De 5 stappen om je eigen circuittraining te maken

Een circuittraining is een training met verschillende oefeningen die kort achter elkaar worden uitgevoerd. Het is de ideale workout om in een kort tijdsbestek je hele lichaam te trainen. Waar begin je als je zelf een circuittraining wil maken? Welk materiaal heb je nodig? Sport je in een groep of alleen? Waar voldoet de ideale circuittraining aan? Na het lezen van deze blog kun je meteen aan de slag.

Stap 1 – Bepaal de locatie

Het is van belang om te weten waar je de circuittraining gaat doen. Doe je het in een lege zaal? Dan heb je waarschijnlijk meer materiaal nodig. Als je training buiten plaatsvindt, maak je vaak gebruik van de omgeving. Schrijf voor jezelf op wat de locatie wordt en welke kansen zich hier voordoen. Is er een grasveld of zachte ondergrond? Mooi, dan hoef je geen yogamatjes te kopen. Ook de aanwezigheid van een muur of klimrek is erg handig.

Stap 2 – Denk aan de sporter(s)

Natuurlijk houd je rekening met wie de circuittraining volgt. Misschien doe je het alleen, met een groep superfitte jongeren, of met een groep collega’s. Schrijf op wat de kansen en beperkingen zijn. Voor een workout met collega’s werkt het wellicht om de saamhorigheid te vergroten. Dan is het een kans om duo-oefeningen te kiezen voor de motiverende werking. Bij een groep topsporters is het soms weer een beperking dat de groep niet geïnteresseerd is in oefeningen met uitsluitend lichaamsgewicht. Aan de hand van deze kansen en beperkingen bepaal je in de volgende stap de oefeningen.

Stap 3 – Kies je oefeningen

Je weet nu wat de locatie is en waarmee je rekening moet houden voor de deelnemers. Het is tijd om na te denken over oefeningen. Kijk nog eens wat je bij stap 1 hebt opgeschreven. Op basis daarvan kijk je welke oefeningen je toevoegt. Stel je voor dat er op de locatie een muur staat. Bedenk dan welke oefeningen je daarmee kunt doen. Je kan denken aan een wall sit (eventueel met een kettlebell), push-ups tegen de muur en bridges. Vergeet hierbij de doelgroep niet. Als je een gevarieerde groep hebt en niet iedereen helemaal fit is, hoef je misschien niet te denken aan burpees en optrekken.

Bij het bedenken van de oefeningen zijn er twee tips. Allereerst is Google je beste vriend bij het zoeken naar oefeningen. De tweede tip is om goed op te letten dat je lekker veel variatie hebt. Met uitsluitend beenoefeningen raak je de motivatie sneller kwijt dan met een mooie gevarieerde set aan oefeningen.

Stap 4 – Zorg voor de juiste materialen

Bedenk welke materialen je nodig hebt. Meestal heb je bij oefeningen geen gewicht nodig, maar biedt het wel wat meer uitdaging als er dumbbells aanwezig zijn. Ook springtouwen, weerstandsbanden en kettlebells zijn een erg populaire toevoegingen voor een circuittraining. Bekijk hier alle attributen waarmee je bepaalde oefeningen zwaarder maakt. Bij circuittrainingen met een groep kunnen deelnemers natuurlijk individueel bepalen of ze extra gewicht willen gebruiken.

Materialen zijn er niet alleen om je training zwaarder te maken. Voor workouts op een harde ondergrond zijn yogamatjes fijn en voor de iets breder gebouwde sporters is een tailleband ideaal. Bekijk op onze site alle accessoires voor je outdoor training.

Stap 5 – Tijd om te trainen

Na de voorbereiding is het tijd om te trainen. Bepaal een datum en tijdstip en nodig de deelnemers uit. Maak de uitnodiging een beetje vrolijk. Natuurlijk is sporten goed voor de gezondheid, maar maak er vooral een gezellige sessie van. Het bevordert je eigen motivatie en de motivatie van je deelnemers.

Nu weet je hoe je een eigen circuittraining samenstelt. Locatie bepalen, nadenken over de deelnemers, de oefeningen bedenken, zorgen voor de juiste materialen en trainen maar. Het klinkt misschien makkelijker dan het daadwerkelijk is. Een goede circuittraining is niet altijd in een dag gemaakt. Perfectioneren kan altijd, dus het is niet erg als je na een paar weken het een en ander verandert. We wensen je veel succes met de workout!


Mijn naam is Shivam Mahadew (22 jaar) en ik heb communicatie gestudeerd. Ik werk momenteel bij TUI en naast mijn werk schrijf ik blogs voor Perry Sport. Zelf speel ik voetbal en ga ik regelmatig naar de sportschool. Ook voeding heeft mijn interesse, daarom heb ik een cursus tot voedingsexpert gevolgd. Met flitsende acties en combinatievoetbal beleef ik optimaal plezier op het veld. Ik hoop dat mijn blogs ook bijdragen aan jouw sportplezier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *