8 mobiliteitsoefeningen bij stijve spieren door (thuis)werken

Het gebeurt steeds meer: zittend werken. Helemaal nu de vergaderingen ook steeds meer online plaatsvinden, heb je nog minder redenen om van je stoel af te komen. Heel verraderlijk. Waarom zou je ook van die stoel afkomen? Omdat je hiermee veelvoorkomende rug-, nek- en schouderklachten kunt voorkomen. Heb jij hier last van? Kom dan wat vaker uit die luie bureaustoel en doe onderstaande mobiliteitsoefeningen.

1. Schouder- en nekstretch

Deze oefening kan ook zittend voor je beeldscherm. Maar nog beter natuurlijk om er even bij te gaan staan! Probeer je kin een beetje in te trekken en beweeg je oor naar je schouder toe (dus niet je schouder omhoog) totdat rek voelt. Natuurlijk niet te veel rek, lichte rek is meer dan voldoende. Houd dit ongeveer 20 seconden vast en wissel dan van kant.

Deze oefening helpt tegen spanning in de schouders en nekspieren.

2. Rompstretch

De rompstretch lijkt een beetje op de eerste oefening, maar dan neem je je arm mee. Strek je arm naar boven uit, langs je oren, en buig met je arm mee. Strek je je rechterarm uit over je rechteroor, dan beweeg je dus naar links opzij tot je rek voelt in je rechterzij. Zorg dat je goed in en uit blijft ademen tijdens de oefening en houd 20 seconden vast voor je wisselt van kant.

Als je deze oefening goed uitvoert, moet je rek voelen in de zijkant van je romp en in je schouders. Tip: deze oefening helpt ook om spanning in je lichaam te verhelpen.

3. Optrekken schouders

Ook deze oefening kan zittend, maar het is beter om het staand uit te voeren. Trek je schouders op richting je oren tijdens het inademen. Houd daarna een paar seconden vast voor je ze weer rustig laat zakken. Adem in bij het optrekken en uit bij het zakken.

Deze oefening zorgt voor een betere doorbloeding en kan spierspanning doorbreken.

4. Armzwaai

Nu moet je echt even van die stoel af! Ga staan en buig iets naar voren. Zorg dat je knieën licht gebogen zijn en laat je armen ontspannen voor je hangen. Zwaar je armen vervolgens ontspannen kruislinks voor je langs. Herhaal dit een aantal keer.

Door deze oefening uit te voeren kan je overmatige spierspanning doorbreken en de doorbloeding verbeteren.

Hieronder staan ook nog wat kleine oefeningen die je tijdens het zitten uit kunt voeren. Het zijn kleine oefeningen die samen voor verschil kunnen zorgen!

  • Beweeg je voeten op en neer door je tenen en hiel afwisselend van de grond op te tillen. Houd even vast. Hiermee ontspan en span je de kuitspieren en geef je ze extra doorbloeding.
  • Rek je benen uit in de lucht. Zorg dat je rechtop zit en strek je benen recht naar voren de lucht in. Houd boven even vast.
  • Rek je polsen door je vingers in elkaar vast te houden en je polsen losjes rond te draaien.
  • Ga rechtop zitten en trek je schouderbladen samen naar achter. Zorg ervoor dat je je schouders niet optrekt bij deze oefening maar laag houdt.

En wat natuurlijk altijd goed is: zittend werken afwisselen met staand werken. Koop een bureau die te verstellen is, een plateau om je scherm hoger neer te zetten of wees creatief met spullen die je al in huis hebt. Door staand te werken pomp je tot wel 10 keer meer bloed door je lichaam heen. Hierdoor blijf je scherper en productiever, verbrand je meer calorieën, verminder je klachten in de rug, schouders en nek en houd je de bloedcirculatie op gang. Dat klinkt toch als muziek in de oren?

Heel veel succes met bovenstaande oefeningen en werk ze!


Hi, mijn naam is Roos (23) en na mijn opleiding Sport, Management & Ondernemen ben ik begonnen op de E-commerce afdeling van Perrysport. Ik hou van sport! Van tennis tot hardlopen of een (thuis)workout. Je kunt mij voor alle sporten optrommelen om mee te doen. Maar ook met een wandeling of een drankje op het terras maak je mij heel gelukkig…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *