4 cardio blunders die je niet wil maken

Een blunder kan iedereen maken, maar je kunt ook een hoop doen om dit te voorkomen. In deze blog vind je de do’s en don’ts van cardio-apparaten, zodat jij al die foutjes niet maakt.

Roeiapparaat

Een roeiapparaat is een cardio-apparaat waar de roeibeweging wordt nagebootst. Roeien is een uitermate geschikte cardio-oefening, omdat je zowel met je benen als met je armen actief bezig bent. Je gebruikt dus je hele lichaam! Je moet dit natuurlijk wel op de juiste manier doen. Hoe het niet moet, zie je hier:

Wat je juist moet doen, is het volgende:

  • Je ‘hurkt’ helemaal. Je hebt je armen gestrekt en zit dicht met je voeten bij je billen.
  • Je duwt je weg. Je strekt je benen dus volledig.
  • Tegelijkertijd trek je je handen in één rechte beweging naar je borst toe. Duw je borst hierbij iets naar voren.
  • Je laat je weer rustig zakken naar de beginpositie en herhaalt de beweging.

Crosstrainer

De crosstrainer is een fitnessapparaat waarop je kunt lopen. Er zitten ook handvaten aan, zodat je echt het gevoel krijgt dat je bezig bent met een stevige wandeling. Een crosstrainer is erg geschikt om veel calorieën te verbranden. Een simpel apparaat waar je snel mee aan de slag kunt, zou je zeggen. Niet dus:

Wat moet je dan wel doen?

  • Begin rustig met lopen, gebruik zowel je armen als je benen om in beweging te komen en te blijven.
  • Je hielen komen iets van het platform af als je gaat lopen.
  • Probeer één tempo aan te houden.
  • Blijf je armen gebruiken, zo train je ook je rug en borst.

Hometrainer

De hometrainer is het ultieme apparaat voor Nederlanders: lekker fietsen! Bijna iedereen in Nederland kan dit, dus dit zou in principe niet fout moeten gaan. Maar wees niet al te enthousiast:  

Om ervoor te zorgen dat het wel goed gaat, hierbij een lijstje met do’s:

  • Ga naast je hometrainer staan om de zadelhoogte te checken. Je zadel hoort op dezelfde hoogte te zitten als jouw heupen.
  • Doe de straps goed om je schoenen heen! Als deze goed vast zitten, kun je je energie makkelijker omzetten in beweging.
  • Probeer hetzelfde tempo te houden.

Loopband

De loopband, het bekendste cardio-apparaat. Op een loopband kun je, erg logisch, lopen en hardlopen. Vaak zit er een hartslagmeter op, zodat je deze in de gaten kunt houden. De band zelf kun je op twee manieren aanpassen: je kunt de band van hoogte verstellen, dus een helling creëren of je kunt de band sneller laten draaien, dus dat je sneller moet lopen. Als je denkt ‘Iedereen kan toch lopen en hardlopen, wat kan er fout gaan?’ dan moet je echt even het volgende filmpje kijken. Wees gewaarschuwd, je gaat je buikspieren trainen. De kans is groot dat je tranen krijgt van het lachen.

Wil je wel gebruikmaken van een loopband? Houd dan rekening met het volgende:

  • Doe strakke, niet te lange kleding aan.
  • Doe een goed paar schoenen aan waar je goed op kunt lopen. Hardloopschoenen zijn het meest geschikt.
  • Strik je veters goed.
  • Het is prima om jezelf uit te dagen, maar zorg wel dat je het tempo aankunt. We willen natuurlijk niet dat je valt.

Wil jij nu ook wat werken aan je conditie en in vorm blijven? Bij Perry vind je verschillende fitnessapparaten waardoor je ook thuis aan cardio kunt doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *