Cardio of krachttraining?

Wil je fitter worden, maar heb je geen idee hoe je dat moet doen? Twijfel je tussen cardio en krachttraining? Wat je gaat doen zal je dagelijkse leven natuurlijk wel enigszins beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om goed te kiezen. Nadat je deze blog hebt gelezen, kan je de keuze maken en gelijk beginnen.

Wat is het verschil?

Bij cardiotraining sport je om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Dit doe je door het hart en de longen uit te dagen. Voorbeelden van cardiotraining zijn hardlopen, spinnen en sporten op de crosstrainer. Bij krachtsport train je juist om meer kracht te krijgen. Dat gaat op een lager tempo met gewichten. Bij krachttraining heb je ook te maken met je uithoudingsvermogen en bij cardiotraining gebruik je ook spieren. Het is dus niet zo dat je niks met je spieren doet als je goed bezig bent met je cardio.

Wat is je doel?

Je maakt dus de keuze tussen cardio en krachttraining. Daarbij is het belangrijk om te weten wat je doel is. ‘Fit worden’ op zich kan met beide, maar wat zie je als fit? Om grotere spieren te krijgen is krachttraining effectiever. Om je uithoudingsvermogen te verbeteren is cardio effectiever.

De scheidingslijn tussen grotere spieren of een beter uithoudingsvermogen is duidelijk. Vetverlies is ook een doel voor heel veel mensen. Waar kun je dan het beste voor kiezen? Dat ligt net iets ingewikkelder. Je verliest met beide manieren vet, zo lang je maar in een calorietekort zit. Daarbij is voeding het belangrijkst. Je eet simpelweg minder calorieën dan je verbruikt.

Er is wel een groot verschil in de manier waarop je vet verliest. Bij cardio verbruik je namelijk extra calorieën op het moment dat je sport en kort daarna. Zo kun je bijvoorbeeld 300 calorieën verbranden op de loopband. Bij krachttraining is het lastiger om te zeggen hoeveel je verbrand. Op het moment van trainen zal de verbranding waarschijnlijk lager liggen. In de dagen na je training herstellen de spieren. Bij het herstellen verbruiken je spieren energie. Na het herstel zijn je spieren iets groter. Grotere spieren verbruiken meer calorieën, dus zo lang je de spieren onderhoudt en verder laat groeien verbruik je steeds meer. Op lange termijn zorgt dat er dus voor dat je meer calorieën blijft verbranden. Wat dat betreft, is krachttraining een duurzame vorm van vetverlies.

Afvallen

Er zit een groot verschil tussen vet verliezen en afvallen. Bij vetverlies gaat het vet letterlijk weg. Bij afvallen staat het getal op de weegschaal centraal. Je verliest gewicht, maar dat kan ook zijn doordat je spiermassa en vocht verliest.

Bij krachttraining wordt het vet minder, maar komt er spier bij. Aangezien spieren zwaarder zijn dan vet kom je hier dus misschien zelfs iets van aan. Dat is niet erg als je geen medische reden hebt om af te vallen. Op lange termijn val je dus wel af als je in een calorietekort zit.

Wat vind je leuk om te doen?

Het belangrijkste is natuurlijk om te doen wat je leuk vindt. Krachttraining is, zoals eerder benoemd, wat duurzamer voor vetverlies. Dat betekent nog niet dat je dit moet doen. Andersom is dat ook het geval. Je hoeft niet persé cardio te doen als je liever met gewichten aan de slag gaat. Met lage gewichten, veel herhalingen doen is ook stimulerend voor het uithoudingsvermogen.

Je einddoel is belangrijk, maar het plezier ook. De trajecten naar het doel toe duren erg lang. Door te sporten zoals je dat leuk vindt, vergroot je de kans dat je het volhoudt. Denk er ook over na of je liever thuis, buiten of in de sportschool traint. Zowel bij cardio, als bij krachttraining maak je deze keuze zelf. Cardio kun je thuis doen met een springtouw, buiten door hard te lopen en in de sportschool op een loopband. Krachttraining doe je thuis en buiten met weerstandsbanden en gewichten. In de sportschool doe je dat met apparaten en gewichten.

Voor mensen die nog nooit naar de sportschool zijn geweest kan het best een grote drempel zijn. Het is vaak ook nog de vraag of het sporten echt vol te houden is. Train dan eerst een aantal weken vanuit huis. Bekijk in onze webshop welke attributen je hiervoor nodig hebt. Schrijf je alleen in bij de sportschool als thuis trainen goed ging en je nog steeds de motivatie hebt om voor je doel te gaan.

Tot slot

Hopelijk is de keuze tussen cardio en krachttraining al iets makkelijker. Weet je het nog steeds niet? Probeer dan beide vormen eens en bepaal later wat je leuk vindt. Het sportplezier staat natuurlijk voorop. Het is makkelijker om iets vol te houden als je ervan geniet. Heel veel plezier met sporten en hopelijk behaal je al je doelen!


Mijn naam is Shivam Mahadew (22 jaar) en ik heb communicatie gestudeerd. Ik werk momenteel bij TUI en naast mijn werk schrijf ik blogs voor Perry Sport. Zelf speel ik voetbal en ga ik regelmatig naar de sportschool. Ook voeding heeft mijn interesse, daarom heb ik een cursus tot voedingsexpert gevolgd. Met flitsende acties en combinatievoetbal beleef ik optimaal plezier op het veld. Ik hoop dat mijn blogs ook bijdragen aan jouw sportplezier!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *