuttigen in de vorm van een shake (gemengd met water). Dit is voordelig omdat er relatief veel eiwitten inzitten, ten aanzien van het aantal calorieën. Het is vooral makkelijk omdat het snel gemaakt is, en handig is mee te nemen. Je zou hetzelfde aantal eiwitten ook uit kipfilet kunnen halen, maar dat vergt vaak wat meer werk. Zelf ben ik voorstander van balans: over de dag verdeeld eiwit uit voeding en bijvoorbeeld voor het slapengaan een eiwitshake (dan heb ik namelijk geen zin meer in kip of ei).

Nu we weten wat aminozuren zijn en dat het onderdeel van eiwit is, gaan we verder op het supplement wat zeer populair is bij sporters: BCAA’s, ofwel ‘Branched Chain Amino Acids’, zijn een van de meest populaire supplementen. Het zou helpen om spiermassa op te bouwen, spierafbraak te beperken en het zou de eiwitaanmaak constant stimuleren. Bell Coaching vindt dit onzin en weggegooid geld: “BCAA’s zouden dé manier zijn om te voorkomen dat je spiermassa afbreekt. Het wordt daarom vaak tussen maaltijden gebruikt, tijdens de training gedronken en het wordt zelfs genomen als het magische middel bij een “gevaste” (op lege maag) training. Maar is dit een reden om BCAA’s aan te schaffen? Nee. Wat eiwitpoeder in water of een simpele portie suiker (ja, suiker), kan hier ook prima in voorzien. Het is niet alleen vele malen goedkoper, maar het heeft ook hetzelfde aantal calorieën, want ja ook BCAA’s bevatten calorieën.”

Tot zover: eiwitpoeders oké, BCAA’s geldverspilling. Tot slot de laatste in deze categorie: koolhydraten. Verschillende producten die een bizar hoog koolhydraatgehalte hebben, beloven allemaal hetzelfde: “Deskundig samengestelde carbo loader die vrijwel helemaal bestaat uit complexe koolhydraten. Deze koolhydraten zorgen ervoor dat het lichaam langdurig voorzien is van voldoende energie. Koolhydraten zijn essentieel om een goede workout te hebben, de vorming van koolhydraten tot energie zorgt ervoor dat je langer door kan trainen, sterker bent en dat je spiermassa toeneemt. Koolhydraten zijn essentieel om jouw streef fysiek te realiseren”. Echter, als je wilt afslanken is het nemen van zulke koolhydraatrijke producten niet aan te raden. Ze bevatten naast koolhydraten ook gewoon veel calorieën. Niet voor iedere sporter is het aan te raden zoveel koolhydraten tot je te nemen. Het kan vooral voordelig werken voor duursporters, zoals marathonlopers of obstakelrunners. Het aanschaffen van deze producten zijn vaak duurder in verhouding met de “simpele” huis-tuin-keuken producten die we vaak allemaal wel in huis hebben. Maar wat kun je dan gebruiken, hoor ik je denken? Nou, bijvoorbeeld pasta, havermout of dextrose (druivensuiker, je weet wel, Dextro Energy). Maar ook isotone sportdrank zoals AA doet het prima.

De aanschaf van de bovenstaande nutriëntsupplementen zijn over het algemeen prijzig en vaak niet nodig (op een goede eiwitpoeder na dan). Het komt erop neer dat met gezond boerenverstand en juist afgestemde voeding je al een heel eind komt en je dus geen supplementen hoeft te gebruiken. Om terug te komen op de beginvraag: zin of onzin? In mijn ogen onzin, omdat je het prima uit je voeding kan halen. Ga zelf eens op onderzoek uit en betrouwbare bronnen zullen je hetzelfde vertellen.


Michelle

Hi! Ik ben Michelle, 27 en woon samen met mijn kat Lucifer in Breda. Daar werk ik parttime bij Perry Sport en schrijf ik mijn scriptie voor Perry Sport Breda. In mijn vrije tijd houd ik mij graag bezig met Crossfit, fitness, hardlopen en zwemmen. Naast sportief bezig te zijn, lees ik graag boeken, luister naar muziek en “leer” ik voor Personal Trainer en Sportvoeding. Hopelijk inspireer ik jou de beste versie van jezelf te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *