Hoe cardio een aanvulling kan zijn op jouw leefstijl

Hoe cardiotraining ook jou helpt om je fitter te laten voelen

Cardiotraining associëren we vaak met eindeloze uren op de loopband of de hometrainer, terwijl we ons starend naar een scherm in het zweet werken. En waarom precies? Cardio was toch alleen maar nuttig als je wil afvallen? Of als je een marathon op je verlanglijstje hebt staan? Twee keer mis! Cardio is veel meer dan zomaar een doelloze conditietraining en kan ook jouw leefstijl een heel stuk verbeteren. In dit artikel schrijf ik over:

  • Waarom er zoveel misverstanden bestaan over cardio.
  • Wat cardiotraining precies is en waarom je hartslag zo belangrijk is.
  • Hoe cardio past bij allerlei leefstijlen en conditiedoelen.
  • Welke tips je kunt gebruiken voor effectievere cardiotraining in de gym.

Wat is cardiotraining?

De miljoenenvraag: waarover gaat cardio eigenlijk? De basis van cardiotraining is eenvoudig. Met cardiotraining doe je aan lichaamsbeweging op basis van je hartslag. Daar komt het woord ook vandaan: ‘cardio’ is eenvoudigweg een afkorting van ‘cardiovasculair’, dus alles wat met je hart en longen te maken heeft.

Met cardiotraining probeer je om een constante hartslag aan te houden. In de gym bestaan daar heel wat toestellen voor; denk maar aan een hometrainer, loopband of roeimachine. Als dat goed gaat, doe je twee gezonde dingen tegelijkertijd: je bouwt conditie op en je verbrandt calorieën. Je zult na een tijdje dus een langere afstand kunnen hardlopen zonder dat je hartslag de hoogte in gejaagd wordt. Tegelijkertijd zorgt de gecontroleerde inspanning er ook voor dat je vet verbrandt.

Cardiovasculaire training zorgt onder meer voor…

  • betere zuurstofopname.
  • vlottere bloeddoorstroming naar de spieren.
  • betere thermoregulatie.
  • minder kans op diabetes type 2.
  • minder kans op darm- en borstkanker.
  • een verminderd algemeen sterfterisico.

Wat cardiotraining niet is

Een matig intensieve inspanning met constante hartslag: dat klinkt eenvoudig. Toch is het niet slim om zomaar zonder plan eindeloze uren weg te fietsen. Dat haalt namelijk niet veel uit en levert je achteraf alleen maar frustraties op, omdat je nauwelijks nog voorbij een zeker basisniveau zult kunnen raken. Cardio draait dus niet om kilometers maken als een hamster – daar krijg je alleen maar blessures van én het haalt je motivatie omlaag.

Wat je liever niet wil doen bij cardiotraining…

Te vaak dezelfde routine herhalen. Je lichaam past zich verrassend snel aan. Als je jezelf niet uitdaagt, zal het trainingseffect snel afvlakken.

Enkel op cardiotraining focussen. Cardio maakt deel uit van een gezond trainingsplan, maar is niet het enige wat telt. Ook als je bijvoorbeeld wil afvallen of een uitdaging in de duursport op je verlanglijstje hebt staan, zijn andere soorten workouts ook belangrijk. Denk maar aan krachttraining!

Wat je zeker wél kan doen bij cardiotraining…

Voldoende eten. Je lichaam heeft energie nodig. Ook als je focus op vetverbranding ligt, zul je nog steeds moeten compenseren met voldoende (gezonde) calorieën. Zo kun je gericht ergens naartoe werken en haal je meer plezier uit je cardiotraining.

Cardiotraining past ook bij jouw leefstijl

Cardio is altijd een goed idee, ook als je niet per se conditiegericht wil werken. Een goed draaiend cardiovasculair systeem doet je fitter voelen, maakt je immuunsysteem sterker en verhoogt je metabolisme. Het kan ook zorgen voor een verhoogde opname van glucose en aminozuren in je spier- en levercellen. Dat is uitstekend voor je gezondheid op lange termijn én helpt je om vlotter te herstellen van krachttraining.

Starten met cardio: tips

  • Stap 1: bepaal je doelstellingen

Wat wil je precies bereiken met je cardiotraining? Vetverlies, een strakker lichaam, of betere sportprestaties leveren? Je fitnesstrainer kan je helpen om je doelen nauwkeuriger vast te leggen. Alles start bij het waarom van je plannen – alleen zo blijf je ook op langere termijn gemotiveerd.

  • Stap 2: maak een schema op

Zodra je je doelstellingen hebt bepaald, moet je een schema uitwerken om je doelen te bereiken. Kies daarvoor een realistische termijn. Te kort is praktisch onwerkbaar, en te lang doet je dan weer motivatie verliezen omdat je doelstellingen te ver weg staan. Sprints van twee tot vier maanden zijn ideaal.

  • 3: Plan je workouts

Tijd om je workouts vast te leggen. Let daarbij op vier dingen:

  • Soort oefening: denk aan hardlopen, de crosstrainer, zwemmen of fietsen.
  • Frequentie van de oefening. Meestal tussen de twee en vijf sessies per week.
  • Duurtijd van de oefening. Dat zal schommelen tussen de vijftien minuten en een uur.
  • Intensiteit van de oefening. Typisch tussen 60 en 75% van je maximale hartslag, afhankelijk van je trainingsdoelen.

Tip: voor een ruwe schatting van jouw hartslaglimiet trek je je leeftijd af van 220. Ben je 30, dan doe je dus 220-30 = 190.

Tip: vergeet je krachttraining niet! Voor veel fitness- en gezondheidsdoelstellingen is het beter om er niet meteen in te vliegen met lange duurtrainingen en eerder minder dan meer cardiotraining te doen, zeker in de eerste fase van je plan. Vraag raad aan je personal trainer om een plan op maat uit te werken.

  • 4: Doen

Tijd om te knallen! Je trainingsschema is je leidraad om je plannen tot een goed einde te brengen. Mis je om de één of andere reden toch een workout, probeer die dan niet in te halen – sla ‘m liever over om overcompensatie en blessures te vermijden. Zo heb je meer kans op slagen met je trainingsplan.

Samenvatting

Cardio kan een prima onderdeel uitmaken van je leefstijl, wat je ook wil bereiken. Een goed draaiende hart-longfunctie levert altijd gezondheidsvoordelen op, of je nou wil aankomen, afvallen, of extra gewicht wil kunnen heffen in het krachthonk. Doe cardio, maar doe het slim! Professionele begeleiding van je trainer kan je daarbij helpen.


Hey you! Ik ben Eva Luna. Als women’s Health coach help ik vrouwen fysiek én mentaal sterk te worden met mijn unieke methode. Samen halen wij het beste uit jou, op jouw manier. Het is mijn doel om je opnieuw verliefd laten worden op je lichaam, niet alleen op hoe het eruit ziet maar ook op hoe het voélt. Vandaag ook beginnen met gezonder leven on your terms? Lees er meer over via www.evalunalifestyle.nl , see you soon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *