Pijnlijke scheenbenen na het skiën: de oorzaak en de oplossing

De eerste dag skiën zit erop en je trekt je schoenen uit. Een hele bevrijding! Voor sommigen is het een nóg grotere bevrijding, want de scheenbenen zijn pijnlijk na het skiën. Maar die pijn komt pas écht terug wanneer je de volgende dag je schoenen weer aantrekt. Pijn aan de scheenbenen komt veel voor bij skiërs, vooral bij skiërs met gehuurde schoenen. Waar komt deze pijn vandaan en wat doe je eraan?

Pijnlijke scheenbenen na het skiën: de oorzaken

Pijnlijke scheenbenen na het skiën kan verschillende oorzaken hebben. Vaak hangt het samen met een te ruime schoen of een schoen die niet strak genoeg is vastgemaakt. Je voet kan te veel omhoog komen in de schoen, waardoor er meer druk komt te staan op je scheenbeen. Dat kan een vervelende drukpijn veroorzaken. Te veel ruimte in de skischoen kan ook wrijving met zich meebrengen, wat irritatie aan de huid teweegbrengt, of zelfs schaafwondjes.

De juiste flex voorkomt pijnlijke scheenbenen

“De grootte en afstelling van mijn skischoen is prima, waar kan het dan aan liggen?” Pijnlijke scheenbenen na het skiën kan ook andere oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld je houding zijn, of de flexibiliteit van je skischoen. Skischoenen verschillen namelijk niet alleen in pasvorm, maar ook in flexibiliteit. De ‘flex’ van de skischoen die je nodig hebt, is afhankelijk van je ski-ervaring, maar ook van je lichaamsgewicht. Een laag gewicht vraagt vaak om een wat flexibelere schoen, vooral wanneer je ook al wat ski-ervaring hebt. Een wat zwaarder gewicht vereist meestal een stuggere schoen. Met de juiste flexibiliteit van je skischoen voorkom je dat klappen te hard aankomen op je onderbenen.

Wintersport skiën sokken

De juiste sokken

Doen je scheenbenen vooral pijn op de huid? Heb je bijvoorbeeld schaaf- of schuurplekken of gewoon een geïrriteerde huid? Dat kan ook door je sokken komen. Zo kunnen ribbels in de sokken wrijving veroorzaken. Daarnaast kan wol voor irritatie zorgen doordat het gaat plooien. Ook sokken die onvoldoende vocht opnemen, gaan irriteren. De juiste sokken zijn dan ook ontzettend belangrijk om pijnlijke scheenbenen na het skiën te voorkomen.

Tips tegen pijnlijke scheenbenen na het skiën

Zere scheenbenen zijn ontzettend storend en dit kan ook verergeren. Om de skivakantie waar je zo naar uitkeek pijnloos te doorstaan, hebben we een aantal tips voor je.

  • Pas je skischoenen uitgebreid voordat je ze koopt of huurt. Wees er zeker van dat ze niet te groot zijn. Blijken je gehuurde schoenen toch te groot na een dag skiën? Meestal kun je ze nog gewoon omruilen bij de verhuurder.
  • Maak je skischoenen altijd goed vast. Strak is goed, maar belemmer de bloedsomloop niet. Koude voeten of zelfs geen gevoel in de tenen duidt meestal op té strakke schoenen.
  • Hou bij het kopen of huren rekening met de juiste ‘flex’.
  • Draag goede sokken die goed zitten en niet irriteren.
  • Verzorg na elke dag skiën de huid op je scheenbenen goed. Bijvoorbeeld met zalf of bodylotion.
  • Scheer je benen ook voor het skiën. Beenhaar kan ook voor irritatie aan en in de huid zorgen.

Met de juiste schoenen die goed zijn afgesteld, samen met geschikte sokken, ben je dus al een heel eind op weg naar een pijn- en zorgeloze skivakantie! Pijn aan de scheenbenen komt het meest voor bij gehuurde skischoenen, omdat deze niet naar jouw voet en been staan. Eigen schoenen gaan precies naar je voet en been staan, wat de kans op irritatie al enorm vermindert. Ga je vaker skiën, dan is het ook echt aan te raden om één keer te investeren in écht goede skischoenen. Zo ga jij pijnloos en soepel de piste af en haal je het maximale uit jouw skivakantie!


Hi! Ik ben Anouk en ben 25 jaar. Ik ben tekstschrijver voor een bureau, waardoor ik over allerlei uiteenlopende onderwerpen schrijf. Toch is wintersport één van de leukste! Ik ben namelijk fanatiek skiër. Buiten het wintersportseizoen ga ik graag boksen en sta ik op het voetbalveld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *