6 redenen om (meer) te gaan sporten

We kennen allemaal die ene vraag aan het begin van het jaar: ‘Heb jij nog goede voornemens?’. De meest voorkomende antwoorden op gebied van gezondheid zijn: stoppen met roken, minder drinken, gezonder eten én meer gaan sporten. Vaak met als uiteindelijke doel om af te vallen en daardoor lekkerder in je vel te zitten. Ook jij hebt waarschijnlijk jouw goede voornemens weer vastgelegd. Maar hoe gaat het daar nu eigenlijk mee?

Jouw goede voornemens start je bij Perry
Bij veel mensen gaat het vaak na drie weken al mis, omdat de gestelde doelen niet haalbaar blijken te zijn. Je houdt het niet vol, bijvoorbeeld omdat je motivatie ontbreekt, je niet snel genoeg resultaten ziet of omdat jouw voornemens simpelweg niet realistisch zijn. Voor het voornemen ‘meer sporten’ geldt dat het belangrijk is om jezelf van tevoren goed af te vragen wat je écht wil bereiken, waarom je dat wil en hoe je dat precies gaat doen. Dat hoeft natuurlijk niet per se aan het begin van het jaar, want daar kan je op elk moment mee beginnen. Is jouw goede voornemen al mislukt? Probeer het dan opnieuw! Bij Perry helpen we je graag een handje op weg met onze motivaties.

Waar is sporten allemaal goed voor?

Sporten doe je natuurlijk niet zomaar: je doet het omdat je het leuk vindt en/of omdat het goed voor je is. Voldoende bewegen is dan ook een belangrijke basis voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Maar waar doe je het nou echt allemaal precies voor? We hebben de belangrijkste redenen om meer te gaan sporten voor je op een rij gezet.

#1 – Afvallen en overgewicht voorkomen

Allereerst: voldoende sporten verhoogt je stofwisseling. Je bouwt spieren op en breekt vetten af met als resultaat dat je afvalt of overgewicht voorkomt. Vanzelfsprekend is dit voor veel mensen de grootste motivatie om meer te gaan bewegen. Want hoe meer je traint, hoe beter je lichaam er natuurlijk uit gaat zien en dat geeft je zelfvertrouwen een enorme boost.

#2 – Bewegen is gezond

Bewegen is simpelweg gezegd: gezond. Tijdens elke training versterk je je spieren en gewrichten, waardoor je steeds fitter wordt. Je verbetert ook je conditie en dat is onder andere goed voor je hart en longen. Daarnaast zorgt sporten voor een betere stoelgang en kan het allerlei klachten en bepaalde ziektes voorkomen. Een stevige wandeling doet al wonderen.

#3 – Sporten maakt gelukkig

Sporten heeft een grote invloed op je mentale gezondheid. Je wordt er écht gelukkiger van. Dit komt doordat er tijdens het trainen bepaalde stofjes als serotonine, endorfine, en dopamine vrijkomen. Serotonine zorgt onder andere voor zelfvertrouwen en een geluksgevoel, endorfine werkt tegen stress en vermindert pijn, en dopamine zorgt voor extra motivatie en geeft je een positief gevoel achteraf. Sporten kan letterlijk stress, angst en zelfs depressies verminderen.

#4 – Beter slapen

Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt en dat je dieper slaapt. Door jouw inspanningen overdag kun je ’s nachts goed tot rust komen en dus beter slapen. Dat helpt weer om goed te herstellen, zowel lichamelijk als geestelijk. Wie wil er nou niet als een blok in slaap vallen?

#5 – Betere concentratie

Heb je soms last van een slechte concentratie? Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het dan kan helpen om te gaan trainen. Dit komt doordat je hersenen meer bloed toegevoerd krijgen tijdens het sporten en dat betekent meer zuurstof en voedingsstoffen. Dit helpt om je concentratie en geheugen te verbeteren. Tegelijkertijd stimuleer je ook je creatieve denkvermogen.

#6 – Goed voor je sociale leven

Sporten is niet alleen iets noodzakelijks, maar ook iets heel leuks! Zeker wanneer je dit samen met anderen doet. Je deelt met een vriend of vriendin dezelfde passie, je motiveert elkaar alsmaar om door te gaan en je maakt ondertussen een praatje met andere sporters. Samen trainen is daarom de ideale combinatie van gezond bezig zijn en het gezellig hebben.

Kies de juiste sport

Er zijn dus genoeg redenen te bedenken waarom je (meer) zou moeten gaan sporten. Maar een sport doen die je eigenlijk niet leuk vindt, dat ga je uiteraard niet lang volhouden. Daarom is het van groot belang om eerst een sport te kiezen die écht bij jou past. Dat kan hardlopen, fitness of zwemmen zijn, of juist een teamsport als voetbal, hockey of volleybal. Probeer eerst iets uit, volg bijvoorbeeld een gratis proefles in de sportschool of vraag of je een keer kunt meetrainen bij de plaatselijke voetbalclub. Een combinatie van meerdere sporten is natuurlijk ook mogelijk, en de afwisseling maakt dat misschien nog leuker ook! Voor beginners zijn hardlopen en fitness in ieder geval sporten waar je vrij makkelijk mee kunt starten en die vele voordelen bieden.

Hardlopen

Hardlopen is de ideale manier om aan je conditie te werken. Naast dat het gezond is, is het een handige methode om even helemaal je gedachten te verzetten. Andere grote voordelen van hardlopen zijn: het kost je niets (op hardloopschoenen en -kleding na natuurlijk) en je kan overal lopen waar én wanneer je maar wilt. Zo hoef je niet lid te zijn van een sportclub, zit je niet aan vaste tijden verbonden en kan je dus op elk moment van de dag de deur uit gaan om een rondje te doen.

Ben je al even aan het hardlopen? Met deze 10 tips kan jij jouw hardlooptechniek verbeteren. Ook organiseren we bij Perry regelmatig een gratis running training in samenwerking met ASICS. Waarbij je voorafgaand aan de training hulp van running specialisten krijgt om jouw looptechniek te analyseren. Bij hardlopen is de basis namelijk erg belangrijk. Zo zijn passende hardloopschoenen van essentieel belang om blessures te voorkomen. Liever op een eigen moment een loopanalyse doen? Dat kan ook bij Perry!

Workout en fitness

De sportschool induiken saai? Zeker niet! Voor al jouw sportdoelen kun je in de sportschool terecht. Of je nu wil afvallen, sterker worden of je conditie op wil bouwen: met een goede workout train je jouw hele lichaam. Ook als je moet revalideren is het fitnesscentrum de juiste keuze. Ervaren instructeurs helpen jou graag op weg door een persoonlijk trainingsschema te maken. Sportscholen bieden steeds vaker een gevarieerder aanbod aan fitness en groepslessen aan. Benieuwd welke soorten fitness er eigenlijk zijn? Lees het hier. Daarnaast hebben sportscholen ruime openingstijden waardoor je zelf kunt bepalen wanneer je gaat trainen.

Een extra motivatie boost nodig om te gaan trainen? De juiste sportkleding en -schoenen maken het verschil. Voor de dames hebben we hele toffe sets aan tights en bra’s die je ook weer makkelijk met elkaar kunt combineren. (Tip: met onze speciale sportbeha keuzegids vind je de juiste sportbeha.) Ook hebben we een uitgebreide herencollectie bestaande uit diverse merken als Nike, adidas en PUMA. Haal het maximale uit jezelf en maak jouw sportoutfit helemaal compleet. Zo weet je zeker dat je fris van start kunt gaan!

Ga je toch liever voor een andere sport? De keuze is reuze. Onthoud ieder geval: sporten kan altijd én overal. Als je maar een doel hebt en er vooral veel plezier in hebt!

Tips om te beginnen met sporten

Ben je gemotiveerd geraakt en wil je heel graag gaan sporten, maar weet je echt niet waar je moet beginnen? Of was je fanatiek begonnen en heb je het ondertussen alweer opgegeven? Eerder schreven wij dit blog voor beginnende sporters. Met een aantal simpele tips is de drempel om te beginnen met trainen minder groot, en vergroot je de kans dat je jouw sportpatroon vol blijft houden.


Hi! Ik ben Angel (25), Online Copywriter bij Perry & Aktiesport. In mijn werk heb ik een geweldige combinatie gevonden, want naast schrijven ben ik gek op sport. Om te kijken, maar vooral ook om te doen. Je zou het misschien niet zeggen: maar vroeger was ik een fanatieke karateka. Zonde dat ik daar ooit mee gestopt ben, maar ik vond (en vind nog steeds) sporten in teamverband een stuk leuker. Zo voetbal ik al zo’n zestien jaar bij S.V. Zevenhoven, waar ik tevens trainster ben van een jong meidenteam. Verder ben ik regelmatig in de sportschool te vinden en ‘probeer’ ik af en toe m’n hardloopschoenen aan te trekken of op m’n racefiets te springen om een rondje te doen in de polder. Dat laatste zou ik eigenlijk veel vaker moeten doen. 😊

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *