Hoe houd je goede voornemens wel vol? Een paar tips!

“Dit jaar ga ik echt afvallen”. “Dit jaar ga ik echt twee keer per week sporten”. “Dit jaar stop ik echt met roken”. Goede voornemens. Iedereen kent ze wel en heeft ze wel. De hele maand januari hoor je niets anders, maar in februari en maart lijken die goede voornemens als sneeuw voor de zon vertrokken. Zo’n 80 procent van de goede voornemens blijkt volgens NU.nl te mislukken. Hoe houd je die goede voornemens nu wel vol? Ik leg het je graag uit in dit blog.

  1. Houd je doel voor ogen
  2. Ga voor niet te veel goede voornemens
  3. Goede voornemens zijn realistisch en haalbaar 
  4. Formuleer je goede voornemens positief
  5. Meet de voortgang van je goede voornemen
  6. Breng de mensen om je heen op de hoogte van je goede voornemens
  7. Stick to the plan, maar wees niet te streng voor jezelf
  8. Beloon jezelf bij het behalen van je goede voornemen

TIP 1: Houd je doel voor ogen 

Bepaal eerst voor jezelf waarom je dit goede voornemen hebt en wat je ermee wil bereiken. Zonder doel te werk gaan, heeft geen zin. Wil je bijvoorbeeld afvallen, schrijf dan ook op waarom je wil afvallen. Je wil fitter worden zodat je beter in je vel zit? Je moet afvallen want anders krijg je die operatie niet? Je wil afvallen zodat je een maatje kleiner past? Maak het specifiek. Schrijf het op. Door je doel van je goede voornemen vast te stellen, weet je op elk moment in je proces waar je het voor doet. Ook op de mindere dagen blijft je zo makkelijker gefocust en gemotiveerd om je doel en je goede voornemen te bereiken. 

TIP 2: Ga voor niet te veel goede voornemens, maar kies er een paar

Hoe langer jouw to do lijstje is, hoe minder haalbaar dit lijstje is. Zo werkt het ook met goede voornemens. Hoe meer goede voornemens je opschrijft voor jezelf, hoe minder logisch het is dat je ze haalt. Hoeveel dan wel? Maximaal drie goede voornemens is voldoende. Zo houd je gericht focus om deze drie goede voornemens te behalen. 

TIP 3: Goede voornemens zijn realistisch en haalbaar

Bepaal goede voornemens voor jezelf die realistisch zijn een haalbaar. Wil je stoppen met roken en stoppen met ongezond eten? Wil je vanaf 1 januari elke avond mediteren en lezen voor het slapen gaan waar je dat voorheen niet deed? In beide gevallen moet je twee gewoontes in je gedrag veranderen. Dat is te veel om in een keer op te focussen en de kans op mislukken is dan ook groot. Beter is om je prioriteiten hierin te stellen. Stoppen met roken is belangrijker? Dan focus je eerst op het stoppen met roken. Is dit gelukt? Dan kun je verder met het stoppen van ongezond eten. 

TIP 4: Formuleer je goede voornemens positief

Het opschrijven van je goede voornemen op zich is al een goed idee. Door iets op te schrijven, maak je het echt. Wanneer een doel alleen in je hoofd zit en er komen heel veel meer dingen bij in je hoofd, ben je dat doel zo – deels – vergeten. Schrijf je doel op en hang daar het liefst nog tussendoelen aan. Zo push je jezelf ook om een stukje zelfreflectie te doen en meet je tussentijds waar je staat. Formuleer je goede voornemens positief en probeer het woordje ‘niet’ niet te gebruiken. ‘Ik wil niet meer dik zijn’ of ‘ik wil niet meer geen geld hebben om op vakantie te kunnen’ zijn negatief geformuleerde doelstellingen. Buig ze om naar iets positiefs, zodat je er ook positief naar gaat kijken. ‘Ik wil mij fitter voelen zodat ik beter in mijn vel zit en daarvoor moet ik afvallen’ en ‘ik ga ervoor zorgen dat ik spaargeld heb om op vakantie te kunnen’ zijn positiever geformuleerde goede voornemens die het behalen van dat doel veel leuker maken!

TIP 5: Meet de voortgang van je goede voornemen

Heb je je goede voornemens en tussentijdse doelen opgeschreven? Plan vervolgens in je agenda een paar vaste meetmomenten in. Afhankelijk van je doel kies je voor een wekelijks of maandelijks meetmoment. Wil je bewust leren leven in 2021 en minder kritisch zijn voor jezelf? Dan zul je dagelijks een momentje voor jezelf inplannen om te kijken naar alle goede dingen van die dag. Wekelijks heb je dan een meetmoment om te kijken hoe afgelopen week is gegaan. Wil je afvallen of aankomen? Dan ben je dagelijks bezig met je voeding en sport. Wekelijks heb je een check met de weegschaal en maandelijks heb je wellicht een check bij je diëtist en blik je zelf terug op hoe die maand is gegaan. Belangrijk is dat je voor jezelf een terugkerend moment hebt waarin je reflecteert hoe het tot nu toe gaat met je doel en waar je nog wat bij moet spijkeren of juist tot de conclusie komt dat je goed op weg bent. 

TIP 6: Breng de mensen om je heen op de hoogte van je goede voornemen


Heb je een goed voornemen? Dan is de kans groot dat er een gedragsverandering plaats moet vinden om dat goede voornemen te behalen. Je zult een patroon moeten doorbreken om je goede voornemen te behalen en dat is lastig. Het wordt al een stuk makkelijker wanneer je de mensen om je heen op de hoogte brengt van je goede voornemen. Zo push je jezelf indirect om je doel te behalen. Het wordt nog een stuk eenvoudiger wanneer je een paar belangrijke mensen om je heen vraagt om je te steunen bij het behalen van je goede voornemen. Wanneer het goed gaat, kun je positieve feedback verwachten wat weer motiverend werkt. Wanneer je een terugval hebt of het gaat niet zoals gepland, heb je mensen om je heen die je hier doorheen helpen en motiveren om je doel toch te behalen. Door je goede voornemen met anderen te delen, is het aannemelijker dat je jouw doel behaalt. 

TIP 7: Stick to the plan, maar wees niet te streng voor jezelf

Deze tip vult tip 3 aan. Zorg dat je doelen realistisch en haalbaar zijn, zodat je niet te streng voor jezelf hoeft te zijn. Dat allereerst. Had je als goede voornemen om in één maand tijd van maatje L naar maatje M af te vallen en is het na die maand niet gelukt of wel gelukt, maar ben je na twee maanden weer terug waar je was? In één maand tijd zoveel afvallen is al niet heel realistisch. Het is te doen met hard werken en jezelf veel beperken, maar het is ook heel logisch als je daarna weer aan bent gekomen. Ben je van plan meer te sporten en was je goede voornemen om elke avond te sporten waar je voorheen elke avond met Netflix op de bank zat? Logisch dat je dan tussendoor toch op die bank belandt. Je doel was niet realistisch en je had er beter voor kunnen kiezen om met twee avonden sporten te starten.

Bij alle soorten goede voornemens, is het slim om dit doel te verdelen in stappen over een langer tijdsbestek, het liefst zelfs het hele jaar 2021. Een goede voornemen duurt over het algemeen één tot twaalf maanden om te behalen. Geef jezelf de tijd om een gedragsverandering op gang te brengen. Heb je een terugval tussentijds? Daar mag je zeker van balen. Eventjes, daarna herpak je jezelf, je doel is nog steeds haalbaar! 

TIP 8: Beloon jezelf bij het behalen van je goede voornemens

Heb je jouw goede voornemen behaald? Ben je die tien kilo afgevallen? Heb je al het geld bij elkaar voor je droomvakantie? Heb je die nieuwe baan gekregen? Ben je eindelijk voor jezelf gestart? Ben je gestopt met roken? Wanneer je je doel behaald hebt, is het belangrijk om jezelf te belonen hiervoor. Successen moet je vieren! 

Dit waren een paar tips om jouw goede voornemens in 2021 wel vast te houden en te behalen. Succes! 


Tamara Alisha Hoogerwaard

Ik ben Tamara, overdags werkzaam als contentmarketeer en in de avonden en weekenden als sport performance coach. Met zelf een fitness- en kickboksverleden begeleid ik mensen in small group trainingen, van booty en mobiliteitstrainingen tot kracht- en conditieworkouts en 1 op 1 trainingen. Daarnaast geef ik ook basisadvies voor voeding. Het belangrijkste vind ik dat je je goed voelt in je lichaam, van binnen en van buiten en daar help ik je bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *