3 tips om warm te blijven tijdens je wandeling

Je weet wat de Zweden zeggen toch? ‘Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.’ Tenminste, je hebt vast wél eens gehoord van ‘Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.’ Als je het zo bekijkt, is er nooit een excuus om níet te gaan wandelen. Misschien zijn sneeuw, ijs en kou juist prima redenen om de wandelschoenen aan te trekken! Zeker in Nederland, want hoe vaak kun je nu van een wit wonderlandschap genieten vanuit je eigen woonplaats? Er is niet veel (kleding) nodig om lekker warm te blijven tijdens je hike. Een kwestie van de juiste laagjes van de juiste materialen. Met onderstaande tips ga je altijd goed op weg.

Tip #1: laagjes, laagjes, laagjes

Ik schreef het eerder al in mijn blog ‘Waarom hardlopen in het najaar wél een goed idee is’: als je je in laagjes kleedt, dan heb je het nooit koud (en nooit te warm). Zorg dat je de volgende drie laagjes toepast:

1: Een basislaag
Voor écht koud weer kan dit een thermoshirt zijn, of een shirt van merinowol. Vanaf iets boven het vriespunt volstaat een shirt van polyester of polypropyleen. Deze materialen absorberen vocht en geven het door aan de volgende laag. Resultaat: je blijft droog! Daarnaast zijn ze lekker flexibel.

Je zou kunnen zeggen: hoe intensiever je activiteit is, hoe strakker deze basislaag op je huid moet zitten. Bij hardlopen moet er meer zweet worden afgevoerd, en bij wandelen ligt de nadruk op het behouden van de warmte. De ruimte tussen je huid en je kleding helpt bij het isoleren van de warmte.

2: Een tussenlaag

De tweede laag is een warme laag. Dit kan van alles zijn als het maar een stof is die de warmte kan vasthouden en tegelijkertijd vocht kan doorlaten. Je kunt bijna alle jasjes, vestjes of (dunne) truien hiervoor gebruiken zolang het maar van fleece, polyester of wol gemaakt is. Deze stoffen doen hun werk het beste als deze niet te strak zitten. De lucht tussen de eerste en tweede laag werkt namelijk als isolatie.

3: De buitenlaag
De derde laag moet je tegen het weer beschermen. Ook hier geldt: zorg dat ook deze laag kan ventileren. Een regenjas werkt natuurlijk prima tegen regen én wind, maar ademt niet. Hierdoor ga je flink zweten en die zweet kan je jas niet uit. Ga je in de regen lopen, kies dan – hoe gek dat ook klinkt – voor een regenjas met voldoende (ventilatie)openingen. Voor alle andere weersomstandigheden is een zogenaamde hardshell of softshell jas ideaal. Die zijn gemaakt van dat type stofje wat je vaak ziet bij die felgekleurde jassen met een hoge kraag en flinke capuchon. Die mensen zien eruit alsof ze de wereld over gaan zeilen.

Softshell jassen zijn dun, maar toch warm en waterafstotend. Als je daar geen blij gezicht van krijgt…
Bron: Perrysport.nl

En verder:
Slecht idee #1: Heel veel dikke kleding. Je wil natuurlijk het liefst alles aantrekken. Dat is een goed idee bij een zittende activiteit, slecht idee als je in beweging bent. Je gaat hoe dan ook zweten, en dan word je nat en koud. Bij twijfel over een dik kledingstuk kun je beter voor twee dunnere laagjes gaan. Zo kun je altijd nog iets uit doen of open ritsen.

Slecht idee #2: Katoen. De kans is groot dat de meeste T-shirts en truien in je kast van katoen zijn. Je kunt ze beter in de last laten liggen. Katoen droogt niet, en ventileert niet. En daar komt ‘ie weer: je wordt dan nat en blijft nat.

Aankleden van het onderlichaam
Het 3-laagjes-principe van hierboven is eigenlijk vooral voor het bovenlichaam. Je moet in een behoorlijk extreme omgeving aan het wandelen zijn als je je onderlichaam ook van drie laagjes moet voorzien. Voor een de Nederlandse winterwandeling volstaat één dikke broek. Je kunt voor een broek kiezen waar je hooguit je hardloop- of yogalegging (of thermolegging) onder kunt doen zonder dat alles te strak zit.

Samen wandelen is altijd een goed idee.
Bron: Unsplash.com

Tip #2: Een goed huwelijk tussen schoenen en sokken

Je wandelschoen en sokken noem ik bewust bij elkaar. Deze moeten bij elkaar passen. En daar bedoel ik de pasvorm mee. De sok moet de ruimtes in je schoen opvullen. Dat voorkomt dat je gaat schuren. (Blaren!) De beste keuze is een ‘sportsok’. (Er is geen verschil tussen een hardloopsok en een wandelsok) De eigenschappen die deze sok heeft is dat ze vaak naadloos zijn, en dat ze snel vocht afvoeren (ja ja, daar is die weer). De ouderwetse wollen sok is op zich prima, want puur wol neemt veel vocht op. Maar de sportsok heeft vaak een betere pasvorm en blijft beter op zijn plek zitten. Je voeten hebben voor de wandeltocht toch weinig dikte nodig. Twee sokken over elkaar dragen is sowieso vragen om blaren. Toch koude voeten tijdens je tocht? Dan zitten je schoenen misschien te strak.

Tip #3: Voorbereiden = geen kou lijden

Met je nieuwe wandelschoenen en je drie zorgvuldig uitgezochte kledinglaagjes wil je natuurlijk direct de paden op. Maar pak nog eventjes een paar minuten voor wat basic voorbereidingen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een rugtas, om je regenjas of paraplu in te doen. Of de kleding die tijdens de wandeling overbodig is geworden.
  • Eten & drinken. Ook als je maar een paar uur op weg gaat. Laat je niet verrassen door een hongerklop! De kou kost je veel energie.
    En het is natuurlijk ook veel leuker om regelmatig een pauze te houden op een mooi stekje. Thermoskannetje met koffie en een enorme gevulde koek erbij, wie kan jou nog wat maken?
  • Warme schoenen. Leg vooraf je schoenen op de verwarming. Je voeten worden niet warm als ze koud in je schoenen gaan. Ze blijven dan weer wél warm als je er warm in gaat.
    (Schoenen leg je niet op de verwarming als je ze wil drogen na je wandeling!)
  • Een volle accu van je telefoon. Voor hulp bij een blessure en voor je GPS als back-up.
Een ‘warm bakkie’ op een mooi plekje maakt je tocht compleet.
Bron: Unsplash.com

Na de wandeling

Als je klaar bent, dan moet je natuurlijk vocht aanvullen 😊 Tijd voor een welverdiende warme chocolademelk! Of ben je meer van een koud bockbiertje?

Mag ik nog één keer over ‘ventileren’ beginnen? Hang je vochtige kleding op. Zo start je fris aan je volgende tocht. En daarna mogen de voetjes in de lucht, en de billen op de bank.


jack-lauwers

Voor het Perry-blog klimt Jack Lauwers regelmatig in de pen om zijn licht te schijnen op sport en lifestyle topics. Eigenwijs als het kan, kritisch als het moet. Vanuit Jackpot Copywrite helpt hij bedrijven met ‘teksten die iets moeten doen’. Pakt daarnaast de kickbokshandschoenen of hardloopschoenen op naar eigen zeggen ook ‘scherp in het koppie’ te blijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *