Ode aan de Nike Air Max
Vier jaar geleden kwam Nike met het briljante idee een eigen ‘feestdag’ in het leven te roepen ter ere van het meest iconische sneakermodel: AIRMAXDAY. Inmiddels is deze dag uitgegroeid tot een begrip in de sneakerwereld. Een dag waarop bezitters van het model aangespoord worden hun mooiste, meest zeldzame, favoriete paar Nike Air Max te dragen (en uiteraard massaal te delen op social media).
Waar Nike op 26 maart 2014 een gelimiteerde Air Max 1 uitbracht heeft het merk anno 2018 veel meer in petto: namelijk meerdere klassieke modellen in een nieuw jasje, die verspreid over de gehele maand uitgebracht worden. Er wordt een ware hype gecreëerd door de marketingmachine van het merk. Geen dag maar een hele maand waar vele sneakerliefhebbers van over de hele wereld, waaronder ik, naartoe leven.
Het ontstaan van de zichtbare Air-unit
Waarom heeft Nike 26 maart uitgekozen voor deze dag? Je raadt het misschien al, op 26 maart 1987 werd de allereerste Nike Air Max sneaker uitgebracht: de Air Max 1. Designer Tinker Hatfield vond dat het tijd werd om de onzichtbare technologie van de schoen zichtbaar te maken zodat mensen de gebruikte technologie begrepen: de iconische Air-unit in de zool. Dit begon als een experiment maar resulteerde in een ware revolutie in de sneakerwereld, tot op de dag van vandaag. Hierna volgde er meer populaire modellen die op de markt kwamen met de zichtbare Air-unit in de zool: de Air Max 90, Air Max 93, Air Max 95, Air Max 97 en de Air Max Light.
Meer AIR dan ooit
Air Max Day staat dit jaar in het teken van de comeback van enkele klassiekers en meer ‘air’ dan ooit. Zo brengt het merk diverse klassiekers met een ware cultstatus opnieuw uit, waaronder de Atmos x Nike “Animal Pack”, de Air Max 180 en de Air Max 93. Daarnaast zijn enkele klassiekers geüpgraded met nog meer air: de Nike Air Max 97 bovenkant in combinatie met de nieuwe VaporMax-zool bijvoorbeeld.
Mijn favoriete release
Mijn persoonlijke favoriet voor dit jaar is toch wel de Air Max 1/97 SW. Verzamelaar en sneakerhead Sean Wotherspoon ontwierp in 2017 deze Air Max tijdens de door Nike georganiseerde ontwerpwedstrijd ‘Vote Forward’. En je raadt het al, hij won. Deze hybride sneaker is een combinatie van de Air Max 1 (zool) en de Air Max 97 (bovenwerk), dit maakt hem zo uniek en gewild. Voor zijn ontwerp liet hij zich inspireren door de corduroy vintage Nike-petten uit de jaren 80.
Wil je in het bezit komen van deze sneaker? Dan moet je zorgen dat je je op tijd inschrijft voor één van de velen online raffles. Na je inschrijving krijg je enkele momenten later te horen of je bent uitgekozen om de sneaker te mogen kopen. Je kunt er ook voor kiezen om voor de deur te gaan liggen bij de retailers die deze schoen in de winkel aanbieden. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de “online loterij”.
Feestdag
Air Max Day is een ongekend goed marketingevent dat ieder jaar de harten van velen sneakerverzamelaars sneller doet kloppen. Veel retailers spelen op deze dag in met hun eigen twist van deze “feestdag”. Dit resulteert in een sneeuwbaleffect dat ook de niet-sneakerheads bereikt en de dag wereldwijd meer en meer bekendheid krijgt. Nike heeft van één dag zelfs een hele maand gemaakt en ik denk dat ook veel retailers dit voorbeeld zullen gaan volgen.
De Nike Air Max is al vele jaren een begrip en niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Het is een sneakermodel dat niet gevoelig lijkt te zijn voor de veranderlijke modewereld. In essentie is de Air Max altijd hetzelfde gebleven en dit maakt het model zo ijzersterk. Air Max Day is een ware ode aan de schoen die nooit uit het straatbeeld zal verdwijnen. Op 26 maart aanstaande zal ik zeker met trots mijn mooiste Air Maxjes dragen naar kantoor, in de hoop dat velen hetzelfde doen. Feestdagen verbroederen, en daarop is de Air Max Day geen uitzondering.

Mijn naam is Sven Vlasman, online merchandiser bij Perry. Ik ben 29 jaar waarvan al zo’n 10 jaar sneakerverslaafd. Momenteel bestaat mijn collectie uit ongeveer 25 paar sneakers van vooral Nike en adidas, mijn favoriete modellen zijn de Nike Air Max 1 en de adidas Yeezy Boost 350. Naast het verzamelen van sneakers heb ik als grote hobby’s: voetballen, snowboarden en reizen. Ook houd ik erg van Netflixen in mijn vrije tijd.