Heb je een drukke baan? Zo blijf je gemotiveerd om te bewegen

Een gezonde en sportieve lifestyle aanhouden naast een fulltimebaan is voor velen een knap lastige uitdaging. Je werk en sociale leven vragen vaak veel van je, waardoor tijd vrijhouden voor sport soms te veel gevraagd is. Toch is het niet onmogelijk om een sportieve lifestyle te hebben naast een fulltimebaan. Daarom delen wij in deze blog diverse tips die jou helpen om de juiste balans te vinden tussen werk, het sociale leven en sport.

Beweeg jij iedere dag minimaal een uur? Doe je iedere week minstens 2,5 uur aan een intensieve sport? Als je beide vragen met nee beantwoordt dan wordt het tijd voor verandering. Genoeg bewegen is belangrijk om gezond te blijven. Vaak wordt er als richtlijn aangehouden dat je minstens een uur per dag in beweging moet blijven. Misschien heb je zelfs zo’n handige fitnesstracker die jou daaraan herinnert door eens in de zoveel tijd te laten weten dat het tijd is om op te staan.

Ondanks de richtlijnen en de handige fitnesstrackers die je eraan herinneren dat het toch écht tijd is om in beweging te komen, blijft het een uitdaging om er een sportieve lifestyle aan over te houden naast je werk. Je bent doordeweeks natuurlijk al vroeg uit de veren, de hele dag op je werk en wanneer je dan eenmaal thuiskomt plof je neer op de bank of heb je andere sociale aangelegenheden. Hoe kun je dan toch in beweging blijven?

1. Begin bij je motivatie

Wanneer je jezelf voorhoudt om aan je sportieve lifestyle te werken dan begint het allemaal bij je motivatie om het plan in werking te zetten. Een doel voor ogen houden is één ding, maar daar vervolgens ook naartoe werken is een tweede.

Stel prioriteiten en deel je tijd efficiënt in

Iets wat de motivatie vaak in de weg zit is tijd. We hebben er maar weinig van en wanneer je werkdag erop zit moet je ’s avonds vaak de keuze maken tussen: relaxen, met vrienden afspreken of sporten. Voor velen is de keuze al snel gemaakt en eindigt de avond op de bank of in gezelschap van vrienden en familie. Geen tijd hebben om te sporten is om die reden vaak een illusie. Het draait in feite allemaal om het stellen van prioriteiten en wat jij op dat moment het belangrijkste acht.

Pak je motivatie dus eerst aan door iedere week een planning te maken en je prioriteiten op orde te krijgen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je één of twee avonden per week reserveert voor sportieve activiteiten en de rest van de dagen kun je gebruiken voor andere leuke activiteiten.

Motiveer jezelf met een sportbuddy

De grootste uitdaging is vaak om jezelf van de bank te krijgen wanneer je na het werk thuis bent gekomen. Het is al helemaal een domper voor je motivatie wanneer je naar buiten kijkt en ziet dat het giet van de regen. Een oplossing om je motivatie op te krikken is om op zoek te gaan naar een sportbuddy die jou kan motiveren om mee te gaan naar de tennisbaan of naar de sportschool. Samen sporten is natuurlijk altijd leuker dan in je eentje en daarnaast ben je geneigd om minder snel thuis te blijven wanneer jouw sportbuddy wel gaat sporten.

Stel duidelijke en haalbare doelen

Iets wat je motivatie ook een enorme boost kan geven, is het stellen van duidelijke doelen voor jezelf. Zie het als het tekenen van een denkbeeldige rode cirkel op de kalender, op een datum waarop je jezelf voorhoudt om een sportief doel behaald te hebben. Denk bijvoorbeeld aan het rennen, wandelen of fietsen van een bepaald aantal kilometers of misschien is het een dag waarop je je eerste yoga- of dansles gaat volgen. Je kunt het helemaal invullen zoals jij dat wil. Zolang je jezelf er maar mee motiveert.

2. Combineer werk en sport

Dat de mogelijkheid bestaat om te sporten en extra te bewegen buiten de werktijden spreekt voor zich, maar heb jij ook weleens nagedacht over de mogelijkheden tijdens je werk? Sporten tijdens het werk? Ja, het kan écht. Er zijn diverse manieren waarop je jezelf toch kunt pushen om tijdens de werktijden uit je stoel te komen.

Probeer op ieder mogelijk moment te bewegen

Heb je even een moment tussen je werk door? Probeer dan op diverse momenten van de dag een stukje te lopen. Neem je lunch mee naar buiten en ga een blokje om in plaats van dat je aan tafel plaatsneemt. Of probeer de reis naar je werk sportiever te maken wanneer dat mogelijk is. Neem je normaal gesproken de bus om op het station te komen? Pak in plaats daarvan eens de fiets of loop dat stuk. Zo ben je iedere dag al een stuk meer in beweging.

Je kan je pauzetijd natuurlijk ook anders invullen en die tijd gebruiken om naar de sportschool te gaan. Als je dat liever niet doet of daar geen tijd voor hebt dan is het aan te raden om direct na je werk door te gaan naar de sportschool. Op die manier neem je de energieke en productieve flow die je op het werk hebt mee naar je work-out. Ook kan het helpen om een sportieve activiteit te kiezen die je gemakkelijk thuis kunt uitvoeren tussen de werkzaamheden door. Denk bijvoorbeeld aan een work-out via YouTube of een online zumbales.

Zorg voor de juiste attributen tijdens het werk

Een andere optie is eentje waar je niet eens je werkplek voor hoeft te verlaten. Geen zorgen, je hoeft er geen yogamatje voor onder je bureau uit te rollen. Er zijn steeds meer bedrijven en particulieren die gebruikmaken van een verstelbaar bureau waar je zowel aan kunt zitten als staan. Je kunt er zelfs een speciale bureaufiets bij aanschaffen zodat je zittend aan je bureau in beweging kunt blijven. Dit is echter geen oplossing voor iedereen, aangezien niet iedere werkgever (of jijzelf) daar een budget voor heeft. Wanneer je nog veel thuiswerkt en je écht behoefte hebt aan extra beweging, zonder dat je daar tijd voor wil inleveren, dan is het een investering die het waard is om te overwegen.

3. Vrije tijd wordt deels sport tijd

Soms wordt sporten naast het werk ervaren als een last en iets wat veel van je tijd inneemt. Het zou echter niet moeten voelen als het inleveren van je vrije tijd. Ga daarom iets leuks doen om jezelf in beweging te houden en probeer voor jezelf een routine te creëren die bij jouw schema past. Sport en vrije tijd worden vaak afzonderlijk van elkaar beschouwd, maar sport kan ook onderdeel worden van je vrije tijd.

Maak een routine van je sportactiviteiten

Om jezelf te blijven motiveren en je sportieve activiteiten als een gewoonte te ervaren, is het zaak om er een routine van te maken. Probeer vaste momenten in te plannen om naar de sportschool te gaan of iets anders te doen. Zo wordt de grens tussen sport en vrije tijd steeds vager en ga je het zien als iets leuks wat hoort bij jouw wekelijkse routine. Probeer bijvoorbeeld vaste momenten in te plannen om naar de squash- of tennisbaan te gaan. Op deze manier laat je jezelf wennen aan de nieuwe routine. Het is namelijk de bedoeling dat het uiteindelijk onderdeel wordt van je gewoonte zodat je zonder dat je erover nadenkt op de fiets stapt en naar de sportschool gaat.

Probeer jezelf echter niet te veel te pushen als je weet dat jij geen liefhebber bent van hardlopen of een andere sport. Het heeft geen nut om met tegenzin je hardloopschoenen aan te trekken. Wellicht lukt het je één of twee keer om een aantal kilometers te rennen, maar algauw zul je merken dat jouw motivatie je in de steek laat.

Wees creatief en houd je sportieve activiteiten leuk en uniek

Wees creatief met het bedenken van sportieve activiteiten. Het is natuurlijk niet bevorderlijk voor je motivatie wanneer je telkens weer dezelfde work-out video op YouTube bekijkt om je buikspierkwartier vol te maken. Zoek naar andere mogelijkheden. Bekijk eens of er gerelateerde YouTubekanalen zijn met oefeningen voor wat meer afwisseling of probeer te achterhalen of jouw sportschool wellicht (online) lessen aanbiedt die je kan volgen.

Wanneer je wat meer tijd hebt in het weekend kun je er ook voor kiezen om nieuwe dingen te proberen. Ga bijvoorbeeld een middagje mountainbiken of skaten. En als je niet zo avontuurlijk bent, kun je natuurlijk ook nieuwe natuurplekken opzoeken waar je lekker een middag kunt wandelen. Ook dan blijf je in beweging.


Hi! Ik ben Tessa, 23 jaar en werkzaam op de E-commerce afdeling van Perry. Dansen is mijn grootste passie in het leven. Ik daag mezelf graag uit met nieuwe dansstijlen. Ik was daarom ook jarenlang in diverse dansscholen te vinden. Naast het feit dat de dansvloer voelt als een tweede thuis, ben ik vanwege mijn voorliefde voor schrijven en lezen ook regelmatig in de luie stoel te vinden met een pen in de ene hand, een kop thee in de ander en een goed boek op schoot.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *