4 stadswandelingen die je dit najaar wil doen

De zomer is weer voorbij gevlogen. Veel mensen vinden de zomer heerlijk. Je geniet van het warme weer en de dagen lijken veel langer te duren. Sommige mensen kijken daardoor erg op tegen het najaar. Het najaar heeft juist veel moois te bieden, zoals de schitterende natuur. Tijdens een stadswandeling geniet je hier uitgebreid van. Bovendien is het een goed excuus om naar buiten te gaan en dat is weer gezond! In deze blog lees je meer over vier stadswandelingen om dit najaar te ondernemen.

1.     Stadswandeling in Utrecht (7 km)

De stad Utrecht staat bekend om de Domtoren in de oude binnenstad. Deze stad wordt ook wel het centrum van Nederland genoemd. Naast dat het een leuke stad is om te winkelen, is het ook een goede bestemming voor een stadswandeling. Er zijn verschillende stadswandelingen om te bewandelen. De kortste stadswandeling is 1,8 kilometer en de langste stadswandeling is maar liefst negen kilometer. Bij deze stadswandeling van negen kilometer begin en eindig je bij het Jaarbeursplein. Deze route duurt ongeveer vijf uur. De GPS-tracks van de stadswandeling download je gratis. Tijdens deze stadswandeling kom je langs diverse musea, grachten en een binnenhof. Je loopt door kleine hofjes en steegjes, waardoor je de stad Utrecht echt leert kennen. Ook loop je tijdens de stadswandeling door het bekende winkelcentrum Hoog Catharijne, dat een aantal jaren geleden is verbouwd. Hier koop je een mooi souvenir als aandenken van je bezoek aan Utrecht. 

2.     Stadswandeling in Amsterdam (6,3 km)

Amsterdam is de meest bezochte stad van Nederland. Het wordt onder andere bezocht vanwege de bekende musea, de winkels en de attracties. Het is echter ook een mooie stad om een stadswandeling te doen. Tijdens een stadswandeling geniet je van al het moois dat deze bekende stad te bieden heeft. Een aan te bevelen stadswandeling is de route vanaf de Damrak bij het Centraal Station. Deze stadswandeling is 6,3 kilometer en eindigt bij de Dam. Ook bij deze stadswandeling download je gratis de GPS-tracks. Tijdens de stadswandeling kom je langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Amsterdam. Je loopt onder andere langs het museumkwartier, diverse parken, pleinen en grachten. Je komt ook langs de winkelstraten. Wil je iets leerzaams doen? Pauzeer dan even de stadswandeling om een van de musea te bezoeken, zoals het Anne Frank Huis.

3.     Stadswandeling in Groningen (3,8 km)

Deze stad bevindt zich helemaal in het Noorden van Nederland, maar is echt de moeite waard om eens te bezoeken. De stad staat bekend om diverse mooie monumenten zoals de Martinitoren. Daarnaast staat de stad bekend om de delicatesse de eierbal. Dit is een in ragout gedrenkt ei, dat gefrituurd wordt. Probeer deze delicatesse eens na je stadswandeling. Een mooie stadswandeling om te ondernemen is de stadswandeling waar je begint bij het Noordelijk Scheepvaartmuseum en eindigt bij het Groninger Museum. De wandeling is iets korter dan de andere wandelingen, namelijk 3,8 kilometer. Hierdoor is de stadswandeling makkelijk te combineren met een bezoek aan een of beide musea.

4.     Stadswandeling in Rotterdam (9,8 km)

Deze wereldstad staat bekend om zijn moderne architectuur. Denk hierbij aan de diverse wolkenkrabbers, de Markthal en de kubuswoningen. Dit maakt het een goede bestemming voor een stadswandeling. Zorg dat je goede schoenen aan hebt, want deze stadswandeling is namelijk 9,8 kilometer. Tijdens deze tour loop je langs de Erasmusbrug, de bekende haven en midden door het centrum. Voor een leuk souvenir breng je een bezoekje aan de Koopgoot. Aan het einde van de stadswandeling loop je door Chinatown. Hier koop je een lekkere Chinese maaltijd als je honger hebt gekregen van de wandeling. Wil je nog iets leuks doen na de wandeling? Breng dan een bezoekje aan het Holland Casino Rotterdam of Miniworld Rotterdam.

Tips en veiligheid

Bij wandelen denk je misschien niet meteen aan je veiligheid. Helaas is het toch mogelijk tijdens wandelen blessures op te lopen. Een flinke afstand lopen is namelijk belastend voor je voeten en enkels. Zorg daarom dat je goed uitgerust bent voordat je aan de wandeling begint. Let extra op als je op een onverharde weg, oude wegen of straten loopt. Hier ligt wel eens iets los, waar je over struikelt als je niet op let. Neem ook regelmatig even pauze zodat je bijkomt.

Uitrusting

Door goed zittende schoenen met de juiste steun aan te hebben verklein je de kans op blessures en blaren. Als je vaak wandelt of vaker wil gaan wandelen is het aanschaffen van een paar goede wandelschoenen de moeite waard. Wandelschoenen hebben namelijk een ander soort demping dan normale schoenen. Door deze demping worden je pezen, spieren en gewrichten minder belast. Daarnaast krijg je meer steun als je op onverhard terrein loopt. Dit verkleint de kans dat je jouw knieën overbelast of je enkel verzwikt. Ook is het soms nodig om jezelf te beschermen tegen de zon omdat zelf in het najaar de zon soms flink schijnt. Check daarom van tevoren het weerbericht. Wordt het warm weer? Smeer jezelf dan in met anti-zonnebrand. Neem ook anti-zonnebrand mee zodat je je om de paar uur insmeert. Je gezicht bescherm je extra met een pet.

Rugzak

Met een wandeling ben je een tijdje zoet en tijdens het wandelen krijg je trek of dorst. Neem daarom een rugtas mee met wat drinken, snacks en/of een lunch. Halverwege je wandeling erg honger krijgen wil je namelijk voorkomen! Stop je rugzak niet te vol, want anders wordt het dragen van de rugzak te zwaar.

Kleding

Draag comfortabele kleding waar jij je makkelijk in beweegt. Kies niet voor strakke kleding of te wijde kleding. Dat gaat snel vervelend aanvoelen tijdens het wandelen. Kleed je ook goed op het weer. Is het weer wisselvallig? Kleed je dan in laagjes aan. Dan doe je iets uit als je het warmer krijgt. Tijdens het wandelen berg je het op in je rugzak. Als je vaker wil gaan wandelen schaf dan eventueel outdoorkleding aan.  

Sokken

Wist je dat er speciale sokken te koop zijn voor wandelen? Er zijn verschillende wandelsokken zoals compressiesokken. Dit soort sokken zorgen ervoor dat de bloedtoevoer van je benen goed gaat tijdens het wandelen. Hierdoor heb je geen last van opgezwollen kuiten en voelen je benen lichter aan. Compressiesokken verkleinen ook de kans op het krijgen van blessures. Daarnaast zijn er wandelsokken van verschillende materialen, pasvormen en diktes. Het is belangrijk dat de sok goed past. Als de sok niet goed past ontstaat er wrijving. Hierdoor ontstaan er vervolgens blaren en pijn. De meeste wandelsokken hebben als grote voordeel dat ze transpiratievocht makkelijker afvoeren dan normale sokken.

Twijfel je welke stadswandeling je wil gaan doen? Bezoek dan een stad die je nog nooit of weinig hebt gezien. Er is zoveel moois te ontdekken in een stad. Tijdens een wandeling sta je stil bij dingen die je voorheen nooit hebt gezien. Zorg dat je je goed kleed op het weer en neem voldoende eten en drinken mee. Veel plezier!


Hi, ik ben Claire en werkzaam als blogger bij Perry en Aktiesport. In mijn vrije tijd ben ik veel in de sportschool te vinden. Mijn passie voor voeding en sport hebben mij gemotiveerd om een sportopleiding en opleiding tot diëtist af te ronden. Graag help ik je jouw sportdoelen te behalen door te schrijven over diverse onderwerpen over gezondheid! Meer informatie over mij vind je op mijn LinkedIn pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *