10 tips om je hardlooptechniek te verbeteren

Verbeter je lichaamshouding en ren efficiënter!

  1. Schoen

    Zorg allereerst voor goede loopschoenen op maat. Dit is echt de allereerste stap om blessures te voorkomen. Ren niet op oude sneakers en leen geen schoeisel van de buurman. Ook al is hij een pro, iedere voet is anders. Laat je altijd goed adviseren.

  2. Voet

    Start door via een klein sprongetje van de grond te komen. Laat je voeten zacht landen in een rechte lijn onder, niet voor (!) je lichaam. Flex je enkels en strek je hielen zo min mogelijk.

  3. Onderbeen

    Je onderbenen zouden niet voorbij de rechte lichaamslijn vanaf je hoofd tot de grond mogen komen. Schop ze dus niet naar voren, het is geen kungfu wat je aan het doen bent.

  4. Knie

    Hardlopen is ook geen knietje hooghouden. Het is een leuke oefening, voor een andere training. Lift je knieën een heel klein beetje. Zo kun je meer vaart maken bij het rennen

  5. Heup

    Houd je heupen recht onder je torso, draai ze niet rond alsof je in een nachtclub staat. Span je buikspieren continu aan. Zo voorkom je een holle rug en vermijd je de Beyoncé-twerk: een naar achter stekende bilpartij.

  6. Hand

    Bal je handen in ontspannen vuisten. Je (denkbeeldige) huissleutel die erin zou passen mag niet in je vel prikken, maar zou in je vuist op de maat kunnen ronddansen.

  7. Torso

    Ren met een trotse houding. Maak jezelf zo lang mogelijk.  Als iemand je zou fotograferen zou je tijdens je hele hardlooprondje als een sportmodel op de foto staan (nou ja, bij wijze van dan). Buig je bovenlijf licht naar voren, maar let op: doe dit alleen met je torso en niet met je taille.

  8. Arm

    Beweeg je armen strak en krachtig naast je, van voor naar achteren. Zwabber ze niet kriskras rondom je lichaam alsof je insecten wegslaat. Imiteer de beweging van een aanzwengelende stoomtrein. Je zou moeiteloos op je smartwatch kunnen kijken als de desbetreffende pols rechtlijnig vooraan is. Maak je armbewegingen krachtiger bij heuvelop, dit geeft je een extra zetje.

  9. Schouder

    Houd je schouders ontspannen en laag. Niet verkrampt en hoog, dit zet je hele lijf en je adem vast. Je schouders deinen in ontspannen staat vanzelf mee op de roterende bewegingen van je lichaam.

  10. Hoofd

    Staar niet naar de grond, daar is niet veel te zien tenzij je geld zoekt voor een taxi terug naar huis. Houd je gezicht relaxed, steek je kin niet uit en blijf recht naar voren (of af en toe op je hardloophorloge) kijken. Dit voorkomt dat je botst tegen een boom of mede-hardloper. Een eindpunt inbeelden geeft je snelheid, je ziet waar je naar toe sprint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *