Beginnen met wandelen, hoe pak ik dat aan?

Een goed begin, is het halve werk. Een welbekende uitspraak die op vele fronten gebruikt kan worden. Zo ook als je meer in beweging wilt komen. Wandelen is voor veel mensen zeer geschikt om te gaan bewegen. Het verhoogt je hartslag, traint je spieren en verhoogt je conditie. Je bepaalt zelf waar en wanneer, de afstand en met wie. Je hebt niet veel middelen nodig, maar wel de juiste. En blessures liggen ook hier helaas op de loer. Dus hierbij een aantal tips. Succes!

Wat heb ik nodig?

De beslissing is genomen, ik wil gaan wandelen. Nu hoor ik je denken: Zou dat ook gewoon op mijn casual gympen kunnen? Mijn advies is om langs een sportwinkel te gaan met een adventure-afdeling. Hier zijn verschillende merken, en modellen wandelschoenen te vinden. Je voeten maken namelijk een hele andere beweging in de schoen wanneer je op een wat hoger tempo doorloopt, dan wanneer je gezellig een middagje aan het winkelen bent. Probeer wat later op de dag te gaan passen, dan zijn je voeten warm en wat meer opgezet.

Het juiste type wandelschoen

Eenmaal aangekomen bij een schoenenwand vol verschillende modellen slaat de keuzestress toe. Welke moet je nu kiezen? Dat hangt af van het gebruik. Ik omschrijf drie gebruikersdoelen:

1. Ga je voornamelijk wandelen over vlakke aangelegde paden? Dan voldoet vaak een laag model met een goede demping. Dit geeft enkels en pezen meer bewegingsvrijheid, en heeft een soepele afwikkeling.

2. Ga je wandelen op een harde, grove ondergrond, dan biedt een hoog model met een wat stijvere tussenzool uitkomst. Dit model geeft ook meer versteviging.

3. Zal je meer te vinden zijn in parken, bossen en op stranden? Dan kun je hier een middenweg in vinden. Een halfhoge schoen met een wat zachtere tussenzool is je ideale stapmaat vanwege de demping en steun.

Wandelschoenen

Welk materiaal kies ik?

Het kiezen van het juiste type schoen zal zeker op de langere afstanden verschil gaan maken in belasting van de voet. Wat ook een grote rol speelt is het materiaal waar de schoen van gemaakt is. Het meest ideale is een volledig leren schoen, welke het hoogst ademend vermogen geeft en zich het makkelijkst laat vormen door jouw voet. Of een synthetische schoen die lichter van gewicht is en een ander prijssegment kent. En wil je een waterdichte schoen met een ademend Gore-Tex membraan, of toch liever een waterproof schoen? Dit zal ook een groot verschil in prijs geven.

De juiste maat bepalen

Waar menig beginnend wandelaar zich in vergist is het bepalen van de juiste maat. Een te kleine, of te grote schoen kan heel wat problemen opleveren. Zoals:

– Een pijnlijke wreef of tintelende tenen; de schoen is te smal.
– Geen grip rond de hiel; de schoen is mogelijk te groot, of te stijf van tussenzool. Dit kan verholpen worden met anders strikken, een andere maat, of ander type schoen.
– Schuiven van de voet; de schoen is mogelijk te groot of te breed van leest. Dit kan verholpen worden met anders strikken, of een andere maat.
– Drukpunten in de voorvoet; de schoen is te klein of te smal.

Twijfels over de juiste maat? Haal het inlegzooltje uit de schoen en ga hierop staan. Kijk vervolgens wat je aan ruime over hebt voor je langste teen. Dit moet minimaal een centimeter zijn. Tijdens een actieve wandeling gaat je voet namelijk iets opzetten doordat de bloedcirculatie hoger zal zijn. Maar ook om een klein beetje te kunnen schuiven als je een heuveltje op- of afloopt. Kan de voet niet schuiven, dan loop je een groot risico op pijnlijke tenen – of zelfs blauwe teennagels. Een goed passende wandelschoen moet dus ruimer zitten dan een casual schoen.

Wat de levensduur van je schoenen verhoogt is het gebruik van de juiste onderhoudsmiddelen van bijvoorbeeld Nikwax. Wat verder het comfort tijdens je wandeling hooghoudt, is het gebruik van de juiste inlegzooltjes, sokken en passende kleding, afgestemd op het weertype.

Waar moet ik opletten met wandelen?

Om blessures te voorkomen is het verstandig om een warming-up en cooling-down te hanteren. Zo laat je op gepaste wijze je hartslag versnellen en weer afnemen. Maak de spieren voor vertrek los door wat rek- en strekoefeningen te doen voor benen, romp, rug en armen. Bouw je tempo rustig op en ga niet vol gas van start.

Ook de duur of afstand moet je rustig aan opbouwen om het risico van blaren, overbelasting van spieren, en pijnlijke gewrichten te voorkomen. Een goede maaltijd en voldoende drinken laten de motor van je lichaam draaien. Vergeet ook je rustmomenten niet goed in te plannen. Als je gaat rusten wanneer je eigenlijk niet meer verder kan, ben je te laat en vraag je teveel van je lichaam. Dit kan blessures in de hand werken. 

Cliché misschien, maar geniet vooral van de omgeving en natuur. Trek er alleen op uit en laat je gedachten even voor wat het is, en zie het als volledige ontspanning. Verzamel medewandelaars en ervaar het als een sociale en gezellige aangelegenheid. Wandelen is voor iedereen, en is goed voor lichaam en geest!

Een goed begin, is het halve werk. Wil je persoonlijk advies wat de juiste schoen voor jou is, of zijn er vragen over onderhoudsmiddelen, sokken of kleding? Dan zie ik je graag in mijn filiaal Perry Dordrecht, of bij mijn collega’s in de overige filialen van Perry.

Tot ziens in de winkel of misschien wel onderweg tijdens een mooie wandeling.


Carla

Mijn naam is Carla Brinkman, en woon in de regio Voorne Putten, welke zeer divers is qua polders, bossen en strand. Ik ben graag buiten, en trek dan ook regelmatig mijn wandelschoenen aan voor een rondje. Zo maak ik aardig wat kilometers vanuit huis, maar schrijf ik me ook in voor grote wandelevenementen ter voor bereiding van het grootste wandelevenement van ieder jaar. De Nijmeegse 4daagse heb ik 3 keer mogen uitlopen, op naar de volgende! Ik sta je graag te woord bij het beantwoorden van jouw persoonlijke vragen, en ben te vinden bij Perry in Dordrecht. Wellicht tot ziens tijdens een mooie wandeling, of in het filiaal.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *