Motivatieboosters om te gaan hardlopen

Je hebt je voorgenomen om drie keer per week te gaan hardlopen. Maar ineens slaat je gemoedstoestand om. Je hebt geen zin, want: koud, regen of moe. En dat terwijl je weet hoe goed hardlopen voor je is. Wij geven tips zodat je niet opgeeft, maar doorzet.

1. Denk terug aan de ‘feel good’-momenten

Weet je nog, al die keren dat je je goed voelde na je run? Het kan zomaar zijn dat je te maken had met een runner’s high. Terwijl je hardloopt, maakt je lichaam een natuurlijke feel good drug aan: endorfine. Dit gebeurt niet meteen, maar na enige fysieke inspanning neemt de hoeveelheid endorfine in je bloed toe. En slaat de weerstand die je lichaam eerst ervoer om in een euforisch gevoel. Wat je dan meemaakt, is een runner’s high. Probeer je dit geluksmoment weer voor te stellen wanneer het aan je motivatie knaagt. En jaag het vervolgens na.

Groep mensen die aan het rekken zijn

2. Maak je progressie inzichtelijk

Hardlopen is doorzetten. De juiste gear kan jou enorm vooruithelpen. Ook in de hardloopwereld ontwikkelt de technologie zich in een raptempo. Het kan ontzettend motiverend werken om je eigen progressie te zien. Dit kan in de vorm van een app of – nog fijner – op een sporthorloge. Dit accessoire houdt keurig voor je bij hoe je ervoor staat, zoals je verbrande calorieën, snelheid en de afstand die je hebt afgelegd. Zeker wanneer je traint voor een doel, zijn deze dingen een fijn gegeven.

3. Ren voor het goede doel

Doe jij graag iets goeds voor een ander? Dan kan hardlopen voor een goed doel je over een motivatiedip helpen. Met de meters die je loopt, kun je namelijk een goed doel steunen. Droomde jij altijd al om een marathon te gaan lopen? Dan kan het een enorme stok achter de deur zijn als je hem voor een goed doel loopt. Tegenwoordig zijn er veel goede doelen waarvoor je je voor inzetten als hardloper. Zo is er altijd wel iets dat bij jouw idealen past. Om er een aantal te noemen: KiKa, KWF en CliniClowns verbinden zich aan marathons waarvoor je je kunt aanmelden. Individueel of met een team.

4. Maak je garderobe bad weather-proof

Je bedoelingen zijn goed, maar plots werkt het weer niet mee. Het regent of er staat een gure wind. Dan is het natuurlijk een makkelijke gedachte om niet te gaan. Thuis zit je er immers lekker droog en warm bij. Als je het ons vraagt, is het slechte weer geen reden om binnen te blijven. Met slechts een aantal aanpassingen in je outfit, ben je het hondenweer al gauw vergeten. Hoe koud of nat het ook is. Draag bijvoorbeeld meerdere dunne laagjes over elkaar. Hierdoor ontstaat er lucht tussen de lagen die de kou isoleert. Investeer ook in een buitenlaag die je beschermt tegen regen van buitenaf, maar je zweet wel naar buiten afvoert.

5. Geef je op voor een hardloopevent

Schrijf je in voor een hardloopwedstrijd of –event. Dit geeft je namelijk het idee dat er geen weg meer terug is. En je hebt gelijk iets om naartoe te werken. Zorg ervoor dat je juist ook in het najaar een loopdoel hebt. Want dan moet je wel in de kou trainen om goed fit aan de start te verschijnen. Het is nu eenmaal makkelijker om je tegenzin te trotseren als je weet wat jou die ene belangrijke dag te wachten staat. Wil je trainen voor jouw grote moment? Dan zit je bij Perry helemaal goed. Op verschillende locaties organiseren we diverse hardlooptrainingen. Gratis en nog eens leuk ook!

6. Never run alone 

Samen hardlopen heeft zo z’n voordelen. Eén daarvan: je wilt je loopbuddy niet in de steek laten en andersom. Wanneer je onderdeel bent van een team, zeg je nu eenmaal minder snel af dan wanneer je er alleen voorstaat. Daarnaast wil je ook niet snel onderdoen voor de rest van het gezelschap, waardoor je extra je best gaat doen. Zoek dus gezelschap in de vorm van een loopbuddy of hardloopclub. Het voordeel van dat laatste is dat niet alleen de groep, maar ook een ervaren trainer je op sleeptouw neemt.

We weten het: het is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar we weten dat je het kunt! Let’s go! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *