Bereid jezelf optimaal (én coronaproof) voor op het tennisseizoen

Je kunt je het misschien niet voorstellen in deze tijd van het jaar, maar het tennisseizoen kom er alweer aan. Wij zitten op dit moment nog midden in de winter, maar toch begint het voor menig tennisfanaat al te kriebelen. De gedachte dat je in het zonnetje op de tennisbaan staat, is niet ver meer bij ons vandaan. Maar hoe bereid je jezelf optimaal voor op het tennisseizoen? Wat heb je nodig en hoe kun je ervoor zorgen dat je zo fit mogelijk het seizoen in gaat? Ik vertel je er alles over dus lees snel verder! 

Tennisracket

Wij beginnen met het materiaal. Wat heb je nodig om fris het nieuwe tennisseizoen te starten? Eén van de belangrijkste dingen is natuurlijk je tennisracket. Heb je nog een tennisracket van vorig jaar in de kast liggen? Check dan vooral of je racket opnieuw bespannen moet worden of dat je een nieuw gripje nodig hebt. Een nieuw tennisracket nodig? Er zijn een aantal belangrijke punten waarop je moet letten bij het kopen van een nieuw tennisracket. Gripmaat, bladgrootte, balanspunt, grootte en gewicht spelen daarin een belangrijke rol. Wanneer je je eerst in wil lezen, kun je een kijkje nemen op ons blog over ‘Zo kies je het tennisracket dat bij je past’. 

Tennisschoenen

Dan gaan we verder naar je tennisschoenen. Ook ontzettend belangrijk bij de voorbereidingen. Grip is hierbij één van de belangrijkste dingen. Er zijn natuurlijk diverse soorten ondergronden waar je op kunt spelen als tennisser. Per ondergrond heb je een ander soort grip, en dus ook een ander soort schoen. Wissel je geregeld van ondergrond? Dan kun je het beste gaan voor een all court schoen. Ga je dus wisselen van baan of op een andere ondergrond spelen, check dan of je schoenen daarvoor geschikt zijn. 

Tennisballen

Dan gaan we over naar de tennisballen. Maak je gebruik van gasgevulde tennisballen? Die lopen, ook al speel je er niet mee, langzaam leeg wanneer je ze uit de verpakking gehaald hebt. Check dus vooral van tevoren of je tennisballen nog goed stuiteren. Een nieuw setje tennisballen kan natuurlijk ook geen kwaad! 

Kleding en accessoires

Ga je dit jaar voor het eerst beginnen met tennissen? Dan kun je helemaal los met het uitkiezen van je tenniskleding en bijbehorende accessoires. Let er vooral op bij het aanschaffen van tenniskleding dat je een aantal ballen kwijt moet kunnen. Voor mannen kan dit vaak in de broekzakken van een sportbroek en voor vrouwen zijn hier tennisrokjes voor. Daarnaast is het verstandig om altijd een pet of cap bij je te hebben, mocht je last krijgen van de zon. Qua accessoires is het aan te raden om een demper in je tennisracket te plaatsen. Een demper zorgt ervoor dat de hevige trillingen gedempt worden en dat je soepeler slaat. Je gaat er niet beter van tennissen, maar het kan de kans op blessures wel verkleinen. En vergeet je bidon niet!

Tennisworkouts

Je kunt je naast het materiaal ook alvast voorbereiden door thuis te gaan trainen. Dit kun je doen door je spieren alvast sterk te maken zodat je direct fit aan de start verschijnt van het seizoen. Ik heb hieronder een aantal soorten oefeningen weergegeven die je kunt gaan doen. Wanneer je een tijdje niet hebt gesport en/of getennist is het goed om het rustig op te bouwen. Rust is ontzettend belangrijk naast het sporten. Geef jezelf en je lichaam de tijd om weer op te starten en wanneer je begint met tennis om te wennen aan de belasting. 

1. Krachttraining

Met tennis gebruik je je hele lichaam. Je benen, armen, en core moeten sterk zijn om (naast de juiste techniek) een tennistraining of -wedstrijd vol te kunnen houden. Wij hebben een 30 dagen fit challenge op onze website staan van Sarah. Sarah laat hierin verschillende workouts zien die je thuis kunt doen. Zeker een aanrader! 

2. Conditie

Conditie is naast kracht ook ontzettend belangrijk voor het tennissen. Om een basisconditie op te bouwen is hardlopen natuurlijk een goed idee. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om duurtrainingen af te wisselen met intervaltrainingen. Tennis is een sport die je vrij lang vol moet houden, maar ook heel dynamisch is. Daardoor is de afwisseling tussen duur en interval erg goed. Moeite met jezelf motiveren om in de koude wintermaanden alvast te beginnen met het opbouwen van je conditie? Daar hebben wij een blog over geschreven: ‘Waarom hardlopen in het najaar wél een goed idee is’.

3. Yoga

Naast kracht en conditie is het soepel houden van je spieren en het stretchen ook ontzettend belangrijk. Hoe vaak gebeurt het niet dat je tijdens een potje tennis nog nét die bal probeert te halen. Probeer naast je kracht- en conditietraining ook minstens één keer in de week aan yoga te doen. Wij schrijven geregeld over yoga en geven daarbij diverse tips. Neem dus vooral eens een kijkje welke oefeningen voor jou van toepassing zijn. 

Bovenstaande oefeningen zijn allemaal op te pakken binnen de huidige coronamaatregelen. De oefeningen zijn vooral thuis uit te voeren of in je eentje buiten. 

Aan de slag! 

Naast alle materiële- en trainingstips is het tijd om aan de slag te gaan! Het tennisseizoen is nog niet begonnen, dus je hebt nog even de tijd om op te starten. Houd vooral onze webshop in de gaten als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van tenniskleding, materiaal en accessoires. Houd daarnaast onze blogpagina’s in de gaten voor de laatste ontwikkelingen op tennisgebied en wanneer je op zoek bent naar informatie over diverse sporten. Succes! 


kirsten-bos

Ik ben Kristen Bos en mijn liefde voor sneeuw en wintersport is groot! Vanaf mijn 4e ga ik jaarlijks op wintersport en ben ik alweer 6 jaar snowboardlerares. Ik heb niet alleen ervaring met lesgeven en skiën/snowboarden, ik heb ook een aantal jaar als afdelingshoofd op de ski- en outdoorafdeling van de Perry Sport in Groningen gewerkt. Qua materiaalkennis zit het dus ook wel goed! Naast wintersporten zijn koken, hardlopen en tennissen grote hobby’s van mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *