3 sporten voor een betere balans

Het hebben van een goede balans helpt je om sportoefeningen beter uit te voeren, waardoor de kans op blessures minder wordt. Als je een goede balans hebt, kun je je namelijk volledig focussen op het uitvoeren van de oefening. Zodoende neemt je kracht toe en boek je sneller progressie. Samengevat: balans vormt de basis voor het correct uitvoeren van een oefening. Maar hoe bevorder je eigenlijk je balans?

Yoga

Dat yoga goed is voor je balans, weten de meeste sporters wel. Helaas neem ik, tegen beter weten in, vaak niet de tijd om één of meerdere yoga-sessies in mijn trainingsschema op te nemen. Ik moet ook bekennen dat ik yoga meestal niet echt uitdagend vind. Zeker niet in mijn eentje thuis, starend naar een YouTube-filmpje op mijn laptopscherm. Ik ben daarom op zoek gegaan naar andere sporten om op een actieve manier aan mijn balans te werken. Dit deed ik onder meer tijdens mijn verblijf bij the KiteFinca in Zuid-Spanje. Dit kleinschalige guesthouse biedt diverse sporten aan om te werken aan meer stabiliteit.

1. Slacklinen

Een slackline is eigenlijk niet meer dan een strak gespannen band tussen twee obstakels, zoals bijvoorbeeld twee bomen. Het doet denken aan koorddansen, maar de ervaren slackliner weet dat er nog veel meer te doen is dan alleen balanceren van de ene naar de andere kant. Er wordt op gebounced, gedanst en er zijn zelfs shows waarin pro’s laten zien hoe het moet.

Het grote verschil met koorddansen is dat een slackline veert, zoals een trampoline doet. Door de rek reageert de band op jouw bewegingen. Niet alleen balans is hierbij belangrijk, maar ook concentratie en coördinatie. Het is een goede manier om te trainen voor sporten als klimmen, surfen, skaten, turnen en snowboarden. Slacklines vind je bij surfhostels en guesthouses als the KiteFinca, maar ook vaak op het strand en bij de fysio!

Het zal je vast niet verbazen dat het voor veel mensen een uitdaging is om over een slackline te lopen, maar oefening baart kunst! Daarnaast is het super tof om steeds een stapje verder te komen: persoonlijk motiveerde dat toch om het steeds opnieuw te proberen. Net zolang totdat ik in ieder geval van punt A naar punt B kon komen, zonder van de band af te vallen.

2. Indoboarden

Als boardsporter ben ik altijd nieuwsgierig naar sporten waar het woord ‘board’ aan te pas komt. Een indoboard is een balans-board, waarmee je op een uitdagende manier aan je stabiliteit werkt. Behalve het trainen van je balanssysteem, train je ook je been- en buikspieren.

Het board is gemaakt van hout en heeft qua vorm veel weg van een skimboard. Onder het board plaats je een rol, ongeveer zo groot als een foamroller. Indoboards voor beginners hebben ‘eindstoppers’, zodat het board niet van de rol af kan schieten. In het begin is het al uitdagend om het board haaks op de rol te krijgen, met beide uiteinden van de grond. Afhankelijk van je balans, kun je al vrij snel oefeningen doen. Probeer maar eens al balancerend te knielen, of om aan één uiteinde van het board te gaan staan (moeilijk!).

Sommige mensen trainen hun balans op een indoboard door er een (opblaasbaar) kussen, speciaal voor indoboards, onder te plaatsen. Aan een kant van het kussentje zitten nopjes, zodat je op een gladde vloer nog steeds grip hebt.

3. SUP

Inmiddels weet je vast wel wat een Stand Up Paddle-board is. Maar wist je ook dat je, behalve een relaxed rondje peddelen, van je SUP-sessie ook een balans workout kunt maken?

In hoeverre je je balans gaat trainen, hangt onder meer af van het board. Een smaller board heeft minder evenwicht in het water. Deze boards worden vaak gebruik door race-suppers, omdat het board minder weerstand heeft in het water door de kleinere oppervlakte.

Daarnaast kun je de sessie uitdagender maken door op een niet-vlakke plas te gaan suppen. Dat wil zeggen: waar je normaal misschien zou kiezen voor een rustig, vlak meertje of kanaal, kies je nu bijvoorbeeld voor de zee. Elke deining of golf geeft je het gevoel dat je elk moment in het water kan vallen. Maar, omdat je gaandeweg beter en sneller leert corrigeren, blijf je toch staan. Daag je vriend(-in) uit en kijk wie er de beste balans heeft!

Tip voor yoga- en SUP-liefhebbers: probeer eens SUP-yoga! The Crow of Warrior1 op een wiebelig board… Ik heb het nog niet geprobeerd. Wellicht durf ik het tijdens mijn volgende SUP-sessie wel aan, want ik ben dankzij bovenstaande sporten hard op weg naar een betere balans! 


foto-eva-krul

Ik ben Eva van www.outboundkitetravel.nl Ik ben tot over mijn oren verliefd op de kitesurf-sport: een extreme watersport waarbij van alles komt kijken. Bij Outbound informeer en adviseer ik de watersporter (in spé) en organiseer ik onvergetelijke reizen, events en lessen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *