6 speltips om je eigen Koningsspelen te organiseren

De Koningsspelen is een jaarlijkse kindersportdag die in het teken staat van beweging en gezonde voeding. Door corona gaan de schoolspelen dit jaar in aangepaste vorm door, maar je kunt het Oranjefeest natuurlijk ook gewoon thuis organiseren. Laat je inspireren door onderstaande speltips en maak je klaar voor een actieve dag met je gezin, familie of (buurt)vrienden!

Een stukje geschiedenis

De Koningsspelen werden voor het eerst georganiseerd op 26 april 2013, vier dagen voordat koning Willem-Alexander tot koning werd gekroond. Sindsdien vindt het evenement jaarlijks plaats op de laatste vrijdag voor Koningsdag, wat dit jaar op 23 april is. De Koningsspelen is een initiatief van oud-tennisser Richard Krajicek en de Johan Cruyff Foundation. Het doel van het evenement is om kinderen op een speelse, actieve manier het belang van beweging en gezonde voeding bij te brengen.

De Koningsspelen worden altijd geopend met een feestelijk Koningsontbijt, waarna sportieve activiteiten plaatsvinden. Jaarlijks doen er gemiddeld 1,2 miljoen kinderen mee, verdeeld over ongeveer 6000 basisscholen. Scholen in Caribisch Nederland en Nederlandse basisscholen in het buitenland doen ook mee aan het event.

Warming-up

De Koningsspelen worden ieder jaar geopend door zangroep Kinderen voor Kinderen, met een speciaal lied en bijpassende dans. Het nummer van dit jaar heet ‘Zij aan zij’, wat gaat over samen zijn en past bij het thema ‘IK + JIJ = WIJ’. Tip: volg de danspasjes uit onderstaande videoclip als warming-up.

Speltips voor peuters en kleuters

Ook kinderen in de peuter- en kleuterleeftijd kunnen prima meedoen aan de Koningsspelen. Echte sportoefeningen uitvoeren kan voor kinderen in deze leeftijd lastig zijn, maar een parcours afleggen of torens omgooien kunnen ze als de besten. Spelletjes als Angry Birds en De vloer is lava zijn daarom leuke speltips. 

1. Angry Birds

Dit online spel werd in 2012 een grote hit. Het doel van het spel is om, met behulp van een katapult, boos kijkende vogels (Angry Brids) te lanceren en zodoende torens van groene varkens om te gooien. Dit populaire spel is gemakkelijk te vertalen naar een fysieke variant voor peuters en kleuters en kan zowel binnen als buiten worden gespeeld.

Benodigdheden

  • Materiaal om een toren mee te maken (bijvoorbeeld dozen, zachte blokken of knuffels). Het is belangrijk dat het materiaal makkelijk om kan vallen en niet breekbaar is.
  • Iets om de toren mee om te gooien, zoals opgerolde sokken, een bal of kussen.

Voorbereiding

Bouw een toren van de materialen die je hebt verzameld. Je kunt de toren op de grond bouwen, of op een muurtje, tafel of andere verhoging. Mijn advies is om het gooimateriaal klaar te leggen op ongeveer 1,5 meter van de toren, maar voel je vrij om deze afstand te vergroten/verkleinen.

Uitleg

Het doel van het spel is om in zo min mogelijk beurten de toren om te gooien. Je kunt dit spel tegen elkaar spelen of alleen. Speel je tegen elkaar? Dan speel je om de beurt. Diegene die de toren in de minste werpen omver heeft gegooid, wint! Om het spel makkelijker of moeilijker te maken, kun je afspreken dat de deelnemers achter een bepaalde lijn moeten blijven.

Spelregels

Plezier hebben!

2. De vloer is lava

Kort gezegd houdt dit spel in dat je over een parcours moet lopen, zonder daarbij de grond te raken. De vloer is lava is leuk voor alle leeftijden en met een goede verhaallijn ook reuze uitdagend voor peuters en kleuters. Ook dit spel kan zowel binnen en buiten worden gespeeld.

Benodigdheden

  • Materiaal om een parcours mee te maken (denk aan kussens, dekens, planken, stoelen, tafels). Kortom: alles waar je op kan en mag staan.
  • Materiaal om mee te ‘smokkelen’ naar de overkant.

Voorbereiding

Bouw een parcours met de verzamelde materialen. Je kunt dit parcours in elke gewenste vorm of lengte maken. Zet aan het begin en einde van het parcours een mand neer. De mand aan het begin vul je met ‘smokkelwaar’ (knuffels bijvoorbeeld) die de kinderen dienen mee te nemen het parcours over.

Uitleg

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk spullen naar de overkant te smokkelen, zonder daarbij de grond te raken. Voor de beleving van kinderen is het leuk om een verhaal/thema aan het spel te koppelen, zoals bijvoorbeeld:

  • Je bent een dief en probeert zoveel mogelijk spullen te stelen, maar pas op: als je de grond raakt, gaat het alarm af en worden de bewoners wakker!
  • Er zit iemand gevangen en om diegene vrij te krijgen, moet je losgeld betalen. Breng 5 knuffels naar de overkant om de persoon uit de gevangenis te krijgen.

Natuurlijk kun je de verhaallijnen gemakkelijk aanpassen naar het thema waar jouw kind momenteel fan van is. Ook kun je het spel gemakkelijk uitbreiden door bijvoorbeeld tikkers toe te voegen die met zacht materiaal (bijvoorbeeld opgerolde sokken) de smokkellaars moeten proberen af te gooien.

Spelregels

  • Als je de vloer raakt, moet je terug en opnieuw beginnen.
  • Je mag één ding (knuffel) per keer mee smokkelen.

Toevoeging als je speelt met tikkers:

  • Als je geraakt wordt, moet je terug en opnieuw beginnen.

Speltips voor groep 3  t/m 5

Vanaf groep 3 beginnen kinderen steeds beter het spelelement te begrijpen. Super leuk, want daardoor kun je ook uitdagende en competitieve spellen spelen. Boter, kaas & eieren en Estafette zijn daarom leuke spellen om te doen.

1. Boter, kaas & eieren

Je kent dit spel ongetwijfeld. Er zijn negen vlakken en twee tegenspelers. De ene speler dient door middel van rondjes, en de ander door middel van kruisjes, zo snel mogelijk drie op een rij te krijgen. 

Benodigdheden

  • Iets om negen vlakken mee te maken, zoals touwen, stokken of krijt.
  • 2 x 4 materialen om mee te spelen. Sokken tegen theedoeken, flessen tegen dozen, alles kan zolang het maar een beetje vergelijkbaar in gewicht is.

Voorbereiding

Maak op de grond een raster met negen vlakken. Zorg dat de vlakken groot genoeg zijn voor het materiaal waarmee gespeeld wordt en markeer een startpunt.

Uitleg

Het doel van het spel is om zo snel mogelijk drie op een rij te krijgen. Dit doe je door in twee teams tegen elkaar te strijden. Op het startsignaal van de spelleider rennen beide spelers naar het speelveld. Beiden moeten hun object in een apart vak neerleggen en weer terugkomen om een nieuw object op te halen. Dit wordt net zo vaak herhaald totdat één van de spelers drie op een rij heeft. Bestaan de teams uit meerdere spelers? Dan rent steeds de volgende speler naar het veld om het object neer te leggen.

Spelregels

  • Je neemt één object per keer mee.
  • Je rent om de beurt, of heen en weer (één tegen één).
  • Wanneer je het object hebt neergelegd, mag je het niet opnieuw oppakken en verplaatsen.
  • Het spel stopt bij drie op een rij.

2. Estafette

Estafette is een spel waarmee je eindeloos kunt variëren. Deze variant speel je met een krant.

Benodigdheden

  • Een krant.
  • Een speelveld met een startpunt en draaipunt.

Voorbereiding

  • Deel de deelnemers op in twee teams. Zorg voor een duidelijk startpunt. Dit kan een lijn, boom of fles zijn, als het maar duidelijk is waar de deelnemers moeten starten. Zorg ervoor dat er een duidelijk draaipunt is. Dit is het punt waar de deelnemers heen moeten rennen en vanaf waar ze weer terug moeten rennen naar het startpunt, zodat de volgende in het team aan de beurt is om te rennen.
  • Een krant die je uit elkaar kunt halen, zodat je losse bladzijdes hebt.

Uitleg

Elk team krijgt één krantpagina. Degene die moet rennen, houdt de pagina tegen de buik/borst en begint op het startsignaal met rennen naar het draaipunt. Tijdens het rennen wordt de krant tegen het lichaam aangeduwd, waardoor de rennende deelnemer de krant niet in de hand hoeft vast te houden. Valt de krant op de grond? Dan pak je hem snel op en ren je verder. Als je terug bent bij het startpunt, geef je de krant door aan de volgende in de rij en ga je zitten op de grond. Het team dat als eerste klaar is met rennen, wint de wedstrijd!

Spelregels

  • Je mag de krant niet vasthouden, behalve bij het wisselen.
  • Als je bent geweest, ga je zitten.
  • Je wint als alle spelers van je team als eerste op de grond zitten.

Speltips voor groep 6 t/m 8

De meeste kinderen in groen 6 tot en met 8 hebben tijdens schoolgym kennisgemaakt met verschillende sporten en daarnaast is de motorische vaardigheid een stukje verder ontwikkeld. Dit maakt dat je wat meer uitdagende spellen kunt organiseren. De spellen Vlag veroveren en Master mind zijn daarom leuke opties om te doen.

1. Vlag veroveren

Dit spel is het leukste om met meerdere personen te spelen: minimaal drie tegen drie is wenselijk.

Benodigdheden

  • Een vlag, of iets anders wat veroverd moet worden.
  • Teamherkenning: team blauw tegen rood, of team met pet tegen team zonder pet – wees creatief!
  • Een duidelijk speelveld. Speel je het spel binnenshuis? Dan kan het hele huis het speelveld zijn. Speel je buiten? Bespreek dan of het spel bijvoorbeeld plaatsvindt op het veld, in de speeltuin of op straat. Het spel is het leukst als er verstop- en schuilplekken zijn. Houd er ook rekening mee dat het veld groot genoeg is voor het aantal deelnemers dat meespeelt.

Voorbereiding

  • Bespreek een speelgebied.
  • Beide teams verstoppen hun vlag ergens binnen het speelveld.
  • Zorg voor een ‘vrij’ vak rondom de vlag.
  • Zorg voor een algemeen startpunt voor beide teams (niet bij de vlag).
  • Zorg voor teamherkenning.

Uitleg

Het doel van het spel is om de vlag van de tegenpartij te veroveren, voordat zij jouw vlag veroveren. Wanneer een team de vlag van de tegenpartij heeft, stopt het spel. Het veroveren van de vlag is niet zo makkelijk als het lijkt, want je kunt je vlag verdedigen door de tegenstanders te tikken. Wanneer je getikt bent, loop je met je hand omhoog terug naar de basis van jullie team. Daarna mag je weer meedoen. Met mooi weer kun je dit spel ook spelen met waterpistolen, dan ga je terug naar de basis als je door het water bent geraakt. Rondom de vlag is een ‘vrij’ vak, waar je niet getikt kunt worden. Wanneer je de vlag van de tegenstander hebt gepakt, moet je hem terugbrengen naar de basis van jullie team. Dit moet je doen zonder getikt te worden, wél mag je de vlag doorgeven aan een teamgenoot. Het spel stopt als het is gelukt om de vlag terug te brengen naar jouw teambasis.

Spelregels

  • Je vlag moet zichtbaar zijn – je mag de vlag verdekt opstellen, maar de tegenpartij moet hem wel kunnen zien.
  • Als je getikt bent, loop je met je hand omhoog terug naar het algemene startpunt.
  • Je mag niet getikt worden in het vrije vak rondom de vlag.
  • Als je getikt wordt met de vlag, moet de vlag terug en ben jij af.
  • Het spel stopt wanneer een van de teams de vlag veroverd heeft.

2. Master mind

Benodigdheden

  • Een pen en schrift.
  • Vier A4’tjes met op elk een symbool getekend.
  • Een startpunt.
  • Een speelveld (het punt waar de codebewaarder zit).

Voorbereiding

Markeer het startpunt en plaats het speelveld een stukje verder. Pak de vier A4-tjes en schrijf op ieder vel een symbool, bijvoorbeeld: X, O, +, =.

Uitleg

Het doel van het spel is om de code te kraken. De codebewaarder bedenkt een code en schrijft deze op in het schrift, let erop dat de andere spelers de code niet zien! De codebewaarder gaat in het veld zitten en houdt het schrift bij de hand. Op het startsignaal rent de eerste speler van het team naar de codebewaarder. Deze speler neemt één van de A4’tjes mee waarop een symbool staat geschreven en legt deze neer op ongeveer één meter afstand van de codebewaarder. De codebewaarder geeft aan of het symbool wel/niet op de goede plek ligt en of het symbool überhaupt in de code voorkomt. Om de volgorde van de code duidelijker te maken, kun je vier voorwerpen neerleggen waaronder de A4’tjes moeten worden gelegd. Wanneer het symbool op de juiste plek ligt, laat je hem liggen en ren je terug. De volgende is nu aan de beurt en herhaalt bovenstaande stappen. Zit het symbool wel in de code, maar ligt hij niet op de juiste plek? Dan laat je hem liggen en ren je terug. De volgende is dan aan de beurt en kan een nieuw symbool neerleggen, of degene die er liggen verplaatsen. Komt het symbool niet voor in de code? Dan neem je het A4’tje mee terug en is de volgende aan de beurt. Je blijft net zo lang om de beurt heen en weer rennen met een symbool totdat ze op zijn. Wanneer de code daarna nog niet goed is, kun je om beurten heen en weer rennen om de volgorde van de symbolen te wisselen. Het spel stopt als je met je team de code hebt gekraakt.

Spelregels

  • Je rent om de beurt naar het speelveld.
  • Je mag per keer één symbool meenemen, of een wissel uitvoeren.
  • Je wint wanneer de code is gekraakt.

Prijzen

Bij een toernooi hoort een winnaar, en een winnaar krijgt een prijs! Een prijs hoeft niet belachelijk veel geld te kosten. Kinderen vinden de hele beleving er omheen al geweldig. Tip: houdt bij het bedenken van de prijs rekening met het doel van de Koningsspelen: kinderen kennis bijbrengen over beweging en gezonde voeding. Leuke ideeën zijn daarom:

  • Een mini-trofee.
  • Een (zelfgemaakt) Koningsspelendiploma. Tip: via Canva kun je leuke posters maken.
  • Speelgoed, of knuffel aansluitend bij wat jouw kind leuk vindt.
  • Speelgoed voor buiten.
  • Een (water)ijsje.
  • Aardbeien (of ander fruit) met slagroom.

Hoewel ik het spelniveau heb gekoppeld aan basisschoolklassen, zijn veel spellen voor alle leeftijden geschikt. Soms is alleen een kleine aanpassing nodig. Ik hoop dat ik je voldoende inspiratie heb kunnen geven om je eigen Koningsspelen te organiseren! Heb je vragen, of wil je meer informatie? Laat dan een bericht achter in de comments. En laat vooral even weten of het een succes was. Veel plezier!


jula-meijer

Mijn naam is Jula Meijer, flex medewerker bij Perry. Ik ben 23 jaar en zit in mijn laatste jaar van de Academie Lichamelijke Opvoeding. In mijn vrije tijd volleybal ik, vind ik het leuk om creatief bezig te zijn, ben ik druk bezig met het creëeren van een urban jungle en hou ik er ook van om lekker op de bank te zitten met een filmpje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *