Dit is wat wandelen met je doet

Wandelen suf en alleen voor vitale 50-plussers met wandelstokken? Echt niet! Wandelen is voor iedereen en nog supergezond ook. Wij vertellen waarom.

Je conditie gaat erop vooruit

Wandelen doet wonderen voor je gezondheid. Met slechts een half uur wandelen per dag werp je er al de vruchten van. Natuurlijk gaat je conditie niet bij de eerste en de beste wandeling met sprongen vooruit. Maar hoe meer en intensiever je wandelt, hoe positiever voor je conditie. Van een stevige wandeling stijgt je hartslag en wordt je ademhaling sneller. Zo train je je conditie en wordt je hart sterker. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten af, win-win dus!

Je spieren en botten worden er sterker van

Wie droomt er nu niet van sterke spieren en botten? Naar mate je ouder wordt, verslappen je spieren. Blijf je actief, worden ze juist sterker. Tijdens het wandelen gebruik je vooral je beenspieren. Hier worden ze sterker van. Hoe intensiever je wandeling, hoe meer je je spieren traint. Ga maar eens een steile heuvel op. Wedden dat je dit aan je beenderen gaat voelen?

Natuurlijk gebruik je ook je botten. Die bestaan uit cellen die continu aangemaakt en afgebroken worden. Als je te weinig nieuwe botcellen aanmaakt, verzwakt het bot en wordt het brozer. Er ontstaat dan botontkalking (osteoporose). Van beweging worden je botten sterk en kun je het proces van proces van botontkalking remmen.

Je kunt overgewicht voorkomen

Mogen er wel wat kilo’s af of wil je op gewicht blijven? Het grote pluspunt van wandelen is dat je effectief vet verbrandt. Als je flink aan de wandel bent, verbruikt je lichaam meer zuurstof in de uren en zelfs daarna. En wanneer je lichaam veel zuurstof verbruikt, verbrandt het meer calorieën en versnelt je stofwisseling. Daarnaast is wandelen, in vergelijking met hardlopen, relatief lang vol te houden en op die manier kun je veel energie verbruiken. 

Je geest komt tot rust

Wandelen ontspant. Volgens verschillende onderzoeken is het goed voor de geestelijke gezondheid. Het zou helpen tegen depressie, slapeloosheid, angst en stress. En door bijvoorbeeld een betere nachtrust, voel je je ook lichamelijk beter. En zelf nou zelf; wandelen in een rustige, groene omgeving is toch pure ontspanning?

Je hebt niet veel nodig

Wandelen is laagdrempelig. Het begint al zodra je de deur uitstapt! Het is een makkelijke manier om aan je dagelijkse hoeveelheid beweging te komen. Nu zul je voor een ommetje weinig nodig hebben, maar voor fanatieke wandelingen is specifieke wandeluitrusting toch wel verstandig. En, ook fijn: wandelen is niet heel blessuregevoelig. Waar wacht je nog op? 

Van wandelen word je een beter mens. Het is in vele opzichten goed voor je gezondheid. Zelfs je humeur werpt er de vruchten van! Wat is voor jou de reden om te gaan wandelen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *