Alles wat je wil weten over Pilates

Pilates, waarschijnlijk heeft iedereen er weleens iets over gehoord of zelfs deelgenomen aan een pilatesles, maar wat betekent Pilates eigenlijk en waarom is het zo goed voor je lichaam? Ik zocht het voor jullie uit en vertel er graag over in dit blog!

Allereerst iets over mijn eigen pilateservaring. Elke pilatesles verbaas ik mijzelf weer over de verzurende pijn die ik voel in mijn spieren tijdens een oefening. ‘Gebruik ik deze spieren in het dagelijkse leven dan echt totaal niet?’, zo vraag ik mij dikwijls af terwijl ik rustig probeer in en uit te ademen. Volgens mijn instructrice is het heel belangrijk om tijdens de oefeningen je ademhaling onder controle te houden. Dit houd ik per oefening ongeveer een paar seconden vol en daarna ben ik meer aan het puffen dan aan het ademhalen. Voor mij is er qua pilatesvaardigheden zeker nog wat werk aan de winkel, maar daardoor blijft de uitdaging groot.

De geschiedenis van Pilates

Bij het woord Pilates dacht ik altijd meteen aan een belangrijke man uit de oudheid. Ik heb ook altijd gedacht dat de trainingsvorm Pilates hier iets mee te maken had, maar ik had het natuurlijk volledig mis. Pilates is namelijk een lichaamsoefening die ontwikkeld is door Joseph Pilates tijdens de Eerste Wereldoorlog om het revalidatieprogramma voor de oorlogsveteranen te verbeteren. Door de lichaamsoefeningen van Pilates verstevigden de soldaten de belangrijkste spieren en ontwikkelden ze een sterke en soepele rug. Met je geest controle krijgen over het functioneren van je lichaam is het belangrijkste uitgangspunt van Pilates. Een voordeel van Pilates is dat veel van de oefeningen overal uitvoerbaar zijn zonder sportmaterialen, hoe makkelijk is dat! Zo kun je na het lezen van dit blog thuis meteen op je sportmatje aan de slag.

Wat is Pilates?

Pilates is kort gezegd een lichaamsoefening waarbij de houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve oefening om diverse spiergroepen tegelijk te versterken en te rekken om een soepel lichaam te krijgen. Pilates kan zowel op de mat als op speciale pilatesmachines uitgevoerd worden. Pilates is voor iedereen van jong tot oud en voor vrouw en man geschikt. Dat Pilates alleen voor vrouwen is, is daarom een groot misverstand. Er zijn ontzettend veel mannen die Pilates beoefenen om prestaties in andere sporten te verbeteren. Hoe meer spieren je kweekt hoe kwetsbaarder je bent voor een verkeerde beweging. Door je lichaam met Pilates te versterken ben je hier beter tegen bestand.

De voordelen van pilates:

  • Pilates levert je diepe spieren op die ook tijdens inactieve periodes zoals tijdens een vakantie sterk blijven en jouw lichaam slank laten ogen. Na enkele weken is een planksessie van vijf minuten voor jou geen probleem meer.
  • Pilates zorgt voor evenwicht en flexibiliteit. Heel handig tussen de lakens!
  • Pilates versterkt je innerlijke core om je wervelkolom te ondersteunen. Zo krijg je een betere lichaamshouding en een soepele sterke rug.
  • Pilates helpt je blessures te voorkomen en te genezen. Pilates is daardoor een mooie aanvulling op een andere trainingsmethode of sport.
  • Pilates versterkt je zelfbewustzijn en maakt je bewegingen in het dagelijkse leven soepeler.

Pilatesoefeningen

Tijdens een pilatestraining komt je hele lichaam aan bod. Dat zal je na de training wel merken aan je spieren. Het beste is om twee tot drie keer per week een uur Pilates te beoefenen. Met onderstaande 5 oefeningen maak je een goed begin aan jouw pilatesavontuur

1. Side plank & Pilates push-up

Deze oefening gaat als volgt:
Zet je handen stevig op de mat neer en zorg dat je schouders boven je pols hangen. Maak een push-up door de ellebogen langs je lichaam te buigen. Deze oefening mag op de tenen of voor beginners op de knieën worden uitgevoerd. Draai na de push-up je linkerarm uit naar boven en lift je onderbenen om meer uit je schuine buikspieren te halen. Het schuins liften van je eigen lichaamsgewicht noemen we de side plank. Maak daarna weer een push-up en draai daarna je rechterarm uit naar boven.

Houd deze oefening 60 seconden vol zonder te stoppen. Neem daarna 10 seconden rust.

2. Single leg Bridges

Deze oefening gaat als volgt:
Ga op je rug liggen op een mat. Zet je voeten plat op de grond en zorg dat je knieën boven je enkels staan. Knijp je billen samen en til je heupen en je onderrug van de grond en strek goed uit. Probeer dit daarna te herhalen met een been op de grond en een been gestrekt met de tenen in de lucht. Het is belangrijk om je nek en schouders te ontspannen om klachten te voorkomen.

  • Herhaal deze oefening 30 keer en wissel daarna van been en herhaal deze oefening dan nog eens 30 keer. Neem daarna 10 seconden rust.

3. Side single leg sweeps

Deze oefening gaat als volgt:
Ga op je zij liggen op een mat. Kantel je bekken naar voren en leun met je hoofd op je rechterelleboog. Zet je andere arm voor je buik en zorg ervoor dat je goed gekanteld blijft liggen. Je rechterbeen blijft gebogen op de grond liggen terwijl je met je linkerbeen van beneden naar boven beweegt. Laat je been niet rusten. Tijdens de oefening moet je been in de lucht blijven.

  • Houd deze oefening 60 seconden vol en verander daarna van been. Neem daarna 10 seconden rust.

4. Hundreds

Deze oefening gaat als volgt:
Ga op je rug liggen op een mat. Strek je benen recht vooruit in een hoek van ongeveer 45 graden. Je hoofd en schouders zijn van de vloer. Houd je armen langs je zij en maak pompende bewegingen op en neer. Adem in bij de eerste vijf herhalingen en adem uit bij de volgende vijf.

  • Herhaal deze oefening 100 keer. Neem daarna 10 seconden rust.

5. Plank leg raise

Deze oefening gaat als volgt:
Begin in een plankpositie. Klem je handen in elkaar alsof je gaat bidden. Houd je ellebogen altijd recht onder de schouders en vorm met je lichaam een kaarsrechte lijn. Til je rechterbeen zo hoog mogelijk op en houd deze positie 5 seconden vast. Laat je been langzaam zakken en herhaal dit met je andere been.

  • Herhaal de oefening per been 6 keer. Neem daarna 10 seconden rust.

Bovenstaande oefeningen zijn makkelijk uitvoerbaar maar vergen wel veel doorzettingsvermogen. Je spieren gaan namelijk ontzettend branden. Zorg voor een comfortabele sportoutfit, waarin je jezelf gemakkelijk kunt bewegen. Ik vind het fijn om naar mijn lievelingsmuziek te luisteren tijdens de oefeningen, maar eigenlijk hoort bij Pilates een rustig achtergrondmuziekje. Sporten is belangrijk voor de gezondheid maar moet vooral ook leuk zijn en voldoening geven. Kies daarom voor hetgeen jezelf prettig vindt. Ik wens jullie veel succes in de wereld van Pilates!


foto-Kim-Tol-150x150

Hi! Ik ben Kim van storyofourlives.nl. Een millennial die leven vooral niet te serieus neemt met een grote passie voor schrijven in elke vorm van het woord!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.