5 redenen om naast hardlopen ook te gaan fietsen

Hardlopen blijft een immens populaire sport onder de Nederlanders. Het is een laagdrempelige manier van sporten. Je trekt je hardloopoutfit en -schoenen aan, stapt naar buiten en je kunt beginnen. Maar wist je dat fietsen een van de meest groeiende sporten is van Nederland? Ik hoop dat ik je met onderstaande redenen naast het hardlopen (of andere sport) ook op de fiets krijg.

1: Leer je hele omgeving kennen

Nederland is prachtig en is veel meer dan alleen je eigen omgeving. Door de geringe snelheid loop je al vaak snel hetzelfde rondje hard. Voordeel op de racefiets is dat je door de veel hogere snelheid in dezelfde tijd verder van huis kunt komen. Je zult je verbazen hoe mooi de omgeving is waarin je woont. Elke kilometer kom je wel een andere eyecatcher tegen. Persoonlijk wil ik tijdens mijn fietstochtjes altijd minimaal één foto maken met mijn racefiets en de omgeving, en deze deel ik dan op mijn Instagram-account. Hierdoor let je extra goed op echte eyecatchers.

Fiets bij molens
Eyecatcher hier en daar, op de fiets kom je ze overal tegen!

2: Combineer het fietsen met je dagelijks leven

Om meteen door te pakken op punt 1: fietsen kun je ook nog eens uit praktisch oogpunt doen. Vaak zul je bijvoorbeeld te ver van je werk wonen om hiernaartoe te hardlopen, maar fietsend is een ander verhaal. Combineer daarom het sporten met het praktische en fiets naar je werk! Natuurlijk kun je ook op familiebezoek gaan op de fiets of een fietstocht combineren met een dagje uit naar jouw favoriete museum of stad.

3: Fietsen in een groep is makkelijker

De algemene intensiteit is bij fietsen wat lager zodat je gemakkelijker een groepje vormt met vrienden en kennissen. Door de lagere intensiteit en dus bijvoorbeeld lagere hartslag is het prima te doen om onder het fietsen lekker bij te kletsen. Iets wat je tijdens het hardlopen niet hoeft te proberen. Zo blijft tijdens het fietsen je sociale leven naast je gezondheid ook nog eens op peil. Voor wielrenners die een tochtje maken is een koffiestop vaak een veel voorkomend fenomeen. Wederom een kans om je sociale leven een boost te geven.

4: Minder kans op blessures

Feit: met fietsen overbelast je jouw spieren minder snel. Overbelasting vindt bij hardlopen al snel plaats – na een uur hardlopen ongeveer. Spiergroepen als bijvoorbeeld de knieën worden op de racefiets veel meer ontzien vergeleken met hardlopen. Sterker nog, sporters die blessures hebben aan de knieën worden geadviseerd te gaan fietsen. Dus een dagje hardlopen inruilen voor één keer per week op de fiets stappen is ook nog eens een perfecte blessurepreventie.

5: Fietsen kun je binnen doen

Natuurlijk kun je binnen in de sportschool hardlopen, maar thuis is dit vaak wat lastiger. Met een rollertrainer creëer je als ware een hometrainer thuis maar dan met je eigen racefiets. Er staat dus geen groot apparaat in de weg maar een kleine rollertrainer die je zo uit de kas haalt. Voor iets meer dan € 100,- koop je al een basis rollertrainer.

Wil je het binnen trainen nog leuker maken? Sluit je dan aan bij Zwift. Dit is een online programma waarmee je virtueel op je rollertrainer kan fietsen met anderen. Bekende wielrenners als Laurens ten Dam organiseren regelmatig een Zwift Ride. Hoe tof is het om virtueel met dit soort toppers te trainen?

het spel Zwift
Net echt! Virtueel fietsen met anderen.

Wanneer is jouw eerste fietstocht?

Oké, ik als wielerliefhebber ben niet 100% objectief en ik zeg zeer zeker niet dat je moet stoppen met hardlopen, vooral blijven doen! Maar hopelijk heb ik je wel overtuigd om het fietsen te gaan oppakken. Mocht je echt willen gaan starten, lees dan meteen mijn blog even over 5 tips voor de beginnende wielrenner.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *