8 redenen om ’s ochtends te sporten

Je kent het vast wel. Je wil graag fit en gezond blijven, je doet je best om genoeg te bewegen, te sporten en gezond te eten, maar het blijft een obstakel… Elke keer als je hebt besloten om in de middag of avond te gaan sporten, komt er iets tussen, ben je doodop van het werken of besluit je toch maar morgen te gaan. En, wees eerlijk… morgen doe je het ook niet. Mijn tip: sporten in de ochtend! Er zitten een hoop voordelen aan een uurtje ochtendgymnastiek, lees verder en kom erachter waarom jij in de ochtend moet sporten!

1. Rust in de sportschool en op straat

Als je vroeg op staat om te gaan sporten is de kans groot dat je een van de weinigen bent. Je hebt de sportschool voor jezelf en hoeft niet dansend over straat om alle mensen te ontwijken.

2. Je kan je beter concentreren

Door te sporten wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat je meer zuurstofrijk bloed in je hersenen hebt. Dit zuurstofrijke bloed zorgt voor een betere concentratie. Sporten in de ochtend zorgt dus voor meer productiviteit, omdat je je beter kan concentreren. Dat vindt je baas vast ook fijn.

3. Beter slapen

Na het sporten heb je veel adrenaline in je lichaam. Adrenaline maakt je actief en dit zorgt ervoor dat je niet in slaap valt. Als je niet sport in de avond zal je lichaam beter tot rust komen, waardoor je beter in slaap valt. Sporten in de ochtend werkt dus mee aan een betere nachtrust.

4. Een goede kickstart

Je bent de dag goed en gezond begonnen. Een goed motief om dit de rest van de dag vol te houden. Je hebt ‘s ochtends gesport, waarom zou je dat verpesten door ongezond te eten? Daarnaast zorgt sporten voor adrenaline en endorfine, je begint de ochtend dus met veel energie en een goed humeur.

5. Rust in de avond

Sporten in de avond zorgt niet alleen voor een slechtere slaap, daarnaast blijft er ook niet veel van je avond over. Als je buiten de deur sport heb je reistijd, je moet je omkleden, het sporten zelf, douchen, al met al kan het bij elkaar snel een uur zijn. Na een lange dag werken is er daardoor niet heel veel tijd meer om echt tot rust te komen. Zeker niet met al die adrenaline die door je lichaam giert. Sport daarom in de ochtend, dan kan je in de avond lekker uitrusten.

6. Je hebt je energie nog niet verbruikt

Gedurende de dag verbruik je energie. Of je nou werkt, studeert of iets anders doet, aan het einde van de dag heb je minder energie dan aan het begin van de dag. Als je sport in de ochtend kun je dus veel meer geven tijdens je workout of training. Je haalt er daardoor meer uit, een stuk effectiever dus! Zorg wel voor een goede warming-up, want je spieren moeten natuurlijk wel even opwarmen.

7. Ontbijt

Tijdens het sporten verbruik je energie, die energie moet je weer aanvullen door te eten. Als je in de ochtend sport  is de kans groot dat je door het energieverbruik honger hebt, ontbijten dus! Als jij moeite hebt met ontbijten in de ochtend kan sporten in de ochtend een goeie stok achter de deur zijn. Sporten op een lege maag kan zwaar zijn, zorg er dan voor dat je voor het sporten iets kleins eet.

8. Je begint de dag fris

Zoals eerder geschreven kan je aan het begin van de dag veel meer geven tijdens het sporten. Hoe intensiever je beweegt hoe meer je gaat zweten. Er is niks fijner dan douchen nadat je flink gezweet hebt. Het fijne aan douchen in de ochtend is dat je fris en met een fresh gestyled kapsel naar het werk kan gaan. In combinatie met de natuurlijk glow van het sporten zul je er dus uit zien als een beroemdheid op de rode loper.

Nu je weet waarom je beter in de ochtend kan sporten gaan we het nog even hebben over welke sport je dan zou kunnen doen. Lees hieronder mijn favoriete activiteiten voor in de ochtend.

Wandelen

Een goede activiteit om de dag mee te beginnen is wandelen. Wandelen heeft een lage intensiteit, maar is daarentegen wel een hele goede activiteit. Het is de ideale manier om rustig wakker te worden terwijl je in beweging bent. Tip: neem een kleine thermosfles mee met thee of koffie. Zoek een mooi plekje uit en geniet van de wakker wordende wereld.

Tabata

Een tabata workout is een type intervaltraining. Bij deze training kun je zelf de intensiteit bepalen. Een tabata workout duurt in totaal vier minuten en bestaat uit acht intervallen. Bij een tabata workout doe je een oefening voor 20 seconden en daarna heb je 10 seconden rust. Een tabata workout is een zeer effectieve workout in de ochtend. De workout hoeft niet lang te duren en je kan zelf bepalen welke oefeningen je wil gaan doen. Tip: zoek op Spotify een tabata-lijst op. Deze muziek leidt je door de training heen.

Fietsen

Een andere fijne ochtendactiviteit is fietsen. Ook voor fietsen is het zo dat je zelf de intensiteit kan bepalen. Je kunt bijvoorbeeld rustig een rondje fietsen, of iets fanatieker op een mountainbike, racefiets of spinningfiets. Als je het helemaal effectief wil doen ga je natuurlijk op de fiets naar het werk.

Natuurlijk kun je elke andere sport ook in de ochtend uitvoeren. Doe vooral wat werkt voor jou, dat maakt sporten een stuk leuker én makkelijker. Op welk moment van de dag sport jij en wat doe je dan?


jula-meijer

Mijn naam is Jula Meijer, flex medewerker bij Perry. Ik ben 23 jaar en zit in mijn laatste jaar van de Academie Lichamelijke Opvoeding. In mijn vrije tijd volleybal ik, vind ik het leuk om creatief bezig te zijn, ben ik druk bezig met het creëeren van een urban jungle en hou ik er ook van om lekker op de bank te zitten met een filmpje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *