Start met hardlopen met deze 5 tips van Grace

Hardlopen: ‘You love it, or you hate it’. Of kan het ook allebei? Voor mij geldt misschien eigenlijk wel dat laatste. Vijf jaar geleden begon mijn hardloopavontuur. De jaren van leven op thuisbezorging, de hoeveelheden verjaardagstaart op werk en alle borrels van ‘nog eentje dan…’ hadden mijn lichaam geen goed gedaan. Het werd tijd voor verandering en dus besloot ik mijn oude hardloopschoenen af te stoffen en buiten te gaan hardlopen.

1. Stel een doel

Alle begin is moeilijk. Laat ik dat voorop stellen. Het lukte mij in die periode maar net aan om honderd meter achter elkaar te blijven rennen zonder te stoppen. Honderd meter! Dat is op de fiets? Wat? Twee keer trappen? Best wel confronterend dus. Maar tegelijkertijd ook de motivatie om door te blijven gaan. Want wat wilde ik graag een stuk van vijf kilometer kunnen hardlopen. Er was dus werk aan de winkel.

2. Meet je progressie

En dat werk wierp zijn vruchten af. Wat vooral belangrijk is als je begint met hardlopen, dat je niet te snel én te veel wil gaan lopen. Het is namelijk een erg blessuregevoelige sport. Zeker als je in een korte tijd te veel van je lichaam vraagt. Geef die ‘zure appel-fase’, waarin alles nog niet helemaal soepel verloopt, wat tijd. Laat je helpen door hardloopapps als de Nike+-App. Dit maakt het makkelijker om je progressie te meten. Het voelt in het begin nog ver weg, maar je conditie zal echt verbeteren. Zo gebeurde dat ook bij mij. Het ging gestaag van één kilometer hardlopen naar uiteindelijk die befaamde vijf kilometer. Wat ik daarvoor niet wist, is dat het eigenlijk voor mij toen pas écht begon.

3. Koop goede schoenen

Ik had inmiddels aan mijzelf bewezen dat ik genoeg discipline had om iedere week een paar keer te gaan hardlopen. Dus het werd tijd om mijn oude sportschoenen in te ruilen voor een gloednieuw paar schoenen van Nike. Ik had het verdiend! Dat nieuwe paar schoenen, maakte echt een wereld van verschil. Je loopt opeens op wolkjes en gaat hierdoor ook een stuk sneller lopen. Wat ik eerst ‘hardlopen’ noemde, werd nu ‘trainen’. Dus als ik je één ding mag aanraden: investeer in een goede schoen. De Nike Pegasus 37 is zo’n schoen. Doordat de hardloopschoen licht van gewicht is, maar met maximale demping, is het de ideale schoen voor je dagelijkse trainingen.

4. Motiveer jezelf

Daarnaast is het goed om voor jezelf helder te krijgen waarom je wil gaan hardlopen. Door het vinden van jouw intrinsieke motivatie, is het op de lange termijn makkelijker om vol te houden. Wat mij vooral motiveert is dat ik mij fysiek en mentaal erg lekker voel door het hardlopen. Het geeft mij tijd op een dag, om even met niets anders dan mijzelf bezig te zijn. Dit geeft een fijn gevoel van vrijheid. Ik denk dat, zeker in de roerige tijd waarin we leven, dat momentje ontstressen belangrijker is dan ooit. Hardlopen helpt daarbij.

Waar en wanneer je maar wil

Hardlopen kan daarnaast overal. Zolang je een voordeur hebt, heb je altijd de mogelijkheid om er doorheen te stappen en buiten te gaan lopen. Al lijkt de drempel nog zo hoog, het blijft een kwestie van gewoon doen. Wissel lekker af van hardlooproutes. Al hardlopend is één van de leukste manieren om een stad te ontdekken. Er zijn zoveel ‘hidden gems’ in je omgeving te bespeuren. Hier zou je anders misschien nooit komen. Vind ze! En niet alleen in eigen stad. Er gaat geen vakantie voorbij waarbij ik mijn Nike schoenen niet inpak. Het is echt heerlijk om vroeg in de ochtend, nog voor alle toeristen op pad zijn, de schoonheid van een nieuwe stad te bewonderen op je hardloopschoenen.

Het is duidelijk, hardlopen heeft een positieve invloed op mijn leven. En dat gun ik iedereen. Vind jouw intrinsieke motivatie, zet jezelf een doel, investeer in een blitse outfit en laat jezelf verassen door waar jij tot in staat ben. Heel veel gelukkig kilometers gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *