Is wandelen beter dan hardlopen?

Wij zochten het voor je uit!

Je hoort vaak dat wandelen beter is dan hardlopen, of dat wandelen gezonder is dan hardlopen. Klopt dat wel en zo ja, waarom is dat dan zo? In dit blog lees je er meer over!

Wandelen is goed voor je gezondheid

Een dagelijkse wandeling is belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Matig intensief bewegen is goed voor je hart- en bloedvaten, versterkt je afweersysteem, verhoogt je weerstand, en activeert je hersenen. Hierdoor ervaar je meer rust, productiviteit en creativiteit. Heb je nog meer redenen nodig om niet op te staan uit je luie bureaustoel? Precies! En dan is wandelen ook nog eens heel leuk om te doen want je ziet van alles om je heen. En door samen te wandelen creëer je bovendien de ruimte voor dat openhartige gesprek, quality time met je gezin of een spontane brainstorm met je collega.  

Hardlopen is ook goed voor je gezondheid

Is hardlopen dan ongezond? Integendeel! Hardlopen is ook hartstikke goed voor je gezondheid. Vergeleken met wandelen heb je zelfs minder kans op een hoge bloeddruk of diabetes 2, zo bleek uit onderzoek van het Lawrence Berkeley National Laboratory. En ook hardlopen is net als wandelen goed voor je hart- en vaatstelsel en het vermindert stressklachten, verbetert de nachtrust en ga zo maar door. De meningen over hoe belastend hardlopen voor je gewrichten is lopen uiteen. Vaak wordt aangenomen dat hardlopen (zeker als je op de verkeerde schoenen loopt) slecht kan zijn voor je knieën of heupen. Maar er zijn inmiddels ook internationale onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat dit helemaal niet het geval is. Sterker nog, er zijn onderzoeksresultaten dat het kniegewricht alleen maar sterker wordt van hardlopen.

Een beetje bewegen is altijd beter dan niet bewegen

Ik ben geen medisch specialist dus ik zal me niet laten verleiden tot een uitspraak over wat er gezonder is: wandelen of hardlopen. Als je je hierin wil verdiepen raad ik je aan zelf de betreffende onderzoeken te lezen om tot een eigen oordeel te komen. Wat wel voor zich spreekt is natuurlijk dat iedere vorm van beweging beter is dan thuis stil te blijven zitten. Wil je om welke reden dan ook het huis niet uit, ga dan vooral iedere dag stofzuigen. Ja, zelfs dat helpt! En ook op kantoor heb je eigenlijk geen excuus meer om de hele dag achter je bureau te blijven zitten. Ga staand (of fietsend!) vergaderen, ga lunchwandelen of spreek voor of na werktijd af met een collega om een rondje te (hard)lopen.

Heel persoonlijk

Of je liever twee à drie keer per week hardloopt of elke dag een wandeling maakt, is natuurlijk heel persoonlijk. Het gaat erom wat je doel is en wat het beste bij jou en jouw planning past. Het werkt vaak het beste om een activiteit te vinden die je eenvoudig in je huidige dagbesteding kunt inbouwen. Dat kan bijvoorbeeld zowel een ochtend-, lunch-, middag- of avondwandeling zijn. Zo voelt het niet als iets wat erbij komt (of als ‘moeten’) en houd je het veel gemakkelijker vol. Zeker als je doel is om je fitter te voelen. Wil je echt afvallen of juist je sportieve prestaties verbeteren? Dan raad ik je aan om een specifiek trainingsschema te volgen, bij voorkeur onder begeleiding van een health coach.

Apps die je kunnen helpen

Vind je het leuk om je wandel- of hardlooproute ook vast te leggen? En misschien wel je prestaties te meten? Dan zijn er natuurlijk tal van apps te downloaden die je daarbij helpen. Zo zijn er apps met wandelroutes die je gemakkelijk kunt volgen, bijvoorbeeld van route.nl, wandelknooppunt of natuurmonumenten. Ook een leuke app is Ommetje, ontwikkeld met neuropsycholoog Erik Scherder. Voor hardlopen zijn Runkeeper en Run Trainer populair. Zelf gebruik ik Strava (lees ook het blog van Merel) waarin ik allebei de activiteiten en ook mijn fietsritjes kan vastleggen. Een andere maar wel betaalde variant hiervoor is de Goals-Fitness app.

Perry helpt je ook!

Heb je na het lezen van deze blog zin gekregen om er zelf ook op uit te gaan en eindelijk dat ommetje (klein beginnen werkt echt) of die stevige boswandeling te maken? Trek dan de juiste schoenen (heel belangrijk!) en comfortabele kleding aan en ga ervoor! Wil je weten welke (hardloop)schoenen het beste bij jou passen? Bezoek dan een Perry Sport vestiging voor een persoonlijk advies én ontdek onze gratis loopanalyse! Je kunt natuurlijk ook direct een kijkje nemen in ons assortiment op perrysport.nl. Veel wandelplezier!


Martijn

Hey, ik ben Martijn (41) en heb een passie voor sport. Vroeger wilde ik sportverslaggever worden dus je kunt bijna geen sport noemen waar ik niet in geïnteresseerd ben! De laatste jaren ben ik steeds meer gericht op outdoor sporten en een bijbehorende leefstijl. Lekker actief zijn, gezond eten maar ook zorgen voor voldoende rust & ontspanning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *