Tips voor motivatie om te gaan sporten

Niet altijd zin om te sporten?

Sporten is supergoed voor je, maar het is niet altijd even gemakkelijk om het ook echt te doen. Als je de hele dag gewerkt hebt, het regent als je net de fiets wilt pakken of wanneer de sportschool enkel ‘s ochtends in het weekend is geopend, is het soms lastig om de motivatie te vinden. Hoe pakken we dit samen aan? Ik geef je een aantal tips.

Even wat eten

Soms heb je geen zin om te sporten, gewoonweg omdat je te weinig brandstof in de tank hebt. Sporten op een lege maag is niet per definitie slecht, maar misschien heb jij wel wat meer energie nodig om te gaan knallen. Een banaantje, rijstwafel, mueslireep of andere snack met koolhydraten gaat ervoor zorgen dat jij ertegenaan kunt.

Muziekje

Een lekker deuntje gaat zeker voor wat energie zorgen. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook van tevoren helpt een beat om in de stemming te komen! Op YouTube en Spotify vind je honderden energieke, oppeppende playlists die op deze dagen heel goed van pas komen. 

Trakteer jezelf op een nieuwe outfit

Als we het over motivatie in combinatie met sporten hebben, mag een nieuwe outfit met bijpassende schoenen natuurlijk niet ontbreken. Perry heeft mij goed verwend met de Nano X van Reebok en ik ben helemaal fan. Naast een snelle look zijn ze de functionaliteit en stabiliteit ook zeker niet vergeten. De #NanoX schoen is ontworpen voor functionele fitness en dat merk je meteen.

Samen staan we sterk

Zoek een sportbuddy. Als je vaak sport met een buddy kun je elkaar tot een hoger niveau tillen. Daarnaast voel je toch wel wat sociale druk als je buddy al in de sportschool staat wanneer jij net even wat minder zin hebt.

Denk aan de voordelen

Iedereen kent dat voldane gevoel na een workout. Ja toch, heerlijk! Maar voordat je dat gevoel hebt zul je toch even in de benen moeten komen. Visualiseer dit gevoel als je even geen motivatie hebt om te gaan sporten. Ik weet zeker dat je workout je een energieker en voldaner gevoel geeft dan de hele avond op de bank hangen.

Maak het leuk

Ik ben ervan overtuigd dat je regelmatig sporten gaat volhouden als je het ook daadwerkelijk leuk vindt. Wees niet alleen gefocust op resultaat, maar zet de fun factor juist hoog op de lijst. Vind jij hardlopen niet leuk? Doe het dan ook niet, maar zoek een vorm van bewegen die jij wel leuk vindt. Ga liever voor een sport waar je ook echt heen gaat, dat levert sowieso meer op dan na een week je motivatie weer verliezen.

Ga voor structuur

Persoonlijk ben ik groot voorstander van vaste gewoontes. Wanneer jij standaard op maandag en donderdag na werk richting de sportschool gaat, zal dit na verloop van tijd een gewoonte gaan worden. Pak je agenda erbij en ga eens kijken wanneer jij wekelijks een sportieve activiteit kunt plannen.

Maak een schema

Weten wat je moet doen maakt het sporten een stuk gemakkelijker. Ook gaat een schema ervoor zorgen dat jij resultaat gaat zien. En zeg nou zelf, dit is toch wel de reden dat jij jezelf in het zweet werkt. Om verveling te voorkomen raad ik het aan om dit schema, ongeveer om de 8 weken te wisselen. Dat is niet alleen leuker, het geeft ook meer resultaat.

We willen progressie

Niets motiveert meer dan progressie maken. Daarom raad ik het aan om progressie bij te houden. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook op het gebied van prestaties. Schrijf je rondetijd op, hoeveel gewicht je getild hebt met de daarbij horende herhalingen, of hoe veel baantjes je in dat uur getrokken hebt. En meet ook af en toe eens je gewicht, vetpercentage en de omtrek van je middel of bovenarmen.


Mijn naam is Floris van florisfitfood.nl en ik help mensen graag met het vinden van de leefstijl die bij hen past. Niet streng diëten, maar een leefstijl waar je de rest van je leven de vruchten van gaat plukken. Hierbij zijn de elementen gedrag, voeding en sport nauw met elkaar verbonden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *