Veilig sporten in het donker: hierop moet je letten

De echte zomermaanden zijn voorbij en het wordt weer langzaam donkerder. Dat betekent dat als je voor of na je werk buiten wil gaan sporten, de kans groot is dat het al donker is buiten. Dat laat ons natuurlijk niet tegenhouden! Maar veiligheid staat uiteraard wel voorop. Zorg er daarom voor dat je goed zichtbaar bent voor anderen. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder!

1. De juiste kleding kiezen

Kou of regen is geen reden om binnen te blijven. Als je maar zorgt dat je goed gekleed bent op de weersomstandigheden. Kies bijvoorbeeld voor sneldrogende hardloopkleding die je transpiratie afvoert van bijvoorbeeld polyester in plaats van voor katoenen kleding. Als het echt koud is, kies dan voor meerdere laagjes. Zorg er in dat geval voor dat de buitenste laag wel het zweet doorlaat, maar regen en wind buiten houdt. Je heel warm aankleden is ook weer niet nodig, je krijgt het vanzelf warm als je aan het sporten bent. Tijdens echt koudere temperaturen is het wel verstandig om te kiezen voor hardloophandschoenen en een hardloopmuts. Dit scheelt tegen de kou, omdat je veel warmte via het hoofd verliest.

2. Opvallen tijdens het sporten in het donker

Zorg er niet alleen voor dat je kleding warm is, maar ook dat je goed opvalt in het donker. Denk aan reflecterende kleding en lichtjes. In veel kleding en schoenen zitten tegenwoordig reflecterende details, maar dat is niet altijd genoeg. Zo zijn lampjes om je armen gemakkelijk en ook nog eens een stuk opvallender als je bijvoorbeeld een rondje gaat hardlopen. Ook een led vest helpt je veilig de winter door en is dankzij het klittenband makkelijk verstelbaar voor optimaal draagcomfort.

3. Kies de juiste route om te hardlopen

Kies in de donkere herfst- en wintermaanden liever een route langs een verlichte weg in plaats van een donker park of bos. Dit geeft je misschien een minder vrij gevoel, maar is wel een stuk veiliger dan in je eentje op een afgelegen pad. Ook is het slim om tegen het verkeer in te lopen. Op deze manier zie je zelf tegenliggers aankomen en reageer je sneller. Waait het hard? Begin dan met lopen tegen de wind in zodat je op de terugweg wind mee hebt. Als je bezweet bent, is de wind namelijk nog kouder (en zwaarder) lopen. Mocht je twijfelen of het droog blijft, kies er dan voor om kleinere rondjes dichtbij huis te nemen. Zo ben je extra snel thuis als het weer toch omslaat.

4. Buiten sporten: wat neem je wel en niet mee?

Neem altijd je ID en mobiel mee onderweg. Mocht er iets gebeuren onderweg of mocht je de weg in het donker niet meer kunnen vinden is het fijn als je een telefoon bij je hebt. Zo weet je altijd de weg weer terug te vinden. Vaak wordt aangeraden om geen muziek op te zetten als je laat of in het donker gaat sporten, zodat je het verkeer hoort aankomen. Gezien je zicht minder is in het donker, heb je je gehoor meer nodig om te weten wat er om je heen gebeurt. Wil je echt niet zonder muziek sporten, probeer je muziek dan in ieder geval niet te hard te zetten, zodat je andere weggebruikers op tijd hoort. Met deze telefoonhoesjes heb je niet alleen je telefoon bij de hand, maar ben je ook nog eens extra zichtbaar dankzij de reflecterende logo’s.

5. Loop samen in het donker

Vind je het toch niet prettig om in je eentje te lopen in het donker, zoek dan een maatje om mee samen te sporten! Maak een groepje van mensen die af en toe met je samen willen lopen of zoek een loopgroep waarbij je je aan kunt sluiten. Of kies er bijvoorbeeld voor om lid te worden van een atletiekvereniging. Woon je in Utrecht of Rotterdam? Doe dan mee met de City Runs van Perry!

6. Overige tips voor het sporten in de donkere wintermaanden

Is het toch niet droog gebleven tijdens je rondje om? Droog je schoenen dan vooral niet bij de verwarming. De warmte van de verwarming is slecht voor het materiaal van je hardloopschoenen. Een propje krantenpapier zorgt ervoor dat je schoenen sneller drogen.

Ook helpt het om jezelf doelen te stellen voor in de winter. Denk aan een bepaald aantal keer in de week lopen of een bepaalde afstand. Of schrijf je in voor een wedstrijd die in de winter of lente plaatsvindt. Dan moet je wel trainen om je klaar te maken voor de wedstrijd.

Buiten sporten voorkomt een winterdip en geeft je energie. Kom dus snel van die bank af en ga eropuit!


Hi, mijn naam is Roos (23) en na mijn opleiding Sport, Management & Ondernemen ben ik begonnen op de E-commerce afdeling van Perrysport. Ik hou van sport! Van tennis tot hardlopen of een (thuis)workout. Je kunt mij voor alle sporten optrommelen om mee te doen. Maar ook met een wandeling of een drankje op het terras maak je mij heel gelukkig…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.