Nijmeegse Vierdaagse meer dan lopen

Op dit moment lijkt het alsof ons leven uit niets anders bestaat dan wandelen. Agenda’s afstemmen om te wandelen, het uitstippelen van een nieuwe route om te wandelen en vervolgens enigszins herstellen van het wandelen voordat het riedeltje weer opnieuw begint. We dromen er nog net niet van. Levend in dit, over het algemeen zeer aangename, cirkeltje wil (en moet!) je af en toe ook even iets ander doen. Dit keer tips over hoe wij zorgen voor (sportieve) afwisseling in ons trainingsschema en hoe we daar baat bij hebben.

Wandelen kost tijd. Ook met een ‘korte’ training van ongeveer vijftien kilometer ben je met gemak drie uur bezig. Omdat we op ongeveer een uurtje reizen (of fietsen) van elkaar wonen en allebei een drukke baan hebben, lukt het niet altijd om onze agenda’s te matchen. In de praktijk wandelen we ongeveer 1 keer per week samen en proberen we in het weekend een langere afstand van 25+ kilometer te lopen. 

Voor ons beiden is dit niet genoeg om ons fit te voelen. Natuurlijk kun je wandeltrainingen intensiever maken door er een interval- of fartlek training van te maken. Dan nog blijft de intensiteit en hartslag relatief laag en missen we onze portie endorfine (je weet wel, dat geluksstofje…). We hadden beide een sportief leven voordat we begonnen met wandelen, en dat onderhouden we graag. 

Marion is de meest gedisciplineerde van ons beiden. Ze wordt blij van een bezoekje aan de sportschool waar ze, na een korte cardio warming-up, een programma afwerkt vol dumbbells, buikspieroefeningen en allerlei andere stoere krachtoefeningen. Sinds kort lukt het opdrukken haar ook. Rete fanatiek en trots vertelt ze elke week hoeveel push-ups ze achter elkaar heeft weten te doen. Ook slaagt ze er regelmatig in om een korte yogasessie in haar drukke werkschema te proppen. Thuis, op een matje en een video ter begeleiding op de achtergrond.

Natasja geniet van het buiten zijn en heeft zichzelf tot doel gesteld na de Vierdaagse een triatlon (olympische afstand) te doen. Haar training hiervoor is ze ook al gestart. Wekelijks is ze dus in het zwembad of in het buitenwater te vinden, stapt ze op de racefiets en loopt ze een stukje hard. Haar nieuwste trots is een opblaasbare kano waarmee ze binnen tien minuten klaar staat om een stukje te peddelen. Het liefste rond zonsondergang. Pas na de Vierdaagse kan ze hier echt van gaan genieten.

Wandelen zonsondergang
De ideale setting voor Natasja om te kanoën

Iets anders doen, is niet alleen praktisch. Het maakt ons fysiek en geestelijk ook sterker en beter voorbereid op de vier dagen die gaan komen. Met wandelen belast je je lichaam en spieren eenzijdig. Door af en toe je hartslag te verhogen, krachttraining toe te voegen en je grenzen te verleggen wordt ook je wandelconditie een stuk beter.

Ons doel is vooral de balans niet uit het oog te verliezen. Het klinkt alsof we een en al sportiviteit en fitheid zijn. Natuurlijk doen we ons best. Even zo belangrijk vinden we het drankje na afloop van de training, een avondje in de kroeg hangen, af en toe een feestje pakken en lekker uit eten gaan. We zijn nog steeds dertigers ;-‘) Het hogere doel blijft; blij zijn waar je mee bezig bent!


Natasja Batenburg
Marion Poll

Natasja (33) en Marion (32) zijn hard op weg om echte wandelaars te worden. Dit jaar doen zij voor het eerst mee met de Nijmeegse Vierdaagse. Maar wandelen is toch suf en alleen voor vitale vijftigplussers met wandelstokken? Echt niet! Deze dertigers genieten er met volle teugen van en bevelen het iedereen van harte aan. Hun verharde, onverharde en heuvelachtige weg, naar de Vierdaagse volg je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *