Hoe beïnvloedt ongezonde voeding jouw training?

Natuurlijk wil je elke training of workout optimaal kunnen presteren. Of je nu staat te zweten in de gym, traint voor de marathon of een les BodyPump eruit knalt: voeding is hierbij erg belangrijk. Voeding is de brandstof voor je lichaam; het geeft je de energie om voluit te gaan. Note: welke voeding en in welke hoeveelheden precies geschikt is voor welk doel van training (marathon behoeft een andere voeding dan bodybuilding), is hier even buiten beschouwing gelaten.

Voor een optimale workout is dus voeding nodig. Maar wat nou als deze voeding bestaat uit fastfood? Is het effect op de training of workout hetzelfde als dat je had bereikt met “gezonde” voeding? Je lichaam denkt niet in gezond-ongezond, maar wel in vetten, eiwitten en koolhydraten. En laten transvetten – ja, die in fastfood – nou niet bepaald goed voor je zijn!

Om dit te kunnen meten moet er natuurlijk onderzoek gedaan worden. Onder het mom van “alles voor de wetenschap” heb ik mezelf opgeofferd een week lang te leven op “vette hap” én normaal te blijven trainen. Note vooraf: “normaal” is voor mij 6 à 7x per week intensieve CrossFit-trainingen en ik eet relatief healthy.

Goed, zo gezegd zo gedaan… toch?

Yes! Een week lang pizza, friet en de grote gele M! Eitje, zou je denken, maar schijn bedriegt. Naast het feit dat mijn portemonnee in omvang de helft is afgenomen, want: DUUR, is mijn gewicht toegenomen met een kilo of 2… De eerste twee – tweeënhalve dagen gingen eigenlijk prima. Ik had niet veel last van side effects en kon relatief intensief mijn trainingen doen. Na dag 3 begon de ellende.

Dag 4 werd ik midden in de nacht wakker met intense buikpijn. Mijn maag was letterlijk aan het zeuren om wat groente (nee, niet die op een pizza). Goed, even wat water en een pilletje en weer naar bed! De ochtend van dag 4 ben ik als normaal gaan trainen na een goed ontbijt met koude pizza en een kop koffie. Halverwege de training moest ik stoppen – enorme last van maagzuur en alle ongemakken die daarbij horen. Uiteindelijk na een halve training naar huis gegaan. Normaal heb ik geen moeite met het lopen van 6 trappen, maar ik begon het effect van al die “slechte” vetten te voelen: het voelde letterlijk alsof het vet om mijn aderen was gaan zitten en daarbij voelde ik me zó moe na elke maaltijd.

Dag 5, 6 en 7 waren de langste drie dagen uit mijn leven. Ik heb met moeite alle vette snacks en pizza’s naar binnen gewerkt. En maar stoer blijven kijken tijdens mijn trainingen maar oh, wat had ik het zwaar!

“Mijn maag was letterlijk aan het zeuren om wat groente.”
 

Tijd voor het eindoordeel…

De eerste dag vond ik het tof om niet te hoeven kijken naar wat ik zou gaan eten, maar de daaropvolgende dagen had ik zoveel behoefte aan een lekkere salade! Mijn trainingen gingen dus vrij slecht en heb ook niet het gevoel echt iets bereikt te hebben deze week. Al met al was het veel zwaarder dan ik had gedacht en zou ik het nooit herhalen.

Effecten die je (hoogstwaarschijnlijk) zult ervaren bij het eten van grote hoeveelheden fastfood:

  • Maagzuur 24/7
  • Slechte nachtrust
  • Constante moeheid
  • Verslechterd concentratievermogen
  • Mindere algehele fitheid
  • Geen optimale trainingsprikkel
  • Gewichtstoename (in bijzondere gevallen slanken mensen af, maar dit is geenszins een manier om af te vallen!)

Dit zijn de effecten die ik heb ervaren en nog een aantal meer, maar dit was een rode draad door mijn week. Dus nee, helaas, van het eten van pizza en friet krijg je geen sixpack – dat is en blijft keihard werken!

Van tijd tot tijd genieten van een lekkere burger is natuurlijk nooit verkeerd en zou volgens verschillende onderzoeken zelfs kunnen meehelpen aan je gezonde lifestyle. Volgens een recent onderzoek blijkt dat je het beste je vette hap in de ochtend (ja, echt!) kunt eten en vooral niet s ’avonds. Niet alleen neemt het risico op stofwisselingsziekten toe (Velzen, 2016), ook ervaar je de dag erna de negatieve effecten van je nachtelijke snackattack.

Be wise, snack at sunrise!


Michelle

Hi! Ik ben Michelle, 27 en woon samen met mijn kat Lucifer in Breda. Daar werk ik parttime bij Perry Sport en schrijf ik mijn scriptie voor Perry Sport Breda. In mijn vrije tijd houd ik mij graag bezig met Crossfit, fitness, hardlopen en zwemmen. Naast sportief bezig te zijn, lees ik graag boeken, luister naar muziek en “leer” ik voor Personal Trainer en Sportvoeding. Hopelijk inspireer ik jou de beste versie van jezelf te worden.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *