5 tips voor meer energie gedurende de dag

Als ik voor iedereen mag spreken, kan ik wel zeggen dat ieder mens op zijn/haar eigen manier gezond probeert te leven. We streven er allemaal naar voldoende uren te slapen, gevarieerd te eten en onze dagelijkse stappen erin te krijgen. Maar is dat tegenwoordig wel zo makkelijk? We leven in de eeuw van multitasken, te weinig uren in de dag en ontbijten on the go. Heel mooi dat we proberen om het meeste uit onze dag te halen en zoveel mogelijk klussen te klaren, maar waar in dat rijtje past nog een goede workout?

Het is niet vanzelfsprekend dat je tijd over hebt op de dag om nog wat te ondernemen. Of überhaupt de energie hebt om er nog een goede workout uit te knallen. Dit allemaal is begrijpelijk maar natuurlijk geen excuus om na je werkdag niets te doen of vóór het begin van de dag twintig keer je wekker te snoezen.

In dit blog deel ik vijf tips over hoe je energie kunt krijgen (en besparen) in plaats van het te verliezen. Door creatief te plannen en op een andere manier te kijken naar je sportuurtje bezorg je jezelf meer energie gedurende je dag en verwerk je de dag beter.

Veel van onze gesteldheid zit tussen de oren. Onze mindset, de manier waarop je de dag beleefd of wil ervaren. Je kunt je gemoedstoestand dus ook sturen en min of meer bepalen hoe je de dag zult doorbrengen. Zin kun je maken zoals men wel vaker zegt. En ondanks dat dit vrij cliché klinkt, bevat het een kern van waarheid.

Tip 1: Plan je week van tevoren

Dit houdt niet alleen in dat je weet dat je werkdag van het ene tot het andere uur duurt. Schrijf voor jezelf ook op hoe laat je uit bed wil komen en hoe laat je zou willen slapen. Wat je op de dag wil eten en welke verplichtingen of afspraken jij met anderen gemaakt hebt voor die week.

Tip 2: Bepaal of je een dag- of een nachtmens bent

Wanneer beleef jij je piekmoment? Is dat ’s ochtends bij het ontbijt waar je meteen op 100% het beste functioneert of is dat ’s avonds waar de spreekwoordelijke batterij bijna op is bij anderen en jij pas opgeladen bent en ready to go? Dit is van belang om te kunnen bepalen wanneer een training voor jezelf het beste zou zijn. Je wil je training zo plannen dat je met volle energie kunt gaan. En dan ook meer energie hiervoor terugkrijgt.

Tip 3: Sta een uur eerder op dan je in je planning had opgeschreven

Ik weet het. Dat uurtje slaap is je waarschijnlijk heilig maar het is algemeen bekend dat men veel productiever is door vroeg aan de dag te beginnen. Je zult ook merken dat je ochtenden minder gehaast verlopen en dit heeft weer effect op je humeur.

Tip 4: Weet je eigenlijk al welke sport goed bij jou past?

Wat vind je eigenlijk leuk om te doen en waar haal je plezier uit? Velen denken dat een goede training enkel in de sportschool te halen valt. Maar niets is minder waar. Wandel je graag of misschien is wielrennen of zwemmen wel iets voor jou? Ondervind dit en zet ook deze training in je schema, afhankelijk van of je ’s ochtends of ’s avonds wil gaan sporten. Neem hierin ook mee dat je bijvoorbeeld minimaal twee keer in de week wil sporten en dus twee ochtenden of avonden vrij laat om dat te doen.

Tip 5: Doelen stellen

Eigenlijk is tip vijf twee tips in één. Namelijk: het opschrijven van een planning is handig maar zorgt er nog niet voor dat je dat daadwerkelijk gaat uitvoeren. Je zult jezelf van binnenuit moeten motiveren, ook wel je intrinsieke motivatie genoemd. Niemand kan dat voor jou doen. Schrijf in je planning dan ook op wat je wil behalen met beweging. Is het meer energie om je werkdag door te komen? Is het van je overtollige kilo’s afkomen? Of allround vitaler worden? Is het aanpassen van je huidige levensstijl het waard en ga je er alles aan doen om jezelf aan de planning te houden?

Daarnaast heeft een levensverandering tot wel (minimaal) zes weken nodig om duurzaam te worden. Je zult dus minimaal zes weken je week tot weekplan moeten aanhouden om ervoor te zorgen dat het een blijvende verandering wordt waar je van zult profiteren. Houd dus vol! Het levert je op de lange duur meer energie op om fitter in het leven te staan.


Hoi! Mijn naam is Mina, ik blog over gezonde, goede en vooral lekkere voeding waar ik dagelijks van geniet. Naast lekker en goed eten is een actieve levensstijl net zo van belang! Deze bestaat voor mij uit fitness, heavy weight liften en hardlopen. Samen met Perry haal ik het beste uit mijn training. De komende maanden deel ik op het Perry kanaal heerlijke recepten die je kunt nuttigen als pre- of post-workout. Gebalanceerde maaltijden waar je lichaam blij van wordt. Ook komen er een aantal blogposts aan waar ik tips zal geven over mijn aanpak. Samen gaan we er weer tegen aan, weer back in shape met Perry!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *