7 redenen waarom wandelen zo gezond is

Wandelen werd tot een aantal jaar terug nog een beetje als iets stoffigs gezien. Echt een activiteit geschikt voor gezinnen of oude mensen, absoluut niet voor jongeren. Gelukkig is daar de afgelopen jaren veel in veranderd en zijn er nu veel meer mensen – waaronder jongeren – die eens in de zoveel tijd hun wandelschoenen aantrekken voor een mooie wandeling. Of dat nu is voor een pittige hike in de bergen of voor een relaxte bos- of strandwandeling in de buurt. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen, want wandelen is niet alleen leuk, het is ook nog eens goed voor je. Daarom lichten wij in dit artikel 7 redenen toe waarom wandelen zo gezond is!

1. Met wandelen verbrand je een hoop calorieën

Wat calorieën verbranden is altijd mooi meegenomen, helemaal als je een zittend beroep hebt of graag wil afvallen. Je verbrandt natuurlijk altijd calorieën wanneer je beweegt, dus zo ook met wandelen. Wanneer je stevig doorloopt (dus niet je wekelijkse slenterrondje door de winkelstraat), verbrand je ongeveer 270 caloriëen binnen drie kwartier. Zo kun je dus in ongeveer anderhalve maand al 1 kilo afvallen wanneer je elke dag een rondje loopt. Mits je niets verandert aan je eetpatroon natuurlijk.


2. Druk in je hoofd? Ga wandelen!

Wandelen is niet alleen goed voor je fysieke gesteldheid, maar ook voor het mentale aspect doet wandelen een hoop goed. Wanneer je veel stress ervaart is wandelen een geweldige manier om je hoofd leeg te maken. Zodra je in een mooie omgeving loopt hou je je toch alleen maar bezig met al het moois om je heen! Ook wanneer je gewoon een blokje om loopt kun je je gedachtes makkelijk verzetten. Neem bijvoorbeeld een koptelefoon mee en luister wat rustgevende muziek of een fijne podcast.

3. Het kost vrijwel niets

Wat dit met gezondheid te maken heeft? Een gezonde portemonnee natuurlijk! Sommige sporten kunnen flink wat kosten met zich meebrengen door middel van lidmaatschappen, contributies of allerlei dure materialen. Bij wandelen is dat niet het geval! Het enige wat je nodig hebt is een comfortabele outfit en goede schoenen. Wanneer je voornamelijk op asfalt loopt heb je genoeg aan een goed paar sneakers, maar wanneer je vaak offroad wandelt, zoals in de bergen of de bossen, kan het handig zijn om een paar trailschoenen of bergschoenen aan te schaffen. Die zijn misschien wat prijzig, maar dan ben je direct compleet voor de komende jaren!

4. Sterke spieren en botten? Check!

Nog een lichamelijk voordeel: wandelen zorgt voor sterke spieren en botten. Wanneer je regelmatig beweegt worden je botten en kraakbeen sterker, waardoor je later minder kans hebt op botontkalking en gewrichtspijn.


5. Minder kans op hart- en vaatziektes

Kijk, van dit soort dingen wordt natuurlijk iedereen blij. Als je dagelijks een half uur wandelt verlaag je de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor verbetert de conditie van hart en bloedvaten. Wist je dat je het risico op hartproblemen met 50% verkleint als je minstens één keer per week een uur stevig wandelt? Hup, de deur uit jij!

6. Van wandelen word je gelukkig

Wandelen heeft een heel positief effect op je humeur. Ben je dus een beetje chagrijnig, voel je je neerslachtig of heb je last van angstige gevoelens? Ga dan buiten een rondje lopen! Waarschijnlijk voel je je daarna direct een stuk beter. Dat komt omdat je tijdens het wandelen het gelukshormoon serotonine aanmaakt. Ditzelfde hormoon zorgt ook voor een boost in je zelfvertrouwen. Een win-winsituatie dus!

7. Slaap lekker!

Een stevige wandeling zorgt voor een goede nachtrust. Dit komt doordat wandelen goed is voor je biologische klok. Je lichaam voelt dan beter aan wanneer het tijd is om te gaan slapen. Sowieso zorgt beweging en buitenlucht al snel voor een moe en voldaan gevoel. Niets lekkerder dan ’s avonds rozig op de bank zitten na een actieve dag!


Hi! Ik ben Gina, 25 jaar en ik werk als tekstschrijver en reisblogger. Nieuwe plekken verkennen doe ik graag op een actieve manier; ik ben groot fan van hiken in de bergen, hardlopen en skiën. Hiernaast sta ik ook nog 3x per week op het voetbalveld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *