Eindexamenstress? Met deze 7 tips houd je je hoofd koel!

Eindexamens, ze komen er weer aan. Een spannende periode, waarin je hersenen overuren maken en je veel druk en spanning ervaart, want je wilt natuurlijk maar één ding: slagen. Voor iedereen met eindexamenstress zeg ik: geen zorgen! In dit blog deel ik een aantal handige tips om deze stressvolle periode rustig door te komen. Of je nu scholier, student, docent of ouder bent: je hebt er ongetwijfeld iets aan.

1. Maak een planning

Plannen geeft rust, omdat je niet elke dag opnieuw hoeft na te denken over wat je gaat leren. Bovendien: als je een goede planning hebt gemaakt, hoef je je ook geen zorgen te maken dat je thema’s vergeet of niet op tijd klaar bent met leren voor je examen. Koop daarom een planner, het liefst een die zo overzichtelijk mogelijk is en waarop je in één oogopslag de week kunt zien. Zet al je examens erin en markeer ze met een opvallende kleur. Zorg er voor dat je van elk vak weet wat je moet leren en schrijf dat op een briefje. Vul nu de planner in en noteer per week wat je wanneer voor welk vak moet leren. Je kunt dit voor een aantal weken vooruit plannen, maar ook per dag of week invullen: net wat voor jou werkt. Plan je schema zo in dat je de stof die je moeilijk vindt vaker laat terugkomen dan de thema’s waar je goed in bent. Door vooruit te plannen weet je zeker dat elk hoofdstuk uitgebreid aan bod komt. Vergeet niet om vrije tijd en ontspanningsmomenten in te plannen! Dit kun je doen door te werken met kaders. Plan in van hoe laat tot hoe laat je leert, wanneer je pauze hebt en wanneer je stopt met leren. Op die manier geef je structuur aan de dag en weet je precies wanneer het tijd is voor leuke dingen. Dit zorgt ook voor een goede afwisseling tussen leren en pauze houden.

2. Ontspanning en vrije tijd

Als je aan het leren bent, zijn je hersenen druk bezig om informatie op te nemen. Dit kost veel energie en als je energie verbruikt, moet je ook momenten inlassen om je hersenen weer ‘op te laden’. Pauzemomenten zijn daarom essentieel. Zorg er daarnaast voor dat je tijdens deze pauzes, en gedurende de dag, voldoende (gezonde) dingen eet. Van gezond eten krijg je namelijk energie! Probeer je in je pauze echt even los te koppelen van school door iets te doen dat niets met leren te maken heeft. Maak een wandeling, ga tekenen of help je moeder met boodschappen doen. Op die manier geef je jouw hersenen een moment van rust, waardoor je daarna weer geconcentreerd verder kunt leren. Ontspanning is ook aan het einde van je leerdag belangrijk. Zorg daarom dat je niet al te lang doorgaat met leren, zodat je nog even kunt sporten of lezen. Iedereen heeft een andere manier van ontspannen. Het belangrijkste is dat je iets doet wat niets met school te maken heeft en waarbij je jouw gedachte even op ‘nul’ zet.

3. Beweging en sport

Sport is belangrijk voor lichamelijke ontspanning, maar wist je dat beweging ook je geest en bloedsomloop stimuleert? Als je bent aangesloten bij een sportvereniging, of bent gewend om bepaalde dagen in de week zelf te sporten, blijf dat dan ook tijdens deze drukke periode doen. Sport zorgt voor een gezond ritme, maar is bovenal een fijne manier om te ontspannen.

4. Voeding

Gezond eten is altijd belangrijk, maar in deze stressvolle periode nog essentiëler dan anders. Door stress grijp je sneller naar ongezonde snacks en makkelijke maaltijden. Begrijpelijk, maar wel heel onverstandig. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je uiteenlopende vitaminen en mineralen binnen die weer zorgen dat je energie krijgt om te leren. Eet daarom elke dag groenten en fruit, drink genoeg water, eet verschillende producten en sla geen maaltijden over. Neem dus ontbijt, lunch en avondeten en daarnaast één tot vier keer een gezond tussendoortje.

5. Ritme

Om een drukke, hectische periode goed door te komen, is structuur in de dag belangrijk. Probeer zoveel mogelijk het ritme aan te houden wat je normaal ook hebt. Als jij van maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 16:00 uur naar school moet, probeer dan ook op die tijden te leren en neem op dezelfde tijden pauze als je op school hebt. Je lichaam en geest zijn gewend om op deze tijden aan het werk te zijn, waardoor leren makkelijker is. Wanneer jij op maandag- en donderdagavond sport, blijf dat dan vooral doen. Je bent het gewend en het is belangrijk voor je ontspanning en gezondheid. Zorg voor voldoende nachtrust en probeer elke avond op tijd te gaan slapen. Op die manier heb je weer voldoende energie voor de volgende dag.

6. Flash cards

Een flash card is een kaartje met twee zijdes, waarop je je tentamenstof kunt schrijven en zodoende je kennis op een leuke manier traint. Zo kun je op de ene zijde een begrip schrijven en op de andere kant een betekenis. Of op de ene kant een vraag en op de andere kant het antwoord. Je kunt het zo gek maken als je wilt: economie- en wiskundemodellen kun je er ook goed mee trainen. Leg alle kaartjes op een stapel, of stop ze in een doos, om jezelf te overhoren. Je kunt flash cards online bestellen, maar ook makkelijk zelf maken door een A4’tje in vieren te knippen.

7. Blijf positief!

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip: blijf positief! Misschien vind je dit heel logisch klinken, maar als je onder stress staat is positief blijven soms moeilijker dan je denkt. Er komt tijdens het leren vast een moment waarop je denkt: ik kan het niet, ik haal het niet, het is te veel. Zet deze negatieve gedachten om in positiviteit en denk:  ik kan het wél, ik haal het wél! Ook tijdens het examen ervaar je stress als je bijvoorbeeld even geen antwoord weet op een vraag. Raak dan niet in paniek: je hebt goed geleerd, dus het antwoord schiet je vast later te binnen. Beantwoordt eerst de vragen die je wél weet en vul de vragen waarover je twijfelt als laatste in. In het ergste geval heb je een herexamen en ook dat is niet erg!

Wat doe jij om een stressvolle (examen)periode door te komen? Laat het weten in de comments, zo helpen we elkaar een stukje verder. En, om het positief af te sluiten: heel veel succes de komende periode, zet hem op!


jula-meijer

Mijn naam is Jula Meijer, flex medewerker bij Perry. Ik ben 23 jaar en zit in mijn laatste jaar van de Academie Lichamelijke Opvoeding. In mijn vrije tijd volleybal ik, vind ik het leuk om creatief bezig te zijn, ben ik druk bezig met het creëeren van een urban jungle en hou ik er ook van om lekker op de bank te zitten met een filmpje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *